Specificaties 17,3" (1920x1080 IPS), 1TB (sshd) - Bekijk alle specificaties

HP Pavilion 17-g130nd Review

jobvr 8 februari 2016, laatste update op 8 februari 2016, 1.648 views

HP Pavilion 17-g130nd

Mooie notebook met goede prijskwaliteit verhouding qua innerlijk. ook de uitstraling en algemene bouwkwaliteit is goed. Helaas vallen het scherm, toetsenbord en touchpad tegen

Pluspunten

• Prijs kwaliteit
  • CPU/GPU
  • tweakbaarheid

Minpunten

• Scherm
  • BIOS
  • Toetsenbord

Mijn intentie was even een kort stukje te schrijven over de plussen en minnen van deze notebook, maar dat is wat uit de klauwen gelopen. Blijft staan dat ik geen volleert reviewer ben, dus voor de mensen die een fantastisch stuk proza verwachten, die kunnen beter stoppen met lezen, want die zullen bedrogen uit komen. Daarvoor moet je Foritain & Co zijn ;-). Ook geen fantastische grafieken om mijn graph skills te tonen, want ik heb alleen een 4 jaar oude Sony om hem mee te vergelijken en dat is zonde van de moeite. Op het internet zijn voldoende vergelijkingen te vinden van deze CPU/GPU/RAM samenstelling, gemaakt door mensen met veel meer verstand van zaken en veel meer apparatuur. Het zal een korte opsomming worden van zaken waarvan ik verwacht dat een tweaker ze belangrijk vindt bij de aankoop van zijn notebook. Daarnaast nog wat foto’s van de binnenkant, om de uitbreidingsmogelijkheden te belichten en wat tips bij het uit elkaar halen. Ik zal echter beginnen met de keuze voor deze notebook een beetje toe te lichten zodat duidelijk wordt waarom bepaalde zaken dieper worden belicht dan andere.

Wensen

De notebook wordt voor het betere huis tuin en keuken taken gebruikt. Het is een desktop vervanger die eigenlijk altijd op tafel in de woonkamer staat. Hij hoeft niet super energie zuinig te zijn, want alle 24/7 services draaien op een groene server. Hij moet vooral veel zaken tegelijk doen zoals, word excel powerpoint, soms een beetje acces, photoshop en filmpjes van youtube. Daarvoor heb je natuurlijk niet zo’n snelle notebook nodig, alleen ben ik chronisch ongeduldig, dus alles moet gister al gebeurt zijn. Ook vind ik het belangrijk dat de notebook niet meteen opstijgt door de CPU-fan die opstart als hij de eerste reclame van tweakers aan het afspelen is (ja ik heb de reclames gewoon aan staan omdat ik dat wel zo eerlijk vind, want ik heb geen betaald abonnement). Een van de belangrijkste aspecten van een notebook vind ik het scherm. Met alle rekenkracht, geheugen en opslag die er in zit doe je het grootste deel van de tijd niets, maar dat scherm kijk je de hele tijd naar.

Mijn huidige notebook is een 4 jaar oude Sony Vaio VPC F13S0E (Core i7 Q740, 6GB RAM, 256GB SSD, NVIDIA Geforce GT425M, met een 16,4” FULLHD Mat TFT scherm. Deze voldeed nog aan de meeste eisen, op een paar kleine zaken na, geen bluetooth 4.0, baterylife, USB3.0 poort die het soms wel en niet doet. Maar het grootste probleem was de CPU-Cooler. Bij de kleinste belastingen begint die al een voor mij hinderlijke hoeveelheid herrie te maken. (voor de referentie, ik werk altijd in een stille kamer zonder muziek aan) Maar ondertussen hoorde ik hem al boven de TV uit komen als hij een windows update aan het installeren was en hij staat op de tafel 5 meter achter me. Ik ben erg aan het oude beestje gehecht, dus helemaal uit elkaar gehaald. Fan schoon gemaakt. Nieuwe coolpasta tussen de CPU, GPU en de cooler. Zelfs nog gaten in de onderkant geboord om makkelijker frisse lucht bij de fan te krijgen. Clean install van windows. Maar niets heeft significant geholpen en zit er niets anders op dan te beginnen afscheid te nemen van het oude beestje en een vervanger uit te zoeken.

