Specificaties 7,9" (2048x1536), Android 5.1, WiFi - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Pad 2 64GB Grijs Review

kanem0chi 8 februari 2016, laatste update op 19 december 2016, 15.815 views

Xiaomi Mi Pad 2 64GB Grijs

De Mi Pad 2 is een Tablet ontworpen door Xiaomi. Met een 7.9 (1536x2048) Inch scherm en een volledig metalen behuizing is het een Tablet van hoge kwaliteit voor nog geen 200 dollar.

Pluspunten

• Scherm
  • Behuizing

Minpunten

• Playstore via kleine omweg
  • Chinese apps

Kanem0chi's (eerste t.net) review van de Xiaomi Mi Pad 2

De Mi Pad 2 heeft een 7.9 inch, 1536 X 2048 pixel scherm, een 2.2GHz Intel Atom X5-Z8500 SoC, 2GB of RAM, een 8-megapixel rear camera met†f/2.0 en een 5-megapixel front facing camera, een 6190mAh batterij en een USB Type-C aansluiting. Het beste van allemaal? Dit alles is in een volledig metalen behuizing gestopt voor maar 999 (16gb) of 1299 (64gb/windows) Yuan (156/202$).

Xiaomi begon 4 jaar geleden als een ontwikkelaar voor "Custom-ROM's". Tegenwoordig is Miui een van de grootste merken op het gebied van deze ROM's†voor Smartphones. Marktaandeel / source: http://thenextweb.com/asi...-as-samsung-stays-on-top/
Inhoudsopgave
De portfolio
Inmiddels hebben ze al een aantal telefoons op de markt gebracht. Tegenwoordig is hun portfolio al aardig groot met onder andere de: Mi 4c, Redmi Note 2, Redmi Note 2 Prime, Redmi 2 Prime, Mi 4i, Redmi 2A, Mi Note, Natural Bamboo Edition, Redmi Note 3, Mi Note Pro, Mi Note, Redmi 2, Redmi Note 4G, Mi 4, Redmi 1S, Redmi Note, Mi 3, Hongmi Red Rice, MI2A, MI2S, MI-1s, MI-2 en natuurlijk de de Mi Pad 1.

Sinds kort heeft Xiaomi de Mi Pad 2 aan de lijst toegevoegd. Dit is de tweede tablet die door Xiaomi is ontwikkeld. In eerste instantie werd alleen de 16GB uitgeleverd en sinds eind December 2015 word de 64GB en 64GB Windows versie uitgeleverd.

De tablet wordt geleverd met Miui 7 met Android 5.1 of Windows 10 (alleen 64GB versie). Vanuit Xiaomi wordt er Chinees, Traditioneel Chinees en Engels meegeleverd als standaard taal. Daarnaast bevat de Mi Pad 2 niet de standaard MediaTek of Snapdragon processor. Daarnaast is de tablet beschikbaar in†zilver, goud of roze.
Specificaties

Overige
Er is geen uitbreidingsmogelijkheid
Windows 10 alleen voor de 64GB versie beschikbaar
Bestellen en verzending
Op 25 november 2015 introduceerde Xiaomi hun tweede Mi Pad. Op de dag van de aankondiging stond deze gelijk al op de website van www.ibuygou.com en was tevens de goedkoopste in vergelijking tot andere webshops.†

Omdat ibuygou het goedkoopste was, heb ik direct de zilveren 64GB android versie besteld voor een bedrag van $203. Hierbij kwam nog ongeveer $7 aan handling kosten bij, en had ik ook nog voor $10 een import belasting verzekering genomen. Het pakketje werd gratis met DHL verzonden voor intotaal $2200.†

