Specificaties Over-Ear zonder bediening - Bekijk alle specificaties

Sennheiser PXC 450 (Zilver) Review

Rizon 19 juni 2009, laatste update op 20 juni 2009, 7.871 views

Sennheiser PXC 450 (Zilver)

Pluspunten

• Comfortabel, licht en degelijk
  • Zeer goeie geluidsweergave
  • Talk through om snel op mensen te reageren
  • Mogelijkheid om ook zonder batterij te gebruiken

Minpunten

• Schakelknop tussen Noiseguard en bypass niet makkelijk genoeg bereikbaar
  • Bij inschakelen van Noiseguard gaat de geluidskwaliteit licht omlaag

Sinds ik m'n eerste Sennheiser kocht, een PC-150, 5 jaar geleden had ik een merk gevonden waar ik vele jaren trouw aan zou kunnen blijven. De HDR-140 (hernoemd naar RS-140) die ik later kocht, heeft dat vertrouwen enkel nog groter gemaakt.
Nu was ik op zoek naar een hoofdtelefoon die ik ook onderweg kon gebruiken en ik ging op zoek bij Sennheiser. Ik had echter enkele eisen die het moeilijk gingen maken om er een hoofdtelefoon bij te vinden. Ik wil geen hels volume loslaten op m'n oren, niet gestoord worden door omzitters maar tegelijk de omzitters ook niet storen. Door oorsmeersel ben ik ook geen voorstander van in-ears en dus ging ik op zoek naar een gesloten hoofdtelefoon met volledige omsluiting. Als het mogelijk was, mocht hij er ook nog leuk uitzien zodat mensen je enkel verbaasd aankijken en niet lachend.
Sennheiser heeft een verrassend goed werkende Headphone finder en als resultaten kwamen de HD 280, PXC 350 en PXC 450 eruit. Na lang wikken en wegen tussen de drie ben ik uiteindelijk gezwicht voor de (toch wel dure) PXC 450.

Het geluid
De PXC 450 zou in combinatie gebruikt worden met een Cowon S9. Zoals verwacht heeft deze echter niet genoeg vermogen, hetgeen levensloze muziek en verlies van klanken als gevolg heeft. Daarom had ik er meteen een iBasso D2 bijgekocht en hierdoor krijg je meer dan voldoende kracht om de PXC 450 mobiel te gebruiken. Enkel om het geluid te testen heb ik hem ook op m'n X-Fi geluidskaart aangesloten maar verder zal ik thuis de HDR 140 blijven gebruiken. De indrukken die ik krijg van de PXC 450 tussen de S9+iBasso en de X-Fi zijn vrijwel gelijk. Met de X-Fi kan ik het volume natuurlijk veel hoger krijger zonder verlies van kwaliteit.

Zonder Noiseguard te gebruiken krijg je zeer klare en neutrale klanken. Ik heb er veel genres op losgelaten en hij laat nergens een steek vallen. Hij blinkt echter nog extra uit wanneer hij klassieke instrumenten kan laten horen; puur auditief genot is het. Soms kom ik nummertjes tegen waar ik klanken hoor die ik eerder nog niet hoorde, vooruitgang dus.
Ik heb ook even m'n trommelvliezen gepijnigd om hem op maximum volume te testen met de X-fi. De PXC 450 blijft gewoon verbazen door geen geruis of gekraak op te werpen.

Noiseguard is bedoeld om hinderlijke externe geluiden met een lage frequentie onhoorbaar te maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de vervelende geluiden in de trein, metro of auto. Deze geluiden verdwijnen niet volledig maar ze verminderen dankzij Noiseguard wel significant.
Ook handig is de Talk through knop. Wanneer iemand een gesprek wil hebben, heb je maar even op de knop te duwen en je muziek wordt gedempt.
Toch ook even een negatieve noot bij de Noiseguard. Hoewel Sennheiser graag zegt dat je muziek hier niet door wordt beļnvloed, is er toch merkbaar een negatief verschil te horen. De geluiden krijgen een doffere toon en bij rustige liedjes krijg je soms licht gekraak in de rechter earpad (die waar de logica van de Noiseguard aanzit). Het geluid is zeker en vast nog steeds beter dan de middenmoot maar bij het omschakelen merk je de lagere kwaliteit ten opzichte van de bypass modus toch duidelijk.

