Ryse: Son of Rome, PC (Windows) Review

Urrim 6 februari 2016, laatste update op 7 februari 2016, 539 views

Ryse: Son of Rome, PC (Windows)

Ryse is een third-person hack & slash game die zich afspeelt ten tijde van keizer Nero (ca. 50 AD). Je speelt als centurion Marius Titus. Rome wordt bestormd door barbaren en jouw vader wordt hierbij vermoord. Jij probeert, in zijn naam, Rome te redden. Meer weten? Lees de uitgebreide review!

Pluspunten

• Prachtige graphics (o.a. gezichtsuitdrukkingen)
  • Interessante setting
  • Vloeiende combat, een beetje zoals Batman Arkham
  • Draait goed op midrange GPU (GTX 960 2G)
  • Goede voice acting

Minpunten

• Snel vervelende combat, aanvallen en tegenstanders blijven grotendeels hetzelfde
  • Geen geweldig verhaal
  • Repetitieve bossfights
  • Te scripted, weinig vrijheid

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 2
Besturing Score: 3
Geluid Score: 3
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 2

Wat mij vooral aansprak, was de setting van de game in de Klassieke Oudheid. Je kan van tevoren wel bedenken dat de cultuur of historische correctheid niet helemaal centraal staat in deze game, het is immers van het hack & slash genre, maar je proeft zeker wel wat van de sfeer.

Op Steam valt de game tegenwoordig te krijgen voor §20,-, volle prijs. Maar er zijn op Steam het hele jaar genoeg aanbiedingen, op dit moment met de Lunar New Year Sale kan je de game al voor §6,79 krijgen.

Je speelt als centurion Marius Titus ten tijde van keizer Nero (ca. 50 AD). Rome wordt bestormd door barbaren en jouw vader wordt hierbij vermoord. Jij probeert, in zijn naam, Rome te redden.

Richting het einde van de game maak je als Marius Titus nog een interessante ontwikkeling of transformatie door, wat wel een grappige twist is in het verhaal is.

Voor de rest zal ik niet ingaan op de story, omdat ik niets wil verklappen en omdat het niet het hoofdelement van de game is.

Gameplay

Ryse: Son of Rome is een hack and slash adventure game. Dus dat de combat centraal staat is wel duidelijk. Het combatsysteem met dodgen, speciale aanvallen en combo's doet een beetje denken aan de combat van de Batman series. Het is vloeiend, werkt goed, en je kan vele tegenstanders tegelijkertijd aan.

Waar de combat aan het begin erg indrukwekkend is, met alle combo's, executions en de cutscenes daarvan, begint het al redelijk gauw te vervelen. De core combat blijft sinds minuut 1 eigenlijk de hele game door hetzelfde. Je hebt via een soort XP systeem mogelijkheden om upgrades te 'kopen' voor bijvoorbeeld nieuwe double executions. Maar dit laat de combat niet veel anders voelen. En sinds combat het hoofdelement van de game is, stelde het mij echt teleur.

Dit komt terug in de bossfights. Vaak is het het herhalen van vaste aanvallen. Dodge, doge, counter, attack, attack, dodge. Bosses zijn vaak gewoon een hele hoop HP en slome maar sterke aanvallen. Elke boss krijgt, nadat je hem flink hebt verwond, weer een soft HP reset, waardoor je je standaard moves weer mag herhalen. Dit maakt de boss battles tergend en irritant. Zo heb je een scene met je aartsvijand, dan denk je hem na tergend lange aanvallen te hebben gekilld, je duwt hem van de rand van een plateau, maar nee hoor. Fase 2 is begonnen. HP gereset en ja hoor, weer exact dezelfde moves gebruiken om haar te killen. De simpele strategieŽn die je tot laat in de game moet gebruiken maken de combat bot en ondoordacht.

Naast de combat zijn er ook collectibles die je kan verzamelen, maar voor de casual gamer zal dat niet erg interessant zijn. Je hebt ze niet nodig voor upgrades e.d., maar zijn voornamelijk om bepaalde cartoons of wallpapers vrij te spelen.