Aangezien het een pre-order was, en de 64GB variant pas eind December 2015 beschikbaar zou worden, moest ik eventjes geduld hebben. Eenmaal eind December kwam de Xiaomi maar met 1 batch 64GB modellen, die binnen 1 minuut (http://www.chinatopix.com...ablet-sold-out-minute.htm) uitverkocht waren. Daarop volgende weer een kleine 3 weken voordat de volgende lading verkocht zou worden. Uiteindelijk op 25 januari 2016 de verzendbevestiging en tracking code ontvangen van ibuygou, waarna binnen 3 dagen ik het pakketje thuis had, zonder import belasting.†

Design
Als vervolg op de Mi Pad 1 besloot Xiaomi in plaats van een plastic shell, een metalen shell te gebruiken als behuizing. Hierdoor heeft de Mi Pad 2 deels een Ipad mini uiterlijk gekregen. De tweede Mi Pad is kleiner en verrassend veel lichter dan het eerste model. De Mi Pad 2 is slechts 7 mm dun, wat is 1,5 mm dunner is dan de vorige Mi Pad.†

Ondanks het feit dat het is gemaakt van metaal, weegt de Mi Pad 2 maar 322g, terwijl de plastic Mi Pad veel zwaarder is met 360g. Zoals eerder vermeld, Mi Pad 2 is iets kleiner dan de eerste met een formaat van 20,04 cm x 13,26 cm.

De rechterkant is voorzien met volume buttons en de aan / uit-knop. Er is niets aan de linkerkant, terwijl aan de onderkant een USB Type-C-poort is te vinden. De 3,5 mm audio jack-poort is geplaatst aan de bovenkant, al†word er geen headset†meegeleverd.†

Persoonlijk vind ik de Mi Pad 2 er erg goed en strak uitzien door de metalen behuizing, welke uitermate stevig en kwalitatief goed aanvoelt. Ook is er een 8-megapixel camera aan de achterkant geplaatst in de rechterbovenhoek. Helaas is de camera niet van een flitser voorzien. Daarnaast zijn er twee kleine gaatjes te vinden vlakbij de camera, welke ingebouwde microfoons zijn die goed de ruis moeten kunnen onderdrukken. Tenslotte zijn twee speakers geplaatst op het onderste gedeelte van de Mi Pad.

Aan de voorkant zijn drie toetsen onder het scherm te vinden, welke goed zichtbaar zijn als je het scherm aanraak. Daarnaast is er een tweede 5-megapixel camera aan de voorkant te vinden met daarnaast een notificatie led.†

Zelf vind ik dat de Mi Pad 2 is een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt in vergelijking met het eerste model. Hoewel Xiaomi veel gekopieerd heeft veel van Apple, vind ik dat dit niet per se een slechte zaak is. De Mi Pad 2 ziet er goed uit en voelt goed in de hand.
Scherm
Zoals eerder aangegeven heeft de Mi Pad 2 een 7,9-inch IPS Retina-display van 1536 x 2048 pixels (326ppi), net als de iPad Mini 4. Het scherm van de Mi Pad 2 heeft veel mogelijkheden en word onder andere geleverd met een aantal instellingen die het mogelijk maken om de kleur en de helderheid aan te passen of een reading modus in te stellen.

Het scherm van de tablet biedt de mogelijkheid om onder andere de kleurverbetering, oog patroon, evenals de kleurtemperatuur aan te passen, zodat je zelf het gewenste scherm kan instellen. Zoals verwacht heeft het een scherp en helder beeld met goede kijkhoeken en heeft geen last van backlight bleeding.†

Plaatje van de Xiaomi Mi Pad 2 presentatie slide show
Camera
Zelf vind ik dat Xiaomi dit punt niet goed heeft uitgewerkt. Een flitser is supergoedkoop maar helaas niet te vinden op de tablet. Daarnaast is de UI van de camera heel erg uitgekleed waardoor je weinig zelf kan instellen via (ingewikkelde) instellingen.