De keuze

Het budget is ongeveer ¤1200,- en daarvoor moet ook de SSD gekocht worden die minimaal 256GB groot moet zijn. Notebooks in die prijsklasse hebben meestal geen 256GB SDD en 1TB HD dus moet je zelf aan de slag. Dit betekend vaak 256GB of 512 GB SSD als primaire HD en de HD van 1TB die met de notebook wordt meegeleverd in een caddy op de plaats van de CDROM drive plaatsen (wie gebruikt die dingen nog??)
Ik had een short list gemaakt van mogelijk kandidaten en daar stond de HP ook tussen. Prijs ¤1045,- dus met een SSD en caddy erbij kom je ongeveer op die ¤1200,-. Toen kwamen echter de BTW weg ermee dagen van de Mediamarkt langs zetten en koste hij 5 dagen lang ¤860,- . Natuurlijk was hij meteen uitverkocht, maar ik kon hem voor die prijs betstellen en ik heb dan ook geen moment getwijfeld en meteen de bankpas getrokken.

HP Pavilion 17 G130ND

Ik ga geen opsomming doen van alle aansluitingen die je ook in het specs gedeelte van tweakers kan vinden, ook komt er geen geile “unboxing experience by text”. Alles wat je verwacht zit in de doos en het is fatsoenlijk ingepakt. Enige is dat Mediamarkt de pakbon rechtstreeks op de HP doos plakt. Dit heeft 3 nadelen. 1, minder goede bescherming. De HP doos is gemaakt om bescherming te bieden bij vervoer in pallets en in de winkel en niet tegen het rondgooien door pakketbezorgers. 2, Bij eventueel retourneren zit je nu met een doos met een hoop stickers er op en ook de pakketbezorger heeft er voor het gemak met stift op geschreven. 3, Iedereen ziet wat er in de doos zit en toen ik die van mij bij het postNL afhaal punt bij de AH kwam afhalen stond er een mooie HP 17” i7 Skylake op me te wachten boven op de kast in de winkel. Even een aparte doos er om heen kan een hoop ellende besparen.
Maar goed Ik zal mijn view op de belangrijkste specs even doorlopen:

-CPU: Intel Core i7-6500U Skylake, weinig op aan te merken. TDP van 25W met een redelijke tot goede performance op http://www.notebookcheck....enchmark-List.2436.0.html kan je zien hoe hij het doet t.o.v. anderen CPU’s

-GPU: GeForce GT940M met 2GB dedicated RAM, zelden verhaal als CPU what you see is what you get.

-Geheugen: 8GB DDR3 SODIMM. Er is 1 reepje van 8 GB geplaatst dus de uitbreiding naar 16 is eenvoudig en er hoeft niets weg gedaan te worden. Zelf vind ik het prettig om er altijd twee dezelfde in te doen, maar er was een dusdanig exclusief reepje van Hynix in gedaan dat daar niet aan te komen was. Blijft wel mijn vraag waarom DDR3 en is er niet meteen DDR4 ingedaan bij een skylake CPU

-HDD: Een 1-TB 5400-rpm SATA SSHD met 8MB cashe. De snelheid voelt redelijk aan, maar als je een SSD gewent bent blijft het hinderlijk traag. Ook is de geplaatste HD niet de stilste. Dit merk je duidelijk bij het opstarten als je hem hebt vervangen door een SSD. Dan is je systeem ineens stil.

-Wireless: De Intel 3165NGW m.2 heeft alles wat je wil, bluetooth 4.2 voor energie zuinige communicatie en met de 802.11AC kan een snelheid van 433 Mbps bereikt worden. Wil je meer, dan kan je de diepte investering van ¤22,- doen en de intel AC 7265 kopen pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7265 Dan kan je snelheden tot 867Mbps bereiken.

-Scherm: Een 17,3” FULL HD mat IPS scherm. Dit was een van mijn argumenten voor de aankoop van deze notebook. Niet alle notebooks in dit prijs segment zijn uitgerust met een IPS scherm.

De experience.

De notebook voelt niet overdreven zwaar aan voor een 17” ook niet met de accu er in. De buitenkant is gemaakt van kunststof met een alu look. Hier blijven nauwelijks vingerafdrukken op achter dus goed schoon te houden. Als de HP wordt op geklapt komt er een sjiek donker aluminium tevoorschijn. Dit voelt prettig aan. Vinger afdrukken blijven hier wel een beetje op achter. De aanslag van de toetsen is kort en de toetsen voelen fragiel aan. Er waren er zelfs die scheef zaten en niet recht te krijgen waren.

