Hynix SC300 M.2 512GB Review

jackioo 4 februari 2016, laatste update op 5 februari 2016, 425 views

Hynix SC300 M.2 512GB

Veel betere prestaties dan de fabrikant opgeeft, petje af!

Pluspunten

• 740/710 MB/s ipv 530/470 MB/s

Minpunten

• bijna niet verkrijgbaar

Ik heb in mijn systeem mijn Samsung 850EVO 250GB SSD vervangen als opstartschijf door de Hynix SC300 M.2 512GB en heb daar geen moment spijt van. De Samsung gebruik ik nu als supersnel datauitwisselingsstation in de X-dock drivebay van mijn CM Storm Stryker kast. Zit gewoon via SATA600 aangesloten dus geen snelheidsverlies.

De snelheid is voor mijn begrippen echt bizar; een DVD ISO bestand van 4,3 GB van mijn Samsung SSD overzetten naar de Hynix gaat in minder dan 10 seconden, ook de datarate blijft een mooie rechte lijn.
Van de Hynix SSDs onderling gaat dit in minder dan 6 seconden 8-) Ik hou daar wel van :)

Ik gebruik al een paar jaar SSD's en daar zal ik nooit meer vanaf stappen. Of er moet wat nieuws komen dat nóg sneller is. Ik had niet zomaar verwacht dat er tussen SSD's die al tegen de grens van de bussnelheid aanzitten onderling merkbaar grote snelheidsverschillen zou zitten. Lang leve de M.2 aansluiting!

En echt bijzonder dat de door de fabrikant opgegeven snelheden fors lager liggen dan de werkelijke snelheden. Ik heb uiteraard ook de Samsung getest en die scoort hooguit marginaal beter dan de opgegeven snelheid, de Hynix scoort gewoon 40% beter in lees- en 51% beter in schrijfsnelheid!

Ik wacht nu op de levering van wat PCIe controller kaartjes om mijn 3 andere Hynix'jes te kunnen gebruiken, onder het mom van stroombesparing zullen we maar zeggen ;)
EDIT: inmiddels heb ik mijn controllers binnen, read/write liggen boven de 705/705

Ik ben zeer, zeer tevreden :P :*)

Heb jij ook een Hynix SC300 M.2 512GB?