Specificaties LED all-in-one (Kleur) met WiFi - Bekijk alle specificaties

Xerox WorkCentre 6025V_BI Review

Tukkertje-RaH 26 januari 2016, 211 views

Xerox WorkCentre 6025V_BI

Multifunctional met goede printkwaliteit, maar matige softwareondersteuning en scanopties.

Pluspunten

• Afdrukkwaliteit erg goed

Minpunten

• Scannen alleen naar USB, mail of netwerkdrive - niet vanaf PC
  • Drivers voor Windows 10 en Mac OS-X matig beschikbaar
  • Bonjour protocol wil printer laten hangen

Scansnelheid Score: 4
Scankwaliteit Score: 4
Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 2
Inktverbruik Score: 4
Het standaard traject: van een inkjet printer met eindeloos opdrogende cartridges naar eindelijk een laserprinter met scanfunctionaliteit aan het netwerk zodat iedereen 'm kan gebruiken. Maar dit is niet mijn eerste multifunctional - hiervoor had ik een Samsung CLX-3175, bedraad aan het netwerk aangesloten en altijd naar tevredenheid gefunctioneerd.
Algemeen
Wellicht is het de ervaring met de Samsung die deze Xerox (2 maanden in bezit) nu wat doet tegenvallen. Ja, de afdrukkwaliteit is prachtig. En inderdaad, je kan er mee scannen en hij verbindt met het netwerk. Maar toch, dat wireless geeft nog wel eens problemen, de drivers voor Mac OS-X en Windows 10 zijn niet eenvoudig te vinden en het Bonjour protocol laat hier de printer crashen zodra iemand zijn MBP opendoet...

Beginnen we met de 'aandachtspunten':

Scannen
Bij de Samsung had ik een (niet heel goed geschreven) app die ik op mijn PC kon starten om de scanner te bedienen. Scanvoorbeeld, meerdere pagina's scannen en bepalen in welk formaat de scan werd gemaakt (pdf, jpg, etc). Niet bij de Xerox. Daar beheer je een soort adresboek waarin je netwerk-shares kan zetten waar de scanner de scan naar toe moet sturen. Of je scant naar USB, FTP, etc. Dat werkt ook, maar prutsen op het kleine schermpje langs alle menu's is een stuk minder handig dan hetzelfde vanaf je PC.
Bonjour en OS-X
Ik heb zelf een gezonde aversie tegen wireless. Wifi is leuk voor een tablet, maar voor dingen die permanent aan het netwerk moeten is een kabel vaak beter, sneller en betrouwbaarder. Het viel me op dat zodra een van de jongens thuiskwam de printer niet meer te bereiken was. Ping-monitor geinstalleerd en inderdaad: zodra er een Macbook openging hield de printer er mee op. Bonjour in de printer uitgezet en dat probleem was opgelost. Nieuw probleem: hoe installeer je dan die printer in OS-X?

Dat ging helaas niet vanzelf. We hebben hier een aantal Macbooks (first world's problems), en twee van de drie kunnen nu printen als dat ingesteld is als Internet Printing (IPP). De derde krijg ik niet aan de praat. Drivers waren (zou even moeten controleren of dat nog zo is) niet beschikbaar voor de meest recente OS-X versie. Dat is overigens ook zo voor Windows 10 - daar is het ook beter om te 'faken' dat je windows 7 gebruikt.

Installatie

Bij de printer wordt een CD-ROM geleverd met een installatie programma en een USB kabel om de printer aan een PC te hangen. Tijdens de installatie geef je op je PC het wachtwoord voor je wifi in (dus geen gepruts om dat via een klein schermpje in te voeren - met alle fouten en frustraties van dien!). Er worden op de PC wat additionele applicaties geinstalleerd waarvan ik eigenlijk nog niet precies weet wat ze doen. Een printscout en een adresboek manager (die laatste heb je nodig om te scannen naar een netwerk share).

Is de printer eenmaal verbonden met het netwerk dan heb je er eigenlijk geen omkijken meer naar. Voor de Windows-10 machines heb ik telkens een flink installatiebestand van Xerox moeten downloaden, voor Mac OS-X was het zoals gezegd vooral pielen en proberen.

Eindoordeel:

Zoals gezegd, de afdrukkwaliteit is prima, zeker voor z'n prijs: 260 euro is niet duur voor een multifunctional. Als je z'n nukken met betrekking tot scannen voor lief neemt (of als je er aan gewend bent), dan doet 'ie wat je wilt. Zou ik 'm weer kopen met de kennis/ervaring van nu? Ik denk het eigenlijk niet - ik denk dat ik dan bij Samsung was gebleven en een bedraade printer zou nemen.

Heb jij ook een Xerox WorkCentre 6025V_BI?