Ook vraag ik me af waarom die arrow-keys zo dramatisch zijn gemaakt. Je maakt een 17”notebook, je hebt alle ruimte en je komt met dit…. Dat is alleen maar omdat het er leuk uit ziet en niet omdat het prettig werkt. Als je snel door een excel file heeft gaat en dingen aan het aanpassen bent is dit een drama. (voor de oplettende kijker dit is idd niet mijn toetsenbord maar wel dezelfde layout)

Ook het touchpad is niet prettig. Opzicht niet erg, want je zal in 99% van de gevallen gewoon een muis gebruiken, dus het is gene show stopper, maar het is wel slordig. Soms is het touchpad unresponsive en ook de linker klik kan ligt dieper dan de rechter, en dit voel je als je met je vingerlangs de rand gaat.

De installatie gaat snel, maar natuurlijk wordt er veel te veel extra software geďnstalleerd. Deze is redelijk makkelijk te verwijderen dus geen probleem. Clonen van het OS naar en 480GB Crusial BX200 SSD gaat snel en dan kan het openschroeven beginnen. Ik had deze stap kunnen over slaan omdat ik nog een product key van windows 8.1 prof heb en deze wil installeren en daarna gratis upgraden naar win10 prof, maar ik neem deze stap om te kijken of alle nieuwe hardware werkt voordat ik doorga met de volgende stap

Het openschroeven van de notebook

Voordat ik aan de slag ga kijk ik altijd ff op youtube of iemand anders het heeft gedaan en tips en tricks heeft. Je moet leren van de fouten van anderen, want je leeft niet lang genoeg om ze allenmaal zelf te maken…

Na het zien van deze horror video was ik op het ergste voorbereidt. Het losmaken van 6 flatkabels en het hele mobo er uit. Blijkbaar heeft HP ook bedacht dat dit niet het meest handige was en hoewel ze aan de buitenkant alles hetzelfde hebben gelaten hebben ze een aantal zaken zo veranderd dat het openen een stuk makkelijker is geworden.
CD-tray uitnemen. Alles schroefjes los maken. Op de plaatsen waar groene cirkels staan zitten schroefjes, dus onder de zilveren stickers en onder de zwarte afdek plaatjes. Bij de rode cirkels zitten geen schroefjes. Dit klinkt stom om te vermelden, maar ik heb een afgepeuterd omdat ze daar in de video wel zitten. Ook zijn alle schroefjes dezelfde lengte. Dus Kudo’s voor HP voor het vereenvoudigen van het disassembly process.

Als je de kap er dan afhaalt zie je dat er geen enkel onderdeel bevestigd is aan de bodem plaat en dat alle onderdelen op het mobo direct goed te bereiken zijn.

Het plaatsen van het extra geheugen en de SSD er in zetten is 2 min. werk. Ook het vervangen van de wifi+bluetooth unit kan in een paar minuten. Het blijft jammer dat er geen M.2 aansluiting op het mobo is om een SSD te plaatsen. De ruimte is er zeker. Maar goed je moet het doen met wat je krijgt.
8GB DDR3 erbij en een 480GB SSD er in en de boel kon weer dicht. De eerste keer opstarten moest het UEFI even wennen aan de SSD, maar daarna starten hij met secure boot op als een trein en de notebook werkt als een beest. Ik kan heel kort zijn, qua performance is dit precies de notebook die ik zocht. Klein dingetje met het toetsenbord en het touchpad, maar daar kan ik voor de prijs die ik er voor heb betaald door heen kijken…. Maar…….

Ellende

BIOS
Het installeren van windows 8.1 prof en daarna de upgrade. Ik kan heel kort zijn. Dat gaat niet lukken op een nette manier. Natuurlijk kan je overgaan op “Legacy Support” in het UEFI en hem daar in laten staan en dan blijft het ook draaien, maar dat wil je niet. En het probleem is dat er maar een secureboot key zit in het systeem en dat is voor de OEM windows 10 home versie die HP mee levert. Alle opties die daaronder staan in het UEFI zijn niet beschikbaar.