Pres(en)tatie

De game heeft prachtige graphics en brengt mooie vergezichten van het Colloseum in het Oude Rome tot aan wilde wouden in Britannia.

De gezichtsuitdrukkingen in de cutscenes zien er trouwens ook erg goed uit. Dit is tegenwoordig mogelijk met motion capture, maar o, wat komt het er mooi uit in de game. In combinatie met de goede voice acting, maakt het delen van het verhaal wel indrukwekkender.

Over de prestaties kan ik niet heel veel zeggen.
De game runt gewoon goed op high settings op mijn GTX 960 2G. Maar over andere videokaarten kan ik niet veel zeggen. Ik zou simpelweg even de benchmarks opzoeken als je wil weten of jouw GPU het aankan.

Misschien kan je hier een beetje zien hoe de gezichten uit de verf komen.

Zoek je een lange, uitgebreide game, een complex combatsysteem of diepe story, dan is deze game misschien niet voor jou.

Heb je zin om er eventjes op los te hakken, in een prachtig vormgegeven setting ten tijde van Nero en het Oude Rome? Dan is deze game voor jou. Daarbij moet je accepteren dat de combat door de game nagenoeg hetzelfde blijft, en de story niet al te lang en diep is (mainstory is ca. 7 uur). Maar je krijgt dan wel prachtig vormgegeven omgevingen met flashy combat en gruwelijke cutscenes.

Dus, als deze game ergens on sale is voor onder de §8,- (Steam Sales), en je houdt van hack 'n slash games, dan is Ryse: Son of Rome zeker het aanschaffen waard.

Heb jij ook een Ryse: Son of Rome, PC (Windows)?

EDIT: Dit is mijn eerste uitgebreide review. Ik ben niet helemaal tevreden over mijn schrijfstijl en analytisch vermogen. Mocht je dus kritiek of vragen hebben, laat het even weten. Dit helpt mij ook weer.

Bedankt voor het lezen!

[Reactie gewijzigd door Urrim op 6 februari 2016 19:28]

Dank voor de review.:) Zag net dat het spel vandaag voor §4.99 op steam te halen is.
Een redelijk uitgebreide review waar ik precies genoeg aan heb om het spel voor deze prijs toch even op te pakken.

Wat je verzoek tot kritiek betreft, ik ben geen review expert, dus de stijl van schrijven kan ik niet veel over zeggen. Wel zie ik wat grammaticale fouten en wat ongepast spreektaal. Ook ben ik geen neerlandicus, dus ga ik dit niet allemaal opnoemen, ik wil mezelf natuurlijk niet voor mijn kop slaan. :+
Neem bijvoorbeeld dit stukje. Bewust opgesplitst in 2 delen. Het eerste deel is minder, maar wordt opgevolgd door een mooie concluderende zin.
In het eerste stuk noem je hem aan het einde een haar. Klein foutje maar goed. ;) Irritanter vind ik persoonlijk het gebruik van 'nee hoor' en 'ja hoor'. Tijdens het lezen ervaar je in eerste instantie geen excentrieke emoties. Probeer dit soort spreektaal dus te vermijden. Zaken als 'dan denk je' vallen hier ook onder. Om het heel simpel en bot te zeggen: Jij weet helemaal niet wat ik denk. ;)
Ook het gebruik van tonen als 'o' in de volgende zin:
Kan beter vervangen worden door een volledig woord wat veelzeggend is. Als bijvoorbeeld ongelooflijk, waanzinnig of fenomenaal als dit van toepassing is.

Uit andere stukken blijkt dat je woordenschat echt niets tekort schiet, maar toch zou ik zeggen: lees misschien wat meer literatuur. Kan je helpen om het nog verder te verbreden.;)

Als laatste dingetje: gebruik het woord 'er' NOOIT meer. 8)7 Dit is een woord wat letterlijk geen betekenis heeft. Probeer het maar eens. Elke zin waar 'er' instaat kan ook zonder er worden geschreven.

Veel succes met volgende reviews. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door 12th op 1 april 2016 12:14]