Specificaties Access Point, WiFi max. 1,167Gbps - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) Review

RoccoS 31 januari 2016, laatste update op 31 januari 2016, 2.123 views

Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)

Uitstekend wifi access-point, perfect om je netwerk van snel wifi-AC te voorzien voor een betaalbare prijs.

Pluspunten

• Stabiliteit en snelheid
  • Eenvoudig beheer
  • Mooie vormgeving
  • Voeding via PoE

Minpunten

• Installatie pc software vereist

Beheerbaarheid Score: 4
Na problemen met mijn UPC tc7200 modem/router heb ik uiteindelijk besloten om deze in bridge mode te zetten, met een Draytek 2130 router erachter en een Ubiquity AP-AC Lite voor de wifi. Alles loopt nu echt zoveel beter dan vroeger, dat ik mezelf wel voor mijn kop kan slaan dat ik het niet eerder gedaan heb. Hier in hartje Amsterdam is het aantal wifi-netwerken dat bij je binnenkomt echt bizar hoog, dus een hoogwaardig wifi AP is gewoon echt een must wil je een stabiele en snelle draadloze verbinding hebben.

Het AP van Ubiquity werkt super, nu ongeveer een week in gebruik. Aansluiten was eenvoudig, handig dat je er een PoE-injector voeding bij krijgt zodat je het AP makkelijk op kan hangen op plaatsen waar geen stroom in de buurt is. Hij hangt netjes aan de muur die grenst aan de meterkast in de woonkamer, perfect centraal gelegen in ons huis.

Installatie was fluitje van een cent. Ja, je kan het onhandig vinden dat er geen web-configuratie direct in het AP beschikbaar is, je moet dus alles via de Unifi controller software instellen op je pc. Aan de ene kant misschien onhandig, maar de software werkt heel makkelijk, zeker als je meerdere AP's moet beheren in één omgeving. Jammer dat de software op java draait, al kan je java natuurlijk gewoon weer van je pc halen zodra je klaar bent met configureren.

Ik heb geen performance-metingen gedaan, maar in de praktijk merkte ik direct dat het bereik stukken beter was dan bij de wifi van het UPC/Ziggo modem. Op mijn Surface Pro 4 geeft Windows een verbinding aan van 400mbps, je merkt direct het snelheidsverschil.

Al met al gewoon een absolute aanrader, zeker voor een pris van iets meer dan 100 euro, voor iedereen die niet tevreden is over zijn wifi, of voor als je wifi moet aanleggen in een bedrijfsomgeving zonder veel geld neer te leggen voor zwaardere professionele systemen.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)?

Hmm, bij mij was er wel management beschikbaar, heb je misschien web proberen te bereiken zonder het via de CLI aan te zetten?
Daar heb ik nog niet naar gekeken, zal er binnenkort eens naar kijken. Thanks voor de tip.
Je hoeft de controller software overigens niet te installeren. De Android app werkt ook prima als je maar 1 AP hebt.