Specificaties Niet gestabiliseerd met een filtermaat van 77mm - Bekijk alle specificaties

Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF) Review

Universal Creations 27 januari 2016, laatste update op 27 januari 2016, 476 views

Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF)

De beste 50mm f/1.4 onder de 3000. Groot en zwaar is ie wel en echt goedkoop is ie ook niet, maar biedt zoveel meer dan de concurrentie in de prijsklasse tot aan 3000.

Pluspunten

• Scherpte
  • Bouwkwaliteit
  • Lichtsterkte
  • Focusnauwkeurigheid
  • Geen vervorming
  • Zeer weinig CA
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Gewicht
  • Formaat
  • Highlights leveren wat drukke bokeh op

AF-snelheid Score: 4
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 3
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 4
Met de EX 50mm f/1.4 liet Sigma al zien dat ze een andere weg ingeslagen waren dan voorheen. Ze wilden geen budgettopper meer zijn, maar gewoon kwaliteitsglas afleveren dat zich kon meten met Canon en Nikon lenzen. Met de 50mm f/1.4 Art doen ze daar nog een schepje bovenop: Canon en Nikon lenzen vernederen. Deze 50mm f/1.4 is 1 van de grootste in zijn soort (enkel de Otus 55/1.4 en nieuwe Milvus 50/1.4 zijn groter en/of zwaarder). Dit formaat is nodig om een retrofocus ontwerp, zoals bij groothoeklenzen doorgaans wordt toegepast, te huisvesten.
Ik was eigenlijk al heel lang aan het zoeken naar de ideale 50mm lens, maar kon die niet vinden. Ik had voorheen de Sigma EX 50mm f/1.4, de Zeiss MP 50/2 en de Minolta Rokkor 58/1.2. De Sigma EX was in het centrum scherp, maar mistte de scherpte in de hoeken en aan de randen. De Zeiss kon die wel leveren, maar moest daarvoor wel behoorlijk afgestopt worden. De Minolta had ik voornamelijk voor het karakter. Toen de eerste reviews van de nieuwe Sigma 50 Art kwamen, heb ik hem gelijk besteld (als 1 van de eersten in Nederland) en zo kon ik mijn oude Sigma en Zeiss vervangen door dit monster.

Bouw, AF en ergonomie
De lens voelt erg solide aan en is goed afgewerkt. De lens is dan wel zwaar, maar ligt goed in de hand en ik heb niet het idee dat de lens te zwaar is. De zonnekap voelt ook stevig aan (beter dan de gemiddelde Canon L zonnekap) en de lensdoppen blijven goed zitten op de lens bij het uit de tas halen. Op de zonnekap zit ook nog een markering zodat je hem makkelijker op je lens krijgt.
De autofocus werkt redelijk vlot en accuraat. Ik heb zeer zelden een misfocus en dat is dan meestal aan mij zelf te danken, omdat de DoF zo klein is. Manueel focus gaat redelijk goed en zelfs iets beter dan met Canon USM lenzen, maar verwacht geen super soepele manueel focusring zoals op een manueel focus lens.

Testmethodiek
Ik heb alles geschoten vanaf statief met een draadontspanner. De raw-bestanden zijn door Lightroom omgezet naar jpg met de standaard verscherping (25), maar zonder lensprofiel (geen vignettering en CA correcties).

Scherpte op "oneindig"
Centrumscherpte
Eigenlijk gewoon al vanaf f/1.4 scherp en vanaf f/2 ragscherp. Afstoppen zorgt voor recordscherpte in vele andere reviews.

APS-C hoekscherpte
Zelfs hier al voldoende scherp op f/1.4. Afstoppen naar f/2 geeft een flinke sprong in scherpte en contrast.

Fullframe hoekscherpte
f/1.4 levert acceptabele hoekscherpte op. Afstoppen naar f/2.8 zorgt voor hele scherpe hoeken, iets wat de concurrentie op geen enkel diafragma bereikt.

Scherpte dichtbij
Centrumscherpte
Ook op korte afstand zien we al op f/1.4 een scherp centrum. Afstoppen naar f/2 geeft een ragscherp centrum.

APS-C hoekscherpte
Bijna geen verschil met centrumscherpte op deze focusafstand en dat is eigenlijk gewoon absurd.

Fullframe hoekscherpte
Hier laat de Sigma een steekje vallen, want er moet afgestopt worden tot f/4 om ragscherpe hoeken op fullframe te krijgen...

Flares
Met de zon in het frame heeft de Sigma 50mm f/1.4 Art, waarschijnlijk door de vele elementen, wat last van flares. Met de zon net buiten het frame en zonnekap op de lens, is er geen vuiltje aan de lucht.

Vignetting
Op f/1.4 zien we behoorlijk wat vignetting. Iets wat niet echt verrassend is. Wat wel erg prettig is, is dat afstoppen naar f/2 al heel veel vignetting weghaald en op f/2.8 zie je er echt totaal niets meer van.

Bokeh
De bokeh van een f/1.4 lens is belangrijk, dus moet ie naar smaak zijn van de fotograaf. Over het algemeen is de bokeh van de Sigma 50/1.4 Art behoorlijk zacht, maar highlights kunnen wat druk overkomen in de achtergrond. De oude Sigma EX 50/1.4 deed het op dit vlak beter.

Op een paar kleine puntjes na is deze lens voor mij de ideale lens. Ik werk graag met 50mm en in de afgelopen paar jaar is het mijn werkpaardje geweest. Nog geen enkele keer heeft de lens mij teleurgesteld en dat zegt best wat, want ik ben nogal een mierenneuker ;) Dus als je een 50mm lens zoekt die uitstekend moet presteren, dan kun je eigenlijk niet om deze kanjer heen. Er zijn goedkopere en veel kleinere 50mm f/1.4 lenzen te koop, maar die zijn er enkel voor als je weinig te besteden hebt aan een 50mm f/1.4.

Extra foto's

Heb jij ook een Sigma 50mm F1.4 DG HSM Art (Canon EF)?

Lekker hoor die Bokeh!
Meestal wel, maar helaas niet altijd. Maar ach, je kunt ook niet alles hebben. Daarvoor heb ik de Minolta 58/1.2 ;)