Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser HD 700 (Zwart) Review

Sdu7cb 5 februari 2016, 498 views

Sennheiser HD 700 (Zwart)

De HD700 nu ruim een jaar in bezit. Aantal gebruiksdren is desondanks nog beperkt (+/- 80 uur schat ik) maar het blijft iedere keer weer een feest om mee te luisteren. In combinatie met een Oehlbach XXL DAC Ultra een goede combo voor een acceptabel bedrag!

Pluspunten

• Erg goed gebalanceerd geluid
  • Zeer detailrijke uitput
  • Mooie, lange, stevige kabel
  • Super vormgeving
  • Laag gewicht, daardoor langer te dragen
  • Oorschelpen eenvoudig demontable voor bv schoonmaken / vervangen
  • Mooie en stevige verpakking

Minpunten

• Koptelefoonstandaard bij nodig, zonde om neer te leggen.
  • Het blijft een headphone, daardoor niet zo vaak in gebruik als speakers
  • evt minpunt (voor mij niet): Open klankkast, dus omgeving kan meeluisteren

Super koptelefoon voor wie net een beetje meer wil en met de kosten in het achterhoofd iets goeds wil kopen. De bouwkwaliteit is dusdanig dat de koptelefoon waarschijnlijk echt vele jaren mee moet gaan. Dit was ook het doel van mijn aankoop: een product van goede kwaliteit, met als belangrijkste punten van aandacht: output van voldoende kwaliteit, comfortabel in gebruik en levensduur van minimaal 10 jaar.

Gekeken naar de gebruikte materialen moet dit geen probleem zijn. Waar de koptelefoons van Sennheiser die wat lager op de ladder staan vaak kunstleder gebruiken voor de hoofdband en de schelpen (wat toch vrij snel slijt) is er bij de HD700 gekozen voor een soort kunststof/stof/soepele alcantara achtige oplossing. Het lijkt in ieder geval op materiaal dat ik ook op een eerdere headphone en op een paar schoenen heb gehad en dit was vrijwel onverslijtbaar. Naast de stof zijn ook de andere onderdelen stevig uitgevoerd. (Let wel: het is zeker geen headphone om mee te gooien of onderin een tas te stoppen, maar bij normaal gebruik kan hij wel wat hebben)

Ondanks de stevige materialen is het gewicht laag gebleven. Dit, samen met de vorm van de hoofdband en oorschelpen zorgen er voor dat de HD700 erg fijn zit en ook voor langere tijd te gebruiken is (dit is bij het overgrote deel van de headphones die ik ken zeker niet het geval).

Dan niet te vergeten: geluidsweergave. Dit lijkt me een belangrijke reden om voor de HD700 te kiezen. De weergave is in combinatie met de juiste DAC erg goed. Er is veel detail terug te horen. Het hoog en midden worden erg goed neergezet. Laag is voor een headphone ook erg goed te noemen, al blijft dit een pijnpuntje waardoor de koptelefoon toch minder vaak in gebruik is dan gedacht: de vrijstaande speakers en sub geven dit toch een stap mooier weer. Regel 1 is dan ook: niet eerst speakers aan en dan overstappen op de koptelefoon :X

Qua DAC maak ik gebruik van de Oehlbach XXL DAC Ultra. Een erg fijne oplossing: eenvoudig, maar zover ik heb kunnen beoordelen zeer capabel in combinatie met de HD700.

Heb jij ook een Sennheiser HD 700 (Zwart)?