Infamous, PlayStation 3 Review

Soepstengel 19 juni 2009, laatste update op 19 juni 2009, 905 views

Infamous, PlayStation 3

Pluspunten

• Gameplay
  • Replaywaarde
  • Superhero gevoel
  • Good and Evil die daadwerkelijk een bijdragen leveren aan de game

Minpunten

• Graphics
  • Soms een FPS drop

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 3
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Infamous voor de PS3 is een PS3 exclusive spel. Persoonlijk verwacht ik van exclusives meer kwaliteit dan andere multi platform spellen. Of dit zo is lees je in deze review.

Allereerst wil ik beginnen door te zeggen dat dit spel erg veel lijkt op Prototype. Daar bedoel ik mee te zeggen dat de gameplay erg veel overeenkomsten toont, kleuteren op gebouwen en je hebt speciale krachten, beide spellen hebben ook een apocalyptisch verhaal. Toch is Infamous heel anders. Je karakter (Cole) heeft door een ramp, in een fictieve stad genaamd Empire City, speciale krachten gekregen waardoor hij allerlei dingen kan doen met elektriciteit. Hij kan bliksem schichten af schieten, elektrische granaten gooien en ga zo maar door. Het is echter niet allemaal koek en ei, want elektriciteit heeft ook zijn nadelen. Cole bewaard elektriciteit in zijn lichaam, dit kan maar een beperkte hoeveelheid zijn en dus moet je zo nu en dan even opladen bij bijvoorbeeld een lantaarnpaal of airco op een dak van een gebouw. Daarnaast gaan elektriciteit en water niet goed samen waardoor je eigenlijk ver weg moeten blijven van grote rivieren, meren en fonteinen. Je bent niet onsterfelijk in het spel, iets wat ik bij Prototype wel heb ervaren. Nog een ander punt is dat je hier echt moeite moet doen om een gebouw op te komen, je moet klimmen aan riggels, uitstekende delen en regenpijpen om op een gebouw te komen. Daarnaast is Infamous ook iets makkelijker dan Prototype, het is in ieder geval wat minder snel dan Prototype.

Gameplay
De gameplay in Infamous vindt ik persoonlijk erg leuk. Er zijn verschillende powers die je kunt gebruiken in het spel wat het allemaal wat divers maakt. Er zijn verschillende soorten vijanden met verschillende soorten krachten, de een is wat sterker en dan ander wat sneller, voor elke vijand moet je dus een andere tactiek toepassen om deze uit te schakelen. Verder beschikt het spel over een good en evil meter die zich aanpast aan jou acties. Zo zijn er aardig wat punten in het spel waarin je kunt kiezen voor om zo weinig mogelijk slachtoffers te maken of je kunt er juist voor kiezen om zoveel mogelijk slachtoffers te maken. Het klinkt allemaal alsof het eerder gedaan is, echter heeft good of evil zijn in dit spel wel voordelen. Zo kan je bepaalde powers unlocken alleen als je op een bepaald niveau good of evil zit. Andere acties om good of evil te worden zijn door bijvoorbeeld onschuldige mensen te doden of onschuldige mensen beter te maken.

Graphics
De graphics in het spel zijn niet veel bijzonder. Het elektriciteit is mooi gedaan maar de omgeving vindt ik soms wat blokerig en saai. Gelukkig is het allemaal niet zo slecht en heb ik er voor de rest geen problemen mee, maar het had van mij part wat mooier gekunt.

Besturing
De besturing is soms wat iritant. Sucker Punch (de maker van de game) heeft geprobeerd om alles makkelijk te laten verlopen door Cole automatisch naar een paal of regenpijp te laten springen, dit werkt echter af en toe niet helemaal lekker waardoor Cole iets doet wat je eigenlijk niet wou. Voor de rest werken de controls wel erg goed en zijn ze lekker simpel, speciale moves worden ook duidelijk aangegeven op het scherm.

Prestaties
De prestaties van de game zijn goed te noemen. Soms merk ik wel dat de framerate wat naar beneden gaat maar daar heb ik persoonlijk weinig last van, het blijft allemaal op acceptabel niveau. Je kunt deze qua graphics en prestaties ook vergelijken met GTA IV, ook deze heeft soms last van wat framedrops.

Replaywaarde
Je kunt deze game volgens mij best lang spelen. Je kunt namelijk delen van de stad overnemen zodat de vijand daar niet meer komt. Dit gebeurt door varieerende missies te spelen in een bepaald gedeelte van de stad. Het kan namelijk voor komen dat je een inwoner moet helpen met zijn ziekenpost, de inwoner is daar weggejaagd door vijanden en deze moet jij allemaal uitschakelen. Daarnaast zijn er nog een aantal extra's zoals het vinden van bepaalde satelliet schotels die op daken staan. De sateliet schotels vertellen elke keer wat nieuws over de oorzaak van de ramp of iets wat te maken heeft met de ramp. Zo zijn er nog een aantal extra's in het spel waardoor je het vrij lang door kan spelen, en natuurlijk heb je daarnaast nog de Trophy's die je kunt verzamelen.

De adviesprijs van 69 euro vindt ik erg veel voor een spel. Ik heb hem dan ook voor 44,50 kunnen krijgen wat ik een prima prijs vindt voor dit spel.

Is het een super spel die je echt moet hebben? Nee, het geeft niet het gevoel dat ik bij de eerste GTA, World of Warcraft of Assasins Creed had. Het is echter wel een erg leuk spel die mij zeker vermaakt, zeker voor de prijs van afgrond 45 euro.

Heb jij ook een Infamous, PlayStation 3?