Het goede nieuws daarentegen is wel dat de camera erg snel scherp stelt op stilstaande objecten, kan het FHD (1080p) filmen op 30 fps, alhoewel dat tegenwoordig wel normaal word geacht op dit soort camera modules. De Mi Pad 2 heeft ook nog een tweede 5-megapixel camera aan de voorkant, die perfect is voor selfies en 720p video-opname en kan ik de kwaliteit redelijk noemen, zeg maar, goed genoeg voor Facebook / snapchat.†

Al met al vind ik de†foto's er redelijk tot bijna goed uit zien, als je rekening houdt met de prijs van de tablet. Het blijft natuurlijk apart dat er geen flitser op zit, alhoewel ik weinig mensen ken die hun tablet als primaire camera gebruiken, laat staan s' avonds. Kijk en oordeel zelf:

Intel x5-Z8500 en opslag
De Mi Pad 2 heeft de Intel x5-Z8500 aan boord. De Intel Atom x5-Z8500 is een energiezuinig quad-core SoC die geschikt is voor zowel Android als Windows-apparaten (tablets en convertibles). De x5 is gepresenteerd in maart 2015. De processor is geklokt op 2,24 GHz en maakt onderdeel uit van de Cherry Trail platform. De x5 is gebakken op 14nm en is energie-efficiŽntie daarom aanzienlijk verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers.

De Xiaomi Mi Pad 2 is de perfecte balans tussen hardware en prestaties naar mijn idee. De tablet wordt geleverd met 2GB RAM, dat is genoeg voor degenen die het willen gebruiken voor spelletjes onderweg of op de bank (clash of clans etc.) Zwaardere games dan Clash of Clans zullen lagere fps halen/hebben.

Daarnaast is er ook iets minder goed nieuws, door de laatste software update is er lag gekomen bij alle dagelijkse handelingen†en haperen spelletjes iets. Aangezien dit door de laatste software update komt, neem ik aan dat dit spoedig opgepikt zal worden en met een eerst volgende update opgelost word. Als we bij het slechte nieuws blijven (erg persoonlijk) is er ook geen microSD-kaartslot voor geheugenuitbreiding aanwezig. De keuze bestaat uit de 16GB en 64GB varianten, waarbij mijn variant, de 64GB nog 55GB over had na de eerste keer opstarten.†
Software
Xiaomi Mi Pad 2 wordt geleverd met MIUI 7 op basis vanAndroid 5.1 Lollipop OSS. Het is de nieuwste versie van schil die Xiaomi op al hun apparaten zet. De Mi Pad 2 is al meer gefocust op de internationale markt, omdat er geen Chinese bloatware op zit, en je heel eenvoudig zelf de Google playstore er op kan installeren zonder root†http://en.miui.com/thread-198013-1-1.html.

Het fijne is dan ook dat het een schoon en eenvoudig UI is, dat gemakkelijk aan te passen is. Daarnaast heeft Xiaomi er ook nog een reading modus in gebouwd wat overal gebruikt kan worden en het lezen van boeken erg verbeterd.

Wanneer de batterij leeg is, start de tablet op binnen 30 seconde.

Batterij
In tegenstelling tot de eerste Mi Pad dat een 6700 mAh batterij heeft, heeft de nieuwste versie kleinere batterij van 6190 mAh, die† niet-verwijderbaar is.

Volgens Xiaomi moet Mi Pad 2 tot 100 uur muziek kunnen afspelen, tot 12 uur online video kijken of tot 27 dagen standby-tijd.†

Batterijduur ziet er goed uit op dit moment, zie screenshots. Moet nog eventjes op onderzoek uitgaan waar de 15% van Android OS vandaan komt, want dat staat normaal onderaan. Ik neem aan dat dit komt vanwege de laatste software update die lag veroorzaakt bij zwaardere games etc, dus 12 uur online video kijken is best goed mogelijk. Daarnaast heeft het†scherm altijd op 75% gestaan, aanzien 100% veel te fel voor mij is.

