Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

Sitecom Wi-Fi Gigabit Router N300 - WLR-4004 Review

blanka 9 februari 2016, laatste update op 9 februari 2016, 543 views

Sitecom Wi-Fi Gigabit Router N300 - WLR-4004

Plug en play misschien goede basisrouter, maar instellingen tweaken is frustrerende onmogelijke klus. Wil je iets anders dan standaard, sla deze dan over.

Pluspunten

• Hele mooie kartonnen binnendoos
  • Mooie kleine adapter klasse V

Minpunten

• Onbruikbare webinterface
  • Traag booten
  • Vervelend lang default wachtwoord

Beheerbaarheid Score: 1
WLAN-bereik Score: 3
Gebruik je deze router uit doos en doe je er niks aan, dat heb je een prima basis router in het 2,4Ghz bereik met gigabit switch.

Maar ik wilde wat veranderen en dan begint de ellende. Bij alle wijzigingen moet het apparaat rebooten. SSID aanpassen, reboot. Wachtwoord aanpassen, reboot, IP-nummer aanpassen: reboot. Enz. Enz. Normaal kun je al die dingen in één keer instellen, en dan 1x rebooten. Hier kun je niet tussen tabs schakelen in het webmenu, dan gaan je instellingen verloren. Bij iedere keer bevestigen van een instelling is het dus reboot. En dat rebooten duurt ook lang, zo'n 15-20 seconden.
Mijn oude Sweex van 10 jaar oud doet dit sneller!

Gevolg: doe je iets in de foute volgorde dan kun je er niks meer mee en rest een fabrieksreset. Dan ben je een halve dag verder en heb je 20x het erg lange en ingewikkelde fabriekswachtwoord ingetikt.

Nog moeilijker wordt het installeren i.c.m. Windows 8, omdat het daarin heel moeilijk is Wifi-netwerken te vergeten. Heb je dus een oude inlog die op dat moment onzichtbaar is, kun je m niet verwijderen.

Installeren dus bij voorkeur aan een Windows 7 of lager PC, of op een Mac, en bij voorkeur bedraad omdat je de WiFi met de talloze reboots steeds kwijt bent.

Na alle proberen is het me niet gelukt deze router als bridge te laten fungeren in huisnetwerk. Zodra je m een IP-nummer geeft in de range van de hoofdrouter en DHCPserver uitzet wordt ie een soort brick.

Hij zat gratis bij glasvezelpakket en gaat nu retour naar de glasvezelleverancier. Ik ga maar een TP-link DD-WRT geschikt 5Ghz model kopen. Erg jammer dat ik de bruine binnendoos niet kan houden. Die is echt mooi! Zelden zo'n mooie kartonnen doos gezien.

Heb jij ook een Sitecom Wi-Fi Gigabit Router N300 - WLR-4004?