Samsung Yepp YP-C1X, 512MB (USB 2.0, Radio) Review

jbr 3 september 2005, 1.419 views

Samsung Yepp YP-C1X, 512MB (USB 2.0, Radio)

Pluspunten

• Batterijduur (42 uur!)
  • Grootte
  • Totale user interface
  • Meegeleverde koptelefoon

Minpunten

• Plaats jack plug
  • Ietwat kleine knoppen voorop het apparaat
  • Enigzins 'vertraging' bij zappen
  • USB kabel in plaats van plug

Geluidskwaliteit Score: 4
Nadat mijn Diva MP3-speler (met 32 MB intern en een CF kaart van 256 MB) na ruim 3 jaar de zoveelste smak had gemaakt en ik hem van pure ellende met Duct-tape heb in moeten pakken bedacht ik me dat het een goed moment was om eens verder te kijken in de markt voor MP3-spelers, die sindsdien aardig gegroeid was.

Om mijn keuze te kunnen verdedigen moet ik allereerst toelichten wat voor gebruiker ik ben. Met de 288MB die mijn Diva me bood, had ik leren leven. Ik had er meestal een maand of 3 een stuk of 50 nummers op staan die ik luisterde als ik op reis was. Ik heb nu eenmaal een periode dat ik een aantal favorieten heb en de volgende 3 maanden zijn dat weer een aantal anderen. Ik heb een tijdlang met de trein van Eindhoven naar Lelystad gereisd (ruim 3 uur) en dan heb je ze allemaal wel gehoord zeg maar (ik had m dan vaker aan de PC hangen om nummers te wisselen), maar op de fiets naar mijn werk (20 minuten) ging het prima en overleefde de collectie op de speler de volle 3 maanden. Uitbreiding van het geheugen was dus een leuke bijkomstigheid, maar geen absolute noodzaak. Fijner is dan een batterij die langer meegaat en geen grote kast van een speler.

Punten waar ik dus op gelet heb bij aanschaf waren:
- de grootte: de speler moest makkelijk mee te dragen zijn
- een intuitieve gebruikersinterface
- het batterijverbruik: niets vervelenders dan iedere dag je batterijen wisselen of opladen
- redelijke opslagcapaciteit (>256MB)

Kijkend naar het huidig aanbod, dan heb je de echte harddiskspelers, de mini-harddiskspelers en de flashspelers, in afnemende grootte en capaciteit, maar naar mijn idee ook in mogelijkheden en stroombehoefte. Waarom dan deze speler?

De Yepp doet maar liefst 42 uur met zijn batterij (1 x AA)! Ik heb het nog niet kunnen testen, simpelweg omdat ik de bijgeleverde batterij na een week van intensief gebruik op vakantie nog steeds niet op heb. Daarnaast heb ik met 512 MB meer dan genoeg opslagcapaciteit. De speler speelt naast MP3 ook OGG en WMA waarmee je de capaciteit nog optimaler kunt benutten. De speler is klein, ongeveer 2 AA-batterijen groot, terwijl daarvan de helft maar opgaat aan de apparatuur en de andere helft aan de batterij zelf.

De user interface is duidelijk. Zonder de gebruiksaanwijzing te gerbuiken kon ik alle funties toepassen. Het schermpje is overzichtelijk en verlicht en ook in te stellen (verlichtingstijden).

De bijgeleverde koptelefoon is voor mij ook een positief punt. Allereerst gewoon heel erg goed geluid. Het geheel lijkt te zijn gemaakt van een was steviger materiaal dan het brakke plastic waar de meeste hoofdtelefoon kabels uit bestaan. Bovendien hang je het geheel om je nek en zit er aan het uiteinde, vlak bij de plak waar je de jack plug in het apparaat steekt, een kabeltje dat je aan de draad vastmaakt. Hierdoor zul je nooit de plugjes uit je oren trekken of de jack plug een optater geven als je koptelefoonkabel blijft hangen ergens achter. De plek van deze aansluiting vind ik echter wel ongelukkig gekozen; ik zou precies de andere kant hebben gekozen en wel om de reden dat als het apparaat om je nek hangt de voornaamste knoppen voor het bedienen aan de onderkant zitten, terwijl je vingers bij het vastpakken van het apparaat aan de bovenkant zitten.

