Buffalo FSH800D2B-K4G Review

JoWannes 26 juni 2009, laatste update op 26 juni 2009, 414 views

Buffalo FSH800D2B-K4G

Pluspunten

• Stabiliteit @ 800MHz 5-5-5-15-2T
  • Degelijk
  • Zien er goed uit

Minpunten

• Opgegeven latencies niet stabiel!
  • Geen overclockpotentiaal!

Stabiliteit Score: 1
Hierbij een korte review over de 4GB FireStiX Geheugenkit van Buffalo (FSX800D2B K4G).

De modules lopen op de aanbevolen kloksnelheid en latencies, dat wil zeggen, 800MHz en CL4-4-4-12-2T niet stabiel. Altijd problemen. Pas als je de latencies naar 5-5-5-15-2T versoepeld, loopt het perfect.

Meer problemen volgen als het geheugen wat sneller moet draaien. 825MHz wil nog net, maar hoger moet je niet proberen. :/ Nochtans staat de spanning mooi ingesteld op 2,2V (2,1V is standaard). Ook het verder opvoeren van de spanning, draagt niet bij tot betere overclockbaarheid.

Bijzonder karig dus, zeker voor modules die op de verpakking als volgt aangeprezen staan:
"Extremely high over-clocking capabilities and extended RAM life"
"Exceptional performance in the latest gaming motherboards"
Enzovoort. Totaal niet dus... :|

De modules zien er goed uit, al is dat meer subjectief. De heat-spreaders zijn degelijk en zitten goed bevestigd.

Besluit:
Als ze toch niet overclocken, kun je je afvragen waarom je niet beter een setje Kingston ValueRam koopt. Deze missen dan wel de mooie heat-spreaders, maar de performance is hetzelfde, voor een lagere prijs.

Kortom: de algemene beoordeling is voldoende, maar koop ze zeker niet voor de OC-mogelijkheden. Want juist daar moeten de modules passen. Wel bijzonder komisch dat de fabrikant net dat als sterk punt promoot...

Nog een opmerking: deze set is niet snel meer te vinden. Ook op de site van Buffalo zelf, staan ze niet meer... Maar voor de duidelijkheid: het gaat om deze: http://tweakers.net/price...h800d2b-k4g.html#tab:info ;)

Heb jij ook een Buffalo FSH800D2B-K4G?

Bij mij werd dit geheugen op 800Mhz ook automatisch al op 5-5-5-15 geclocked. Ik ging er toen maar van uit dat de specificaties die te zien zijn de best haalbare zijn, onafhankelijk van elkaar. Ik heb er verder niet mee gezeten omdat dit geheugen toen ik het kocht het goedkoopst in de markt lag.
Als het niet eens stabiel werk op de door de fabrikant gestelde timings zou ik ze rma doen. En wellicht kan je nog een bios update doen..
In feite heb ik dat recht ja. Op de sticker staat duidelijk 4-4-4-12...
Qua bios zit ik al wel goed. Bovendien doet het probleem zich voor op de 2 verschillende mobo's waar ik op getest heb (een P35 en een P45 bord).
Ik heb echter weinig zin om ze weg te doen, en zonder geheugen te zitten... :/

Overigens valt het mij op deze op Alternate, waar ik ze kocht, weer verdwenen zijn. Ze zijn vervangen door deze: http://www.alternate.be/h...d=75065&showTechData=true
De prijs en de specs zijn hetzelfde, overigens. Maar ze zien er dus wat anders uit.

Het zijn mijn eigen foto's, die in de review staan. Op internet zijn die modules amper / niet te vinden. :?

Edit: aan degene die deze review als slecht waarderen, gelieve dan ook aan te geven waarom. ;) Kunnen we alleen maar uit leren... :>

[Reactie gewijzigd door JoWannes op 26 juni 2009 13:18]

Ik heb ze nu 2 jaar ongeveer, en ik heb nooit een BSOD gehad en toch mijn Q6600 altijd op 3.0GHz gehad, maar het geheugen zelf heb ik idd nooit hoger kunnen clocken, btw die latency`s? de bios zag ze ook automatisch als 5-5-5-15 en mijn Reaper - x setje zag hij als 4-4-4-12, Zelfs PC-Wizard vertelde mij dat het buffalo setje ontworpen was voor 5-5-5-15.
Een heerlijke megabump van ruim anderhalf jaar.