Specificaties Android, iOS compatibel en 14,3g - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi Band Zwart Review

denemio 31 januari 2016, laatste update op 31 januari 2016, 469 views

Xiaomi Mi Band Zwart

Leuk bandje voor weinig geld. Geeft een indicatie van je activiteit en slaap, en ziet er goed uit. Stappenteller niet heel nauwkeurig, maar geeft een goede indicatie.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Ziet er leuk uit
  • Waterproof (IP67)
  • Lange accuduur
  • Wekker
  • Slaap monitoring

Minpunten

• Stappen soms onnauwkeurig

In deze review zal ik mijn ervaring met de MiBand beschrijven. Op het moment van schrijven ben ik ongeveer twee maand in bezit van dit leuke apparaatje :)
Ik gebruik mijn MiBand in combinatie met mijn Xiaomi RedMi 1S [Review hier].

Unboxing

Hieronder een paar foto's van de verpakking en hoe het bandje verpakt is.

Features

De MiBand heeft een paar leuke features, de nieuwere versie heeft ook een hartslagmonitor. Deze features zal ik allemaal even behandelen in deze review. Screenshots zullen te vinden zijn onder het kopje: De app.
  • Stappenteller
  • Slaap monitor
  • Wekker
  • Vibreren bij melding/oproep
  • Smart unlock
  • Waterproof (IP67)
Stappenteller
De stappenteller is na mijns inziens niet heel erg nauwkeurig. Als je een eindje gaat lopen en kijkt hoeveel stappen je ongeveer gezet hebt dat komt dit wel overeen met de gegevens van de MiBand, maar als je bijvoorbeeld een paar uur aan het werk bent achter de pc en bijna niet loopt, telt hij toch stappen. Dit is natuurlijk ook moeilijk te monitoren, maar het is wel een aandachtspuntje.
Slaap monitor
De slaap monitor lijkt wel goed te werken. Ik weet niet of het deep/light sleep ook werkt, hiervoor heb ik niet genoeg verstand van de slaapritmes :p Maar die ik slaap komt altijd wel overeen met de gegevens van de MiBand.
Wekker
De MiBand is in staat om je op het moment dat je in lichte slaap bent je wakker te maken, in een kader van een half uur dat je zelf kan instellen. Stel dat je graag om 7 uur wakker wil worden, en de MiBand detecteert dat je om 6:45 in lichte slaap bent (= goed moment om wakker te worden) dan zal de wekker dan afgaan. De wekker is gewoon een trilsignaal, je wordt er wel wakker van, en ook wel rustig, geen geschreeuw van een lelijke wekker en zo. Ik gebruik deze feature alleen als ik niet thuis slaap, omdat ik thuis een wakeup light heb en daarmee toch iets fijner wakker wordt.
Vibreren bij melding/oproep
Een andere handige feature van de MiBand is dat deze kan trillen bij notificaties en oproepen. In de app kun je instellen voor welke app je graag wil dat de band gaat trillen bij een notificatie. Dit kan ook voor inkomende oproepen. Deze instellingen hebben wel effect op de accuduur, meer hierover onder het kopje: Accuduur.
Smart unlock
Ook een handige feature is dat je smart unlock kan gebruiken in combinatie met de MiBand. Dit houdt in dat je, wanneer je in de buurt bent van je telefoon, dus de bluetooth connectie kan maken met de band, je geen passcode of patroon nodig hebt om de telefoon te unlocken. Als je dan verder weg bent van je telefoon dan heb je het wel weer nodig.
Waterproof (IP67)
De MiBand is ook waterproof (IP67). IP67 houdt in dat dit apparaat volledig stofdicht en dompeldicht is.
De 6 staat voor volledig stofdicht, en de 7 betekent: "Geen indringing indien ondergedompeld (30 min op 1 m)".
Ik houd de band altijd gewoon om tijdens het douchen, geen probleem. Meer over de IP specificaties kun je hier vinden.

De app

De app is te downloaden in Google Play.
Je hebt de app nodig om je band te gebruiken. Je kan hem eenvoudig verbinden via bluetooth, en dan wordt automatisch je activiteit bijgehouden.

Accuduur

Ook kun je in de app de huidige lading van de accu zien. De accu gaat erg lang mee als je het bandje gebruikt zoals ik dat doe. De specs zeggen dat de accu zo ongeveer 30 dagen meegaat, maar ik haal makkelijk de 40 :)
Ik gebruik Smart unlock, en vibratie bij een inkomende oproep. Ook heb ik een tijdje lang alle WhatsApp en Telegram notificaties laten vibreren, maar dit was voor mij een beetje veel van het goeie, dan blijf je bandje de hele dag door trillen. En het heeft een behoorlijke impact op de levensduur van je accu.

Specs

Hier te vinden

Changelog

31 januari 2016
InitiŽle review.

Heb jij ook een Xiaomi Mi Band Zwart?

Mooie review!
Ik lees toch vooral dat de hartslag meters in de nieuwe versie (eigenlijk de meeste fitness bands) erg onnauwkeurig zijn, heeft deze dan eigenlijk ook een meerwaarde? De gewone is namelijk te krijgen voor rond de 12/13 euro en + hartslag is al gauw in de 20 euro.
bij voorbaat dank!
Voor mij zal een hartslagmeter meerwaarde hebben tijdens het sporten, anders niet. Maar deze heeft geen hartslagmeter, en ik heb ook geen idee hoe het zit met de nauwkeurigheid.
Ik denk dat wanneer je niet fanatiek aan het sporten bent dat de hartslagmeter niet echt een meerwaarde heeft.
Dit schijnt op zich best mee te vallen. Ik heb onlangs een filmpje gezien waarin de hartslagmeter van de Xiaomi Mi Band 1S vergeleken wordt met die van een Apple Watch. In 85-90% van de gevallen zat de Mi Band er maximaal 3-4 tikken per minuut vanaf, wat ik niet slecht vind woor zo'n device. Waar gaat het uiteindelijk om? Het gaat er toch om in welke hartslagzone je zit en niet om wat je exacte hartslag is en voor die toepassing lijkt hij mij nauwkeurig genoeg. Dat deze niet constant meet is dan een nadeel, maar daarvoor krijg je wel een lekker lange accuduur terug.
Klopt helemaal, heb ondertussen ook deze mi band pulse aangeschaft en verschilt idd 3/4 tikken tov de professionele van mijn oma.
Dank je voor de bevestiging. Zou je AUB voor mij kunnen nameten wat de kleinste polsomtrek is waarvoor de band geschikt is? Ik wil deze eigenlijk bestellen voor mijn dochter (en misschien ook wel voor mijzelf), maar dan moet hij natuurlijk wel goed aansluiten.
geen probleem, bij mijn zusje moet hij op het kleinste punt vast gezet worden, haar pols is 13,5/14cm in omtrek.
Dank je, morgen maar eens meten wat de polsomtrek van mijn dochter is.

Gr. Mischa
Leuke review. Ik gebruik ook een mi1s sinds begin van dit jaar.

Tip: op de eigen Xiaomi Market vind je een meer recentere app. Op moment van schrijven versie 2.0.10.
Firmware van de mi1s en firmware voor de hartslag functie worden opgewaardeerd door deze app.

Daarnaast is de mi band notify app ook een erg leuke aanvulling. Deze app is in de normale Google Play store te vinden.
Bedankt voor de tips!