Pebble Time Steel (leren band) Zwart (Zwart) Review

teek2 28 januari 2016, laatste update op 21 september 2016, 631 views

Pebble Time Steel (leren band) Zwart (Zwart)

Deze Pebble is voor mij de perfecte balans tussen bruikbaarheid en batterijtijd. De simpele gui is super vlot en ik kan de simpele maar erg leuke animaties wel waarderen.

Pluspunten

• Makkelijk meer dan een week batterijtijd
  • Scherm is altijd aan en wordt beter leesbaar met meer licht
  • Vlotte u.i.
  • Waterdicht
  • Mogelijkheid tot uitbereiding met poorten achterop
  • Voice functies in het nederlands
  • Er worden vaak nieuwe features toegevoegd (zoals pas een mooie weer app)

Minpunten

• Ik heb dunne polsen, iets kleiner had gemogen
  • Leren bandje kan natuurlijk niet echt tegen water
  • In het begin even onduidelijk of hij nu oplaadde en opgeladen was
  • Voice functies niet in het Nederlands (inmiddels wel!!)

Fijn horloge (90% van de reden voor mij is dat ik gewoon een horloge wilde), nuttiger dan ik had verwacht, mooi maar iets dunner had gemogen. De knopjes bediening vind ik erg fijn en de gui voelt super soepel zonder enige haperingen. De tril motor is niet te missen (erg sterk en kan zwakker gezet worden) en maakt mij echt goed wakker (terwijl ik toch diep slaap.)

Het scherm heeft een lage resolutie en de kleuren zijn wat flets (zeker zonder goed licht) maar buiten is het scherm geweldig en het staat altijd aan! Het scherm is altijd goed zichtbaar, bij weinig licht gaat vanzelf de actergrond verlichting aan als je op je horloge kijkt (dat detecteerd hij meestal correct, soms even schudden.) Ik heb hem nu 4 dagen en de batterij springt net naar van 50 naar 40%, terwijl ik er toch echt flink mee heb zit te spelen en constant dingen uitprobeer. Een dag batterijtijd is misschien meestal prima maar niet altijd, bovendien, als een batterij die het een dag volhoudt een beetje achteruit gaat zit je al snel bij het avond eten met een dood apparaat om je pols. Voor mij echt geen optie.

De Pebble kan geen geluid maken, wel geluiden naar je telefoon sturen en omzetten in text (helaas alleen in het engels). Er zijn wel apps waarmee je je telefoon kunt opnemen (standaard kun je alleen gesprekken weigeren), geen idee of je dan ook meteen kunt praten via de mic in de Pebble. Het zou best handig zijn als je op je Pebble standaard ook kon opnemen en je telefoon in speaker stand zetten. Dat lijkt me technisch niet moeilijk. Misschien is er een app for that...

In het begin vroeg ik me wel af wat nu de batterij status was en hoe lang hij moest opladen (max uurtje of 3) maar die info zit dus onder "settings" (menu en dan naar boven). Van mij mag er wel een flink icoon op het hoofdscherm tijdens het laden aangezien je hem dan toch niet om kan hebben.

Voor mij raakt de Pebble Time Steel de sweet-spot wat betreft technologie op dit moment. Ik ruil een lager resolutie scherm graag voor meer batterij tijd en een altijd-aan scherm. Ik raak mijn telefoon bijna niet meer aan, die heeft nooit meer iets nieuws te melden. Het geeft een zekere rust, ik hoef echt niet van alles meteen op de hoogte te zijn (men denkt vaak dat je daarvoor een smartwatch koopt) maar ik wil wel snel weten of iets belangrijk is of uitgesteld kan worden, ook al geldt dat laatste voor bijna alle notificaties die ik krijg.

De app-store is wel ok, wat een app nu precies doet is lastig te zeggen soms. Ik heb wel een zeer handige app gevonden die aftelt tot de volgende trein bij het meest dichtbij zijnde station. Er zijn veel apps, sommige vragen om extra apps op je foon. Er mogen standaard wel wat meer gratis hoge kwaliteit watchfaces meegeleverd worden wat mij betreft. Het is even zoeken in het begin tussen de geanimeerd BB8's en de Mickey Mouse-en naar iets wat je gewoon snel kunt aflezen in neutrale kleuren die je kunt aanpassen zonder de Pro versie te hoeven kopen (Blue Futuristic staat er standaard op, die is erg mooi maar alleen aan te passen na het updaten van de watchface en ik heb nog steeds geen idee hoe dat moet. Hem weggooien en opnieuw instaleren uit de store geeft een hoop extra opties).

Ik vond het ook een verassing dat ik out of the box mijn Sonos kon bedienen (play/pause, volgende, volume), als de app openstaat (in de notification area) op de telefoon (geldt voor alle muziek spelers trouwens, ook PocketCasts bijvoorbeeld.)

Ik zal over een paar maanden hier nog eens terugkomen met een update over het leven met een smartwatch.

7 maanden later

Okok, ik had belooft na een aantal maanden nog eens terug te komen. Het is nu September, ik heb de Pebble nu dus inmiddels 7,5 maanden... en ik draag hem nog steeds met plezier!

Zoals ik al zei in het eerste deel van de review, ik wilde voor 90% gewoon een horloge, en dat bleek te kloppen, voor mij is hij ook voor 90% gewoon een horloge, ik kijk erop hoe laat het is. Het is natuurlijk fijn dat hij altijd perfect loop omdat hij aan een smartphone hangt, verder, is het een gewoon een fijn horloge.

