Intel NUC NUC6i5SYH Review

ruud1234 24 januari 2016, laatste update op 26 januari 2016, 3.893 views

Intel NUC NUC6i5SYH

De nuc geeft een uurtje gewerkt, daarna werd de samsung 950 pro helemaal niet meer herkend in de bios. Kan exemplarisch zijn, maar ik kom overal op internet dit soort vage verhalen tegen.

Pluspunten

• Mooi en snel kastje als het werkt.
  • UHD materiaal wordt bijna helemaal vloeiend weergegeven.

Minpunten

• Binnen een uur niet meer werken
  • De geluidsproductie is hoger dan bij de vorige generatie

Ik heb een i5 NUC waar ik zeer tevreden over ben. Mooi klein kastje, nauwelijks geluid en toch prima performance.
Voor een 2e werkplek wilde ik eenzelfde systeem hebben maar dan met de laatst nieuwe processor en SSD. Daarom deze NUC besteld met:
Samsung 950 PRO
Seagate Momentus Spinpoint M 9T 2TB
Kingston Technology HyperX Impact 8GB DDR4 2133MHz CL13 SODIMM Module

Zaterdag kwam e.e.a. binnen. Uitpakken, geheugen erin, SSD erin en harddisk eveneens. Voeding aansluiten en draaien maar.
Een USB stick erin met Windows 10, even freubelen met de partities en installeren maar.

So far, geen probleem. Echter na een uurtje (intel) drivers installeren en inrichten Windows update laten lopen. Die vond een aantal updates en dus moest er opnieuw opgestart worden. Ik had tussentijds al een keer of 4-5 opnieuw opgestart, dus verwachtte geen probleem...

Helaas wel dus, niet meer opstarten. In de bios is op geen enkele wijze de M2 SSD zichtbaar, tja dan start er natuurlijk ook niets meer op.
Uren aan het klooien geweest, nieuwe bios, oude boissen, maakte geen moer uit.

Uiteindelijk de handdoek geworpen en een RMA aangevraagd. Voor beiden maar, want ik heb geen mogelijkheid om de M2 SSD elders te testen.

Toch kom ik heel wat ellende tegen met de combinatie Skylake NUC en Samsung 950 pro. Dat geeft me te denken.

-------------- kleine update 26-1 -------------------

Gisteravond nog wat kunnen testen met weergave van UHD materiaal. Deze NUC doet dat bijna vloeiend, af en toe een hikje maar de beeldkwaliteit op de 40" is echt verbluffend. Tot nog toe alleen wat demo en testmateriaal via Youtube bekeken, nog geen mogelijkheid gehad om lokaal materiaal te bekijken. Ik weet dus nog niet helemaal zeker of de hikjes het maximum van de grafische kaart/processor aantikken of dat de internet verbinding mede schuldig is (50/50Mbit).
Ik heb wel in taakbeheer gezien dat het processorverbruik 98 - 100% is, dus dat zal wel de bottleneck zijn. Al met al valt het niet tegen van deze Skylake i5. Gisteren ook nog even hetzelfde materiaal afgespeeld op mijn oude i5 NUC (D54250WYKH). Hij speelt e.e.a. prima af maar de kwaliteit komt op geen enkel ogenblik op 4K niveau. Kortom er zit een behoorlijk verschil in de grafische performance tussen beide NUC's.

Een ander belangrijk verschil is de opstart tijd. Mijn oude NUC heeft WIN 8.1 en start binnen 5-6 seconden op totdat het bureaublad zichtbaar is. Deze installatie is al redelijk vervuild (1,5 jaar). De nieuwe heeft WIN10 en maar liefst 25-26 seconden nodig om hetzelfde te bereiken. Beide hebben in de BIOS fastboot aan staan. Geen idee hoe dit komt maar ik vind het wel erg opmerkelijk.

Ook een minder puntje vind ik de ventilator die gewoon meer geluid maakt. Ik ervaar het ook als irritanter. Natuurlijk zal er iets meer koeling nodig zijn, maar het geluid is gewoon niet fijn. Het is niet verschrikkelijk, maar beide NUC's staan op 70cm van mijn hoofd en het verschil is duidelijk aanwezig. Zou Intel bezuinigd hebben op het ventilatortje?

---- later meer....

Heb jij ook een Intel NUC NUC6i5SYH?

Zojuist gelezen; deze had ik zelf nog niet gevonden.

Onbegrijpelijk die gasten van Intel!!! Wie doet nu zo iets??? Ik heb gisteren zelfs de release notes doorgelezen en niet gezien.

Switch opgezocht, aangezet; probleem opgelost. Uren ellende voor niets gehad. Bedankt weer Intel!

Jij natuurlijk echt bedankt Ragger voor deze gouden tip.
Jij doet alsof de M2. opeens niet werkte maar het lijkt me dat dat alleen maar kan zijn geweest na installatie van de laatste bios? Installatie en foutdiagnose blijft een kunde.
Dat maakt het ook zo verdomd lastig. Na de laatste bios update heb ik een aantal keren opnieuw moeten opstarten ivm drivers etc. Geen probleem, alles werkte normaal.
Je zou verwachten dat meteen na het updaten van de bios eea niet meer werkte, maar dat is juist niet zo. Pas na een grote hoeveelheid windows updates werd de SSD niet meer herkend.

Overigens lijkt deze NUC verschil te maken tussen opnieuw opstarten en "koud" opnieuw starten. Dat laatste gebeurt als je bijvoorbeeld de power kabel eruit getrokken hebt of de NUC open hebt gehad.

Bij opnieuw opstarten slaat het ventilatortje 1x aan en zie je de bios langs komen. In de andere situatie start de ventilator 3x, en kost het beduidend meer tijd alvorens bios gegevens getoond worden. Dit zou wellicht meteen een verklaring kunnen zijn. Het lijkt erop dat bij opnieuw opstarten niet de bios opnieuw ingelezen wordt, dat gebeurt blijkbaar pas bij "koud" opnieuw starten.

Wellicht een bekend verschijnsel? Voor mij in elk geval niet en daardoor wordt je op het verkeerde been gezet.
Begrijp je frustratie wel maar het heeft verder niets met een review te maken. Volgens mij is er sinds het jaar 0 pc een verschil tussen reboot en shutdown. Maar goed het werkt, nu een echte review !!!
Ik hoop dat je straks deze review bijwerkt zodra bekend is wat nu eigenlijk het probleem en de oplossing was...?
Ik heb morgen weliswaar andere prioriteiten, maar ik probeer tussendoor e.e.a. verder te installeren. Ik heb er ook een nieuwe 40" monitor bij gekocht, deze heeft PIP; erg handig heb ik al gemerkt voor lopende installaties terwijl je aan het werk bent.
Ik blijf moeite hebben met de manier waarop je je review schrijft. Youtube HOE? Via browser via ? wat. Welke browser welke versie welke codec welke... ? Je schrijf denk ik te snelle conclusie's. Ventilator moet bij Idle onhoorbaar zijn? Bij 95% constante processor belasting lijkt het me wel nodig. Maar het is juist dat bij de juiste optimalisatie de processor bij afspelen van video helemaal of zo min mogelijk wordt belast.
Kan je iets meer over het geluidsniveau vertellen? Hoeveel dB produceert het apparaat?