Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon) Review

Bazza nl 21 januari 2016, laatste update op 21 januari 2016, 286 views

Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon)

Fijne, betaalbare macrolens. Voldoet ruimschoots aan de verwachtingen.

Pluspunten

• scherpe opnames
  • mooie, ronde bokehvorming
  • prijs/ kwaliteit
  • zeer soepel handmatig scherpstellen

Minpunten

• gewicht
  • Soms moeite met scherpstellen

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 3
Vignettering Score: 4
Chrom. abberratie Score: 5
Vervorming Score: 4
Scherpte (stopped) Score: 4
Scherpte (open) Score: 5
Handling Score: 4
Sinds enkele jaren actief met hobbyfotografie, waarbij mijn interesse vooral ligt bij natuur/ macrofotografie.

Voor deze lens gebruikte ik de Nikkor AF-S 40 mm 2.8. Deze produceerde ook scherpe foto's, en was een prima all-round lens.
Het nadeel van dit toestel was dat je niet handig macro-foto's kon maken. Om 1:1 vergroting te bereiken moest je het onderwerp op 3-4cm afstand naderen. Nu kan dit uiteraard met flora maar met insecten maak je dan helaas weinig kans. Voordat je je foto genomen hebt is het beestje gevlogen.

Een groot verschil met deze lens. Voor 1:1 vergroting volstaat