Dus ook al lukt het om via “Legacy Support” windows 10 prof. op een GPT geformatteerde drive te installeren, dan nog kan je niet opstarten met secure boot. Na wat zoeken op verschillende fora kwam ik er achter dat dit een bekend probleem is bij HP en dat hun standpunt is: “Wij leveren een goed werkend systeem met een goed werkende windows versie, meer kan je van ons niet verwachten” De enige optie die je dan nog hebt om Professional te draaien is de upgrade voor ¤150,- te kopen, maar dat vind ik wat overdreven als je er al een hebt liggen.
Scherm
Mijn grootste teleurstelling is echter het scherm. Het viel me gedurende de installatie als het scherm zwart was met HP logo al op dat het scherm in de hoeken meer backlight bleed had dan in het midden. Als je een kleurige achtergrond hebt zie je er niet veel van, maar als je in een donkere kamer zit met een speelfilm in een nachtelijke scene is het heel erg hinderlijk. Dit fenomeen is ook wel bekend als IPS Glow. Zolang het egaal is, is het niet zo’n probleem, maar dit was echt niet OK

Als referentie hier een foto van mijn 4 jaar oude Sony VAIO onder dezelfde omstandigheden. Ook behoorlijk wat backlight bleed, maar het is tenminste wel een beetje egaal.

Al met al is het een mooie notebook die voor de prijs die ik er voor heb betaald ruim voldoet aan de eisen, maar het alleen laat afweten op een van de punten die ik het belangrijkst vind en dat is het scherm.

P.S.
De review is toch wat langer geworden dan ik in eerste instantie had verwacht. Taal opbouw, opmaak enz. zijn niet mijn sterkste punten dus opmerkingen in een PM zijn van harte welkom en worden verwerkt in de review.

Heb jij ook een HP Pavilion 17-g130nd?

Leuke review! Was de backlight bleed al voor het open schroeven aanwezig?
ja, het viel me al op toen ik de eerste keer door het installatie proces heen ging. Je hebt dan regelmatig een zwart scherm met HP logo in het midden en toen viel het een beetje op, maar toen zat ik in een lichte kamer. Toen ik 's avonds even het licht uitzette zag ik pas echt hoe extreem het was.
Wellicht aanmelden bij HP als DOA?
Ja, zat ik ook al aan te denken, maar dat is een moeilijk verhaal. De touchpad is subjectief of het stuk is en de backlight bleeding is helemaal een drama. Daar staan nergens normen voor. Als ze al moeilijk doen bij dode pixels verwacht ik niet veel goeds bij ongelijkmatige backlight bleeding. Hou je alleen de scheef zittende 6 over.... Tsja, als ik bij de RMA afdeling zou zitten zou ik ook vreemd opkijken...
Op basis van zichttermijn terug?
Jammer van het bloeden. IPS is voor mij een pré, want tn valt zo tegen.
Ja, dat is ook mijn idee, ben geen kenner, maar kom er nu dus achter dat de ongelijkmatige backlight bleeding best veel voorkomt bij IPS en dat ze er zelfs een term voor hebben "IPS glow"
Jammer van de onscherpe foto's, maar goede review verder.
Ja, heb je helemaal gelijk in. Toen ik de foto's maakte dacht ik "gewoon ff snel om de tekst te kunnen ondersteunen" en heb de kwaliteit niet gecontroleerd. Nu de review voor mijn doen toch wat uit de hand is gelopen, baal ik er wel een beetje van. Belangrijkste foto van de binnenkant is gelukkig wel scherp.
Die flutbios krijgt steeds meer voet aan de grond zie ik. Ik dacht dat het alleen in mijn 250 euro HP laptop zat, maar ken ook verhalen dat het in de duurdere Sony en nu dus ook HP modellen terug te vinden is.
Ik begrijp het probleem van je win 8.1 pro upgrade niet zo. Je kan van Win 10 Home naar Win 10 Pro upgraden en dan je 8.1 Pro key invoeren. Als online activatie niet lukt dan kan het telefonisch alsnog.

[Reactie gewijzigd door rr7r op 14 februari 2016 04:32]

Het installeren en activeren lukt wel, je kan alleen niet meer secure booten. Bij een normaal bios kan je de boel gewoon secure laten staan. Maak je je updat disk GPT en ga je los. Hier moet je terug naar de "legacy mode" en als je dan klaar bent en je gaat terug naar secure mode, start hij niet meer op. Je komt meteen in het UEFI terecht. Bij het UEFI van de ASUS ROG GL52VW die ik nu heb, kan je een nieuwe secuur boot locatie aanwijzen. selecteer je de goede EFI file en kan je ook de secure key opnieuw uitrollen.
Deze opties heb je bij de HP allenmaal niet. Dus secure boot is niet meer mogelijk met je eigen install