De knoppen van volume en Talk through werken overigens enkel wanneer er met Noiseguard wordt gewerkt. In de bypass modus hebben deze knoppen geen functie, zelfs al zet je de stroom aan. In de bypass modus werkt de PXC 450 dus exact hetzelfde als andere hoofdtelefoons.

De bouw
Buiten het kunstleer is er voornamelijk een harde plastic gebruikt die degelijk aanvoelt, je krijgt niet het gevoel dat je iets zal afbreken. Enige metaal dat ik opmerk is de ring om de earpads uit te schuiven.
Voor z'n formaat en mogelijkheden is het een lichte hoofdtelefoon gebleven van 240g. Ook dankzij de afwerking met kunstleer voelt de hoofdtelefoon niet als een onaangenaam voorwerp over je hoofd. De earpads omsluiten goed zonder daarbij op een hinderlijke manier op je hoofd te drukken. Pas na een 5tal uren begin ik het gevoel te krijgen dat ik ze wil afzetten.
De knoppen voor volume en Talk through zijn makkelijk bereikbaar en weet je meteen blindelings te vinden.
De geluidskabel is stevig maar soepel en de aansluitingen kunnen dagelijkse sleur aan. De aansluiting aan de bron is hoeks en de aansluiting aan de hoofdtelefoon is makkelijk uit te trekken. Je kan dus eventueel je eigen kabel gebruiken maar je gaat aan de hoofdtelefoon dan wel geen perfecte afwerking meer krijgen doordat aan de originele aansluiting een klein stukje van de behuizing zit verwerkt.
De earpads kunnen naar binnen kantelen, iets meer dan 90° naar achter gedraaid worden en ze kunnen volledig ingeklapt worden. De ring kan op formaat van de langste hoofden afgesteld worden en tenzij je een rugbyhoofd hebt, moet je je geen zorgen maken over de breedte.

De schakelaar om te wisselen tussen Noiseguard of normale hoofdtelefoon is echter onpraktisch geplaatst. Deze is niet om te schakelen zonder de hoofdtelefoon af te nemen en tijdens gebruik van het openbaar vervoer zou je dit toch wel kunnen wensen.

Is het nu de meerprijs waard om een PXC 450 te verkiezen boven een HD280 indien je dezelfde wensen hebt als ik? Indien de HD-280 dezelfde magnifieke klanken kan weergeven en je geen nood hebt aan Noiseguard niet, maar anders zeker en vast. Ik heb nog geen HD-280 gehoord dus ik kan niet zeggen of ze dezelfde kwaliteit hebben.
Ik weet dat ik voor het geld weer een topproduct van Sennheiser heb gekregen met prachtige geluidsweergave, comfort en duurzaamheid. Kijkend naar zware audiofielen die hoofdtelefoons van ¤1000-¤3000 kopen, schaam ik me zeker niet en ben ik blij met m'n aankoop.

Hier nog even een link naar de laatste foto in volledige resolutie.

PS: Dit is m'n eerste review die ik schrijf, dus laat gerust een reactie na indien je zaken anders zou willen zien. De eerste 3 foto's heb ik van het internet gehaald omdat het zaken zijn die ik wil tonen maar zelf niet mooier zou kunnen vastleggen. De laatste foto toont dan weer hoe ik de hoofdtelefoon gebruik.
Ik ben bewust niet dieper ingegaan op het geluid omdat ik dit iets persoonlijk vind wat je nog het beste eerst zelf kan horen. Ik heb ook geen ervaring met tientallen hoofdtelefoons om een objectievere vergelijking te maken.

Heb jij ook een Sennheiser PXC 450 (Zilver)?

Nette review en leest erg fijn :) .
Daar heeft men wat aan.

Oogt niet echt 'mobiel zou je zeggen, de combi PCX 450/iBasso D2/Cowon S9, maar voor wat hoort wat, en de hele set ziet er nog eens verdraaid mooi uit zo in het zwart/zilver.

Enjoy the music.
Het is inderdaad minder mobiel dan een iPod en oortjes. Maar de S9 en iBasso passen makkelijk in de broekzak en de hoofdtelefoon zit op je hoofd of rond de nek.
Voor mensen die spannende jeans dragen is het wel iets te groot.
toch apart dat een Cowon niet voldoende power heeft om zoiets aan te sturen. Apart, ik ben meer verbaasd bedoel ik eigenlijk. Dan heeft ie wel behoorlijk wat power nodig :).