Het bedienen van het apparaat gaat prima, alleen zou ik ook niet hebben gekozen voor de oplossing die men bij Samsung heeft toegepast: een vierkante knop met daarom heen een soort open vierkante knop met op iedere zijde een andere functie. Het contactoppervlak met je vingers is wat klein, helemaal met de duim. Het levert niet echt problemen op, maar het is af en toe even mikken. Het enige verschil in bediening dat ik nog merk als ik deze speler met mijn vorige vergelijk is een vertraging als ik naar een vorig of volgen nummer zap. Als je dit doet dan wordt je keuze een seconde later bevestigd met het daadwerklijk uitvoeren van de gewenste keuze. Ook niet het einde van de wereld, maar even snel door je nummers heen zappen is er niet bij.

Laatste puntje wat ik niet storend vind, maar wel jammer vind betreft de overdracht van gegevens. Het apparaat wordt met een PC verbonden door middel van een extra kabel. En je raadt het al: die ga je dus niet overal mee naartoe slepen. Ik had liever een plug gezien zodat ik ook bij vrienden dit apparaat gewoon zou kunnen inpluggen.

Concluderend: Met een prijs van 99 euro vind ik dat je waar voor je geld krijgt. Een mooi klein apparaat met voldoende opslagcapaciteit en een batterijduur waar andere fabrikanten alleen maar van kunnen dromen. Tel daarbij op een intuiitief werkend apparaat met een goede oortelefoon en goed geluid en je begaat geen miskoop. Let echter wel op: de meeste winkels adverteren met "radio" maar dat zit er niet op!

Heb jij ook een Samsung Yepp YP-C1X, 512MB (USB 2.0, Radio)?

Nette survey :)

Wat me opvalt is dat je dezelfde soort gebruiker als mij bent. Ook ik heb op het moment een Diva MP3 speler met 32MB intern geheugen en een CF kaartje van 256MB. Deze werkt echter nog altijd perfect maar ik vrees dat hij, na 4 jaar trouwe dienst, binnenkort de geest gaat geven.

Had je nog andere modellen op het oog buiten deze? Waarom heb je net voor de Samsung gekozen?

Ik hecht in ieder geval veel belang aan de batterijduur maar dit lijkt me bij dit apparaat in orde te zijn.

Wat me een nadeel lijkt is het scherm: dit staat echt té vol met informatie, ik ben gewoon aan het minimalistische van de Diva MP3 speler wat ruim voldoende voor mij was.

Ook de besturing lijkt me niet handig, zeker niet als je wat grotere handen hebt.
De batterijduur heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. Mijn vorige speler had ik in mijn zak zitten en bediende ik blind met de hand, dus dat scherm (dat een half jaar terug al in vieren gebarsten was) interesseerde me niet zoveel. De informatie in dit scherm lijkt overdadig maar dat valt reuze mee. Op het moment dat je instellingen wijzigt of in de folderstructuur bladert dan ziet het er minimalistischer uit. Heel goed gedaan vind ik zelf.

Die besturing is even wennen maar gaat uiteindelijk gewoon wel goed. Ik ben (en jij denk ik ook) meer voorstander van een speler die in je handpalm ligt en die je met een duim bedient (net als een GSM bijvoorbeeld) en niet zoals je in zoveel reclames ziet een MP3 speler die je met beide handen tussen duim en wijsvinger pakt. Maar goed... went vanzelf dnek ik dan...
Inderdaad, zo pak ik mijn MP3 speler vast. Ik vind van die "stokjes" dan ook niet echt lekker in m'n hand liggen.

Toch vind ik het jammer van het schermpje. Ik heb alleen maar behoefte aan de artiest en de titel. Niet zo'n raar balkje en een veel te lange teller (ik heb geen MP3's van +1u hoor :P)

Maarja, ik ga nog met m'n Diva MP3 speler doen tot hij kapot is. Daarna zal ik lang moeten zoeken maar ik hou deze MP3 speler in gedachten vanwege zijn lange batterijduur. Ik vind het echt een voordeel dat hij AA batterijen gebruikt ipv die lamme AAA batterijtjes. Ik heb dan ook een hele zooi van oplaadbare AA batterijen maar veel minder AAA. Dat de MP3 speler daarmee iets groter wordt vind ik niet erg.