Ondanks dat de Mi Pad 2 een kleinere batterij heeft dat zijn voorganger, maakt de nieuwe Intel chip wel een hoop goed. Ook doordat de tablet een snel laden functie heeft via een USB type C zal de tablet weer binnen no time opgeladen zijn.

Connectiviteit
De Mi Pad 2 is alleen uitgebracht als Wifi variant, waardoor het vooral een ‘op de bank’ of op het werk tablet is. Voor mij zelf is het een op de bank tablet, eventjes lekker surfen tussen het tv kijken door. Ondanks de grote batterij heeft Xiaomi de tablet ook met een Type C usb poort uitgebracht, maar ook een FM radio ingebouwd.†

Ook belangrijk om te weten is dat er geen GPS in zit, waardoor je dus altijd Wifi verboden moet zijn om een locatie te bepalen. De tablet is dus ook niet geschikt voor Google maps navigatie te gebruiken.†
Ondanks dat Xiaomi veel heel gekopieerd heeft van Apple, vind ik persoonlijk wel dat de Mi Pad nu een van de beter uitziende tablets op de markt is. Vanwege de metalen behuizing en goede specificaties vind ik dat de tablet zich in het hoge segment bevind, ondanks zijn redelijk lage prijs van $200 wat hem†in het midden segment plaatst.

Een ander belangrijk†punt is†wanneer je veel films of series kijkt, het mooie en goede 7,9-inch display†wat er in zit wellicht een van de beste is in het midden/hoge segment is. De extra instellingen en reading modus zijn een leuke bonus.

De toevoeging van een USB-poort type C is een goede verbetering ten opzichte van het vorige model, samen met het snel opladen van de grote 6190 mAh batterij.

Daarom denk ik dat† de Mi Pad 2 de beste keuze is in het midden/hoge segment op dit moment, en zelfs op bepaalde punten beter is dan de iPad mini als je rekening houdt met de prijs / functie.

Mijn ervaring is dan ook dat Xiaomi echt een mooie en goed werkende tablet heeft neergezet in de markt voor een ongelooflijke prijs. Ondanks dat er geen micro SD kaart in kan, geen gsm/3g/4g ondersteuning heeft is het een leuke tablet die je goed thuis kan gebruiken of onderweg wanneer je een hotspot creŽert. Daarnaast is er tegenwoordig overal gratis wifi, waardoor dit voor mij geen probleem is.†

De Mi Pad 2 is daarom ťťn van de weinige tablets die zou aanraden aan andere die op zoek naar een goedkope, maar krachtige tablet met premium look uit China.

De laatste tijd krijg ik heel veel PMs en comments met de vraag welk apparatuur ik gebruik om een review te maken, alsook welke gadgets ik in mijn dagelijks leven gebruik, hierbij mijn gear lijstje.

Wil je weten wat ik in het dagelijks leven doe of een heads-up wil hebben van de aankomende reviews, volg mij op: YouTube, Facebook, Instagram, plaats een reactie, stuur een PM of mail naar mij voor al je vragen over het product: info@martijnwester.com

Zoals altijd, mocht je een vraag hebben, commentaar of vond je de review gewoon top, een reactie word zeer gewaardeerd! Daarnaast ben ik ook benieuwd wat jij van de Xiaomi Mi Pad 2 vindt en/of wat jouw ervaringen zijn. Meer van mij zien op t.net of een review aanvraag willen doen? Breng dan je stem uit. Het is 2 seconde werk, maar daar maak je mij heel erg blij mee:

In bovenstaande stukken zijn Google Links gebruikt, zodat ik wat statistieken bij kan houden. Lees meer hierover in mijn 'about' rechts op mijn Tweakblogs pagina

Thanks,

Martijn

Heb jij ook een Xiaomi Mi Pad 2 64GB Grijs?

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reactiefilter:-136036+114+20+30Ongemodereerd22

Nintendo Switch Samsung Galaxy S8+ LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8