Andere sennheisers die ik ooit eens gebruikt hebben deden het alleen maar op m'n Cowon X5 goed, en anders had ik een amp nodig. Een van de redenen dat ik altijd bij Cowon / iAudio blijf.

Waar heb je die iBasso vandaan en hoe bevalt ie?
Als ik het volume van de S9 volledig openzet is het verlies van de kwaliteit toch wel iets te groot naar m'n zin. Daarom toch een amp tussen genomen en zo houden de batterijen het ook weer iets langer uit.
De S9 is ook niet zo gemakkelijk om het volume aan te passen met de hand in de zak aangezien de lock- en volumeknop aan overstaande zijden staan. Dus het draaiknopje van de iBasso is veel handiger.

Ik heb de iBasso rechtstreeks op de site besteld. Wordt verzonden vanuit China en stond op 3 werkdagen voor m'n neus. Had al even gezocht of hij toevallig niet tussen de pricewatch stond want wou daar ook een review over schrijven aangezien mobiele amps hier nog niet zo bekend zijn.
Mooi setje hoor, ik gebruik de S-9 en de Sennheiser PXC-350. Ik ben er erg tevreden over. Ik zit ook wel wat te twijfelen over een portable amp. maar dan zou ik wel duidelijke verbeteringen moeten horen. Ik vind het ook een beetje gedoe een extra apparaat wat je ook weer op moet laden. De amp. van jou is erg mooi, maar sold out zie ik op de site :-(
Ikzelf ervaar de amp niet als onhandig omdat ik toch ruimte in m'n broekzak heb. De S9 en amp zitten op elkaar in m'n broekzak en zijn zo nog altijd maar even hoog als m'n pak sigaretten.
Het opladen mindert aangezien je de S9 stiller kan zetten en dus gaat die ook langer mee. Ik laad om de 2weken (30uur gebruik) eens op zodat ik daarna niet eens per ongeluk met lege batterij kom. 'T gebeurd namelijk wel eens dat ik de amp een nachtje per ongeluk laat aanstaan en dan wil ik hem de volgende dag toch nog kunnen gebruiken. S9 + D2 Boa is zalig als je mobiele apparaten met lange uithouding zoekt.
Het grootste nadeel aan de S9 is voor mij dat je geen aparte lock hebt voor de toetsen en voor het scherm. Dus je volume aanpassen terwijl hij in de broekzak zit, is zowat onmogelijk. Heb ik geen last van want ik kan nu gewoon aan het knopje van de amp draaien :)

Als je een goeie geluidskaart in je computer hebt of een goeie versterker, kan je testen of je geluid er zal op vooruit gaan. Gewoon even de Sennheiser op de betere hardware aansluiten en exact hetzelfde audiobestand afspelen.
Vrij grote kans dat het merkbaar beter klinkt maar dan moet je wel nog steeds over de amp beslissen. Gratis zijn ze niet :)
Je kan het volume toch ook op de koptelefoon zelf regelen op de PXC-450 ? Bij mij zit er een volumeregelaar ingebouwd op de helft van de aansluitkabel, op zich werkt dit voor mij prima.

Ik ben net als jou (denk ik ) behoorlijk audiofiel en zou zeker investeren in een losse amp. als ik er echt op vooruit zou gaan. Merk jij erg veel verschil op normale volumes als je hem wel of niet tussenschakeld ?
Enkel op de zijkant van de rechtste oorschelp maar dat werkt enkel als je Noiseguard aan hebt. Aangezien Noiseguard de kwaliteit naar beneden haalt, zet ik die niet altijd aan.

En ik merk verschil ja. Maar jij hebt m'n oren niet en ik niet de jouwe ^^
heb steeds sennheiser gebruikt,fantastisch toestel,spijtig,voor zover ik weet,zijn er geen luidsprekers van te koop.Zou prima surround geven
netjes,4****( en het kan ook leuk zijn als mensen je ook lachend aankijken,maar jij wilde niet uitgelachen worden :+ ,en wat dat betrefd is het een mooi ,modern uitziende koptelefoon)

[Reactie gewijzigd door Patecatl op 27 oktober 2009 10:46]

Hoi Rizon,

Ik heb een Meier versterkertje erbij gekocht. Nu zoek ik nog wel een mooi kabeltje tussen mijn s-9 en de amp. Heb jij hem zelf gemaakt of waar kan ik ze kopen ?
Bij m'n amp zat een kabel bij. Eender welk kabeltje dat niet direct kapot gaat is goed hoor.