Carl Zeiss Distagon T* 21mm F/2.8 ZF.2 Nikon Review

Universal Creations 31 januari 2016, laatste update op 31 januari 2016, 288 views

Carl Zeiss Distagon T* 21mm F/2.8 ZF.2 Nikon

Zeer degelijk objectief met goede scherpte over het hele beeld. Helaas wat veel vignetting.

Pluspunten

• Scherpte
  • Bouwkwaliteit
  • Soepele focusring
  • Manueel focus
  • Weinig CA
  • Diafragmaring

Minpunten

• Vignetting
  • Lensdop front
  • Field curvature

Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 2
Chrom. abberratie Score: 4
Vervorming Score: 3
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 5
Lange tijd had je voor een fullframe Canon eigenlijk geen goede 20mm lens. De 16-35 f/2.8L (I en II) bood niet de scherpte die je zou verwachten en de Sigma 20mm f/1.8 was afgezien van het centrum totaal niet scherp onder f/8. 24mm vond ik net niet wijd genoeg en 14mm vond ik simpelweg te wijd. Na een paar jaar de Sigma 20mm te hebben gebruikt, heb ik toch maar de knoop doorgehakt en de Zeiss Distagon 21mm f/2.8 (in Nikonmount) gekocht. Ik gebruik de lens in combinatie met een Leitax "adapter" (geen echte adapter, aangezien de mount wordt vervangen) op mijn Canon 5D2.

Bouw, AF en ergonomie
Een Canon L lens voelt stevig aan, maar een Zeiss lens is toch echt van een andere orde. Volledig metaal, heerlijk soepele focusring en op de Nikonmount versie een diafragmaring. Daarnaast vind je op manuele focus lenzen ook nog een DoF-schaal terug, waarmee je dus bijvoorbeeld heel makkelijk hyperfocaal kunt focussen. Focus op oneindig is ook echt oneindig en niet nog een stukje voorbij oneindig. Hier zit dan ook een harde stop, zodat ik blind op oneindig kan focussen. Voor focussen op andere afstanden zijn hulpmiddelen zoals een "superprecision" matglas of liveview heel handig, aangezien je anders de focus heel lastig precies kunt neerleggen waar je die wilt.
De zonnekap is ook van metaal en is niet onnodig groot en is op een zeer degelijke manier op de lens de draaien (er zitten ook markeringen op). De front lensdop is simpelweg prut. Hij klemt zicht slecht vast en ligt er vaak af als ik de lens uit mijn tas haal.

Testmethodiek
Ik heb alles geschoten vanaf statief met een draadontspanner. De raw-bestanden zijn door Lightroom omgezet naar jpg met de standaard verscherping (25), maar zonder lensprofiel (geen vignettering en CA correcties).

Scherpte op "oneindig"
Centrumscherpte
Meteen op f/2.8 ragscherp en dit verandert ook niet totdat er op f/11 diffractie zichtbaar wordt.

APS-C hoekscherpte
Ook hier zien we meteen al vanaf f/2.8 hoge scherpte, met afstoppen wordt het nog iets beter.

Fullframe hoekscherpte
Vignetting en de boom op de voorgrond leiden wat af. Daarnaast heeft de lens iets last van "field curvature". Maar toch zien we al op f/2.8 al heel wat scherpte op het balkon. Met f/5.6 is de scherpte maximaal en is de DoF groot genoeg om de field curvature te compenseren.

Scherpte dichtbij
Centrumscherpte
Net zoals met focus op oneindig zien we hier wide-open al zeer hoge scherpte. Wel zie je dat de kleuren koeler worden bij afstoppen.

APS-C hoekscherpte
Wide-open al voldoende scherp, maar afstoppen naar f/5.6 verbetert de scherpte wel (mede door compensatie van field curvature).

Fullframe hoekscherpte
Nog wat duidelijker dan in de aps-hoek zien we field curvature zijn werk doen.

Flares
Met de zon in het frame is er wel een duidelijke lichtvlek te zien. Het contrastverlies is zeer beperkt. Met de zon buiten het frame zijn er geen lichtvlekken te bekennen.

Vignetting
Dit is absoluut het zwakste punt van deze lens. Er moet dan ook echt 2stops afgestopt worden om vignetting onder controle te krijgen en zelfs dan heb je nog 1 stop donkerdere hoeken op fullframe.

Bokeh
Met een uwa heb je zelden echte achtergrond onscherpte, tenzij je dicht op je onderwerp zit. De Zeiss 21mm f/2.8 zal op dat gebied niet tegenvallen. De bokeh is behoorlijk zacht en highlights op de achtergrond worden redelijk goed vervaagd.

Vervorming
Voor een uwa valt de vervorming behoorlijk mee, al is de vervorming niet helemaal gelijkmatig. Gelukkig zit er in bijvoorbeeld Lightroom een profiel voor deze lens die deze vervorming (en vignetting) met 1 druk op de knop volledig weghaalt.

Niet voor niets lopen veel landschapsfotografen met deze lens rond. De lens levert prachtige resultaten, mits je de focus goed legt. Maar dat is met een statief en liveview geen enkel probleem. De vignetting is behoorlijk, maar dat is eenvoudig te verhelpen. Field curvature zal met een landschapsfoto op f/8 geen enkel probleem vormen. Het werken met deze lens is een genot en het gewicht valt voor mij reuze mee. De 82mm filtermaat is wel wat lastig, maar filters zijn tenminste normaal te gebruiken met deze lens.

Extra foto's

Heb jij ook een Carl Zeiss Distagon T* 21mm F/2.8 ZF.2 Nikon?