Navigon 1210 (Europa) Review

Ricepuppet 21 november 2009, 862 views

Navigon 1210 (Europa)

Pluspunten

• Helder scherm. Duidelijke visuele waarschuwingen. Snelle route omrekeningen.

Minpunten

• De batterijduur is ronduit vreselijk. Menustructuur is omslachtig. Duidelijkere iconen had gemogen. GPS bepaling is traag, tot soms helemaal niet aanwezig; onbetrouwbaar dus.

Design & bouwkwaliteit Score: 3
Instructies Score: 3
Kaartmateriaal Score: 4
Positiebepaling Score: 1
Features Score: 4
Ik heb hiervoor de Garmin Nuvi 250 gehad; helaas ging deze twee keer achter elkaar stuk na een jaar trouwe dienst, dus ik zocht hier een vervanger voor.

Na vele uren nadenken heb ik deze genomen. Een aantal dingen vallen direct op; zo is het menu niet overzichtelijk. Het zoeken naar de juiste instellingen is nogal omslachtig, en niet direct. Met een hoop rompslomp kom je er wel, maar het had een stuk gebruiksvriendelijk gekund (grote, kleurige iconen, zoals in de Garmin?) Misschien met een update de interface verbeteren?

Het mooiste punt aan het systeem is wel de informatie en duidelijkheid; afslagen worden helder, duidelijk en op tijd aangegeven door middel van visuele waarschuwingen. Ook het nemen van rijstroken word vantevoren aangegeven; iets waar andere navigatie systemen heel wat van kunnen leren. Het navigeren is nauwkeurig genoeg, al duurt het wel langer dan andere navigatiesystemen in deze prijsklasse om een signaal te vinden.

Dan komt nu het grootste mankement van de Navigon; de batterijduur. Die is echt ronduit rampzalig. Het systeem kan eigenlijk niet los worden gekoppeld van de accustroom uit de auto. De batterij gaat nog geen 10 minuten mee! Zodra hij daadwerkelijk vol zit, gaat hij nog geen 20 minuten mee (na bijna een uur geladen te zijn) Het systeem moet dagelijks worden opgeladen; even snel een adres intikken voor vertrek, in huis, is niet mogelijk.

Het systeem moet eerst worden aangesloten in de auto, opstarten (wat soms moeilijk gaat, pas na een paar keer drukken gaat hij aan) waarna dan pas een adres ingetikt kan worden. Ikzelf denk er over om het systeem terug te brengen, en weer een ander te kiezen. Het systeem is prachtig wanneer hij opgestart is, en de bestemming is ingetoetst, maar de kinderziektes halen de waardering flink omlaag.

Aanpassing; intussen heb ik het systeem al drie keer naar de winkel teruggebracht, vanwege de lage batterijduur, en de GPS bepaling die totaal niet werkt. Zoeken naar een satelliet doet hij niet - ik heb 45 minuten op een onbekende plek gedwaald, richting huis - zelfs de reparateurs van Navigon konden het probleem niet oplossen, blijkbaar, na drie keer. Ik heb dus een ander Navigatie systeem in plaats genomen dat wel betrouwbaar is als het erop aankomt (Tom Tom Start)

Heb jij ook een Navigon 1210 (Europa)?

Ik kan me haast niet voorstellen dat het geen probleem is met de batterij ipv het design van de Navigon.

Heb je de batterij al gecontroleerd? Als deze tenminste los kan.

Verder kun je je review verbeteren door het blok tekst te splitsen en headers toe te voegen.
Ik mis nog een stuk tekst waarin je ingaat op de navigatie zelf, hoe goed en snel. Kaartmateriaal? Welke kosten voor updates?
Intussen heb ik de Navigon al drie maal teruggebracht naar de Media Markt. Zelfs de reparateurs van Navigon konden het probleem niet oplossen.

De batterij, alsmede de antenne zijn nagekeken. Elke keer als hem terug van de reparatie kreeg, deed het probleem zich weer voor.

Uiteindelijk heb ik mijn geld terug gekregen, en heb dit keer een Tom Tom Start in ruil genomen, die het nog steeds op alle fronten perfect doet.