Intel NUC NUC5PPYH Review

Terrie 8 februari 2016, laatste update op 10 februari 2016, 3.351 views

Intel NUC NUC5PPYH

Prima product, ik mis alleen de USB 2.0 ports voor een simpele Windows 7 installatie. Goed te gebruiken achter een monitor en is zijn geld zeker waard!

Pluspunten

• Simpel in te bouwen
  • Compact
  • 4 USB-ports
  • Stil na aanpassingen in bios

Minpunten

• Geen usb 2.0 ports(buitenzijde)
  • Is niet compleet stil(zonder bios instellingen te veranderen)

Review over een intel NUC NUC5PPYH

"The Shape that Fits the Future" 'Intel'

Waarom de NUC?
Ik heb de NUC aangeschaft na een aankoop topic dat ik bij desktop aankoopadvies had geplaatst. Had hiervoor al meerdere systemen in elkaar gestoken maar nog nooit zo'n klein systeempje.

Bij de keuze van het systeem was de vormgeving erg belangrijk. De computer is aangekocht om gebruikt te worden bij de opa en oma van mijn vriendin. Zij willen lekker mailen, Facebooken en internetten. Het design speelde dus een grote rol en ik had voorgesteld om de computer achter het beeldscherm weg te werken.

De volgende componenten heb ik gebruikt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel NUC NUC5PPYH¤ 173,-¤ 173,-
1LG 24MP77HM Zwart¤ 192,-¤ 192,-
1Crucial CT51264BF160BJ¤ 16,95¤ 16,95
1Crucial BX200 240GB¤ 64,95¤ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal¤ 446,90

Prachtig(beetje overkill) maar geweldig scherm en een NUC waar ze voorlopig mee vooruit kunnen.

Inbouwen van de SSD en geheugenbalkjes
Na uitgevonden te hebben hoe je de NUC open kreeg( 4 schroefjes) wilde ik het geheugen gaan plaatsen.
Dit ging wel tegen mijn natuurlijke gevoel in, want je moest het er een soort van boven af aan indrukken en dan erin schuiven. Daarna de SSD gemonteerd, dit was makkelijker dan Lego(mits je de goede kant boven deed).

Daarna aangesloten op m'n beeldscherm en toen werd er wat gescholden.. Blue screen voor de installatie van Windows 7... Hem op W7 in bios gezet, maar het probleem was nu dat ik m'n toetsenbord en muis niet kon gebruiken..
Het bleek dus dat ik Windows 7 niet zonder enige aanpassingen kon installeren omdat deze niet automatisch USB 3.0 ondersteund. Hier een linkje die ik doorgekregen heb:
[message=45771633,noline]hardware-lover schreef op zaterdag 06 februari 2016 @ 20:40[/message]:
Ik heb er uiteindelijk maar gewoon Windows 10 op gezet via een USB-stick welke te downloaden is vanaf de Windows site.

Na wat kleine updates werkt de NUC perfect en wordt deze week in gebruik genomen bij mijn vriendin haar opa en oma!

De NUC geluidsloos krijgen
Met dank aan M.K. zijn reactie kunnen we er voor zorgen dat de NUC geluidsloos te werk gaat:
Klik

BIOS: fanspeed instellen

Bij de eerste keer aanzetten van de NUC hoorde ik meteen duidelijk het geluid van de fan en dat is natuurlijk niet de bedoeling. Dus meteen de BIOS in om de fanspeed aan te passen. De BIOS spreekt allemaal voor zich, het is de gebruikelijke NUC BIOS. Het instellen van de fanspeed is wat mij betreft omslachtig. Ik zou verwachten dat je simpelweg kunt zeggen "hou de temperatuur van de CPU rond de X graden Celsius met een zo laag mogelijk toerental van de fan", maar zo werkt het dus niet. Je moet een minimumsnelheid van de fan instellen, uitgedrukt in het percentage van het (mij onbekende) maximum van de fan en ook een minimum(?)temperatuur instellen. Hoe de NUC vervolgens met deze info omgaat is me niet helemaal duidelijk, maar na wat proberen hoor ik de fan (draait op 20%) niet meer en is de CPU rond de 55 graden. BIOS kun je overigens gewoon vanuit Windows met een .exe updaten. Kind kan de was doen. Bron

Waarom zou jij kiezen voor deze NUC??
De NUC ideaal als je op zoek bent naar:
- Compactheid
- Snel & Simpel
- Design
- Prijs/kwaliteit verhouding

Heb jij ook een Intel NUC NUC5PPYH?

Met de standaard BIOS-instellingen voor fanspeed staat de fan overdreven hard te blazen. Dit kun je eenvoudig aanpassen tot een geluidsarm of zelfs compleet stil niveau, zie hier. Ik heb de i3-variant compleet stil, dus dat moet met deze Pentium ook makkelijk kunnen.
Bedankt voor je feedback! Soms blaast hij overdreven hard. Zal het wel even aanpassen in de BIOS mits de temperaturen het toelaten.
Je hoeft niet bang te zijn dat je systeem oververhit raakt, omdat wat je instelt een minimumsnelheid van de fan is met daarbij een 'regeltemperatuur' van onder andere de CPU. Dit betekent dat de fan zo hard blaast als je als minimum hebt ingesteld zolang de CPU-temperatuur onder de regeltemperatuur blijft. De fan gaat vanzelf harder blazen als de temperatuur oploopt tot boven de regeltemperatuur.
ik snap het nog niet; je schrijft "Geen usb 2.0 ports(buitenzijde)", maar wat zit er dán aan de voorzijde? usb 3.0? daar kan toch ook een usb 2.0 stick in?
of bedoel je dat het probleem was 'Het bleek dus dat ik Windows 7 niet zonder enige aanpassingen kon installeren omdat deze niet automatisch USB 3.0 ondersteund.'??
Dat is ook USB 3.0. Bron
Het probleem is inderdaad dat Windows 7 niet automatisch USB 3.0 ondersteund.
Raar dat je W7 niet geinstalleerd kreeg. In de specs staat wel: "2x Internal USB 2.0 ports". Daar kan je niets mee?!

Je 2e minpunt: "Is niet compleet stil". Wat maakt er dan geluid?
Ja internal. Dus die zitten niet aan de buitenkant. Ik heb me niet verder in verdiept hoe deze poorten in de binnenzijde zouden werken. En het geluid komt van de fan, maar M.K. heeft net de oplossing hiervoor gegeven :)
Terrie, het is niet helemaal correct. Ik ben zelf ook in het bezit van deze NUC. Aan de voorzijde zit gewoon een usb 2.0 poort. De onderste is 3.0 (blauw) de bovenste 2.0 (geel).
Bedankt voor je review!

Ik twijfel tussen deze NUC of de iets duurdere met een i3-5010u. Zou voor dagelijks gebruik zijn voornamelijk agenda via thunderbird en wat youtube en opzoekwerk. Voelt dat vlot aan met deze cpu? Of zou jij voor iets zwaarder model gaan?
Ik vind de NUC met de n3700 proc best een vlotte pc. Maar wanneer je wat meerdere dingen tegelijk wil doen zou je wel kunnen kiezen voor de upgrade naar de i3. Het zal je wel iets meer future proof maken dan de n3700.