Maar hij kan natuurlijk meer. Wat ik erg handig vind is dat ik nu notificaties niet alleen even snel kan zien, als ik ze wegdruk staan ze nog open op mijn telefoon. Dat is echt ideaal, als iets niet direct actie vereist druk ik het weg maar er staat toch nog een soort to-do lijst in de notificatie tray van mijn telefoon. Ik merk ook dat ik op de Pebble erg selectief ben wat betreft de notificatie die ik doorlaat. Ik kan echt pissig worden als ik spam op mijn Pebble zie, om de 1 of andere reden voelt het veel meer als mij lastig vallen dan op mijn telefoon. Mijn telefoon staat overigens altijd op stil en de Pebble maakt geen enkel geluid als hij trilt, dat is erg fijn, niemand merkt ook maar iets als ik een bericht ontvang. En gesprekken wegdrukken zonder zelfs maar te kijken is ook handig, een trillende telefoon leidt toch af. Van tijd tot tijd heb ik ook op whatsapps bijvoorbeeld gereageerd met een emoji of een standaard reply.

Over de laatste maanden heb ik er een aantal dingen mee gedaan en een aantal apps gebruikt. Wat ik veruit het meeste doe is timers zetten, voor van alles, thee zetten, de was draaien, etc. Erg handig en je kan er zoveel maken als je wilt die vervolgens met 3-4 drukken op een knop lopen.

De recent toegevoegde weer app gebruik ik ook veel. Even snel checken of ik een jas aan moet of wat t weer morgen wordt, 1 druk op de knop (als je hem als snelkeuze instelt.)

Ik gebruik ook dagelijks de afstandsbediening voor audio. Ik luister veel Podcasts via PocketCasts, als ik fiets zit mijn telefoon in mijn binnenzak (fietsen en een OnePlus3 in je broekzak... mwha, niet lekker) dus het is handig als ik hem harder en zachter kan zetten, hem op pauze kan zetten en de reclames kan doorspoelen vanaf mijn pols. In combi met een bleutooth head set is dit denk ik echt ideaal. Ik zit nog steeds naar een goede te zoeken. Ik zou dan dus mijn foon in mijn rugzak kunnen laten en toch gesprekken kunnen beantwoord en zien wie er belt.

Tijdens het mountainbiken zet ik altijd Ventoo BikeComputer aan. Het is gratis maar kan best veel: Huidige snelheid (al is de polling rate iets van 2 sec, dat is wel laag en hij wijkt dus soms af), rit afstand, gem. snelheid etc (die wijken niet af). En je kunt zelfs een kleine kaartje van je route (zonder omgeving) tevoorschijn halen, dat is erg handig om even snel te kijken of je op de terug weg bent of niet.

Op wintersport heb ik de app Ski Tracks gekocht. Dat is wel een leuke app, hij weet wanneer je in een lift zit dus hij houdt automatisch bij hoeveel je hebt gesnowboard en hoe hoog je zit maar ook de hoogste snelheid van de dag, dat wekt wel stimulerend om jezelf steeds te verbeteren. Op de Pebble heb je een klein overzicht maar op je telefoon heb je uitgebreide info over je afdalingen. Mijn Pebble zat regelmatig helemaal onder sneeuw (na een off-piste val bijvoorbeeld) maar dat was geen probleem.

Qua watch faces vind ik dat er weinig mooie minimalistische beschikbaar zijn. Ik gebruik nog steeds de goed leesbare Blue Futuristic. Atom is een mooie en Studio Clock ook maar die kosten geld. Niet veel hoor dus ik denk dat ik er nog wel een paar zal kopen. Vrienden vinden Mario altijd geweldig maar mij ontgaat het nut van zo'n drukke geanimeerde watch face. Real Weather vind ik trouwens ook mooi, die is wel gratis.

Ik ben dus erg tevreden, vooral over de batterij tijd, ik haal nog altijd ruim meer dan een week en als de batterij op 20% staat ga ik zonder problemen nog 2 dagen op pad. Als ik nog wat zou mogen verbeteren zou ik hem iets kleiner maken. De onderste knop voelt nog steeds iets zachter dan al de andere maar het veranderd niet dus ik vind dat niet erg. Er zitten nu wat kleine krasjes op, die zie je alleen als je met een lamp/zon gaat zitten spelen, normaal zie je niets terwijl ik hem toch wel een paar keer harder heb gestoten dan ik zou aanraden. Het leren bandje is op zich nog prima maar wel in de lengte gesplitst (op die manier dat je niets merkt als hij vast zit). Ook het systeem met de twee kleine bandje om de band op zijn plaats te houden is minder ideaal, meestal flapt het uiteinde los. Ik zou er zelf nog 1 vast kunnen zetten bedenk ik me nu.

Al met al, nog geen moment spijt van gehad.

Heb jij ook een Pebble Time Steel (leren band) Zwart (Zwart)?

Jammer dat je update er nooit gekomen is, maar voor de rest was het voor mij in ieder geval een bijzonder nuttige review.
Je hebt gelijk, ik heb een stuk toegevoegd. Heb je hem nog gekocht uiteindelijk?
Yep, ik lijk qua gebruik wel op jou en ben er dan ook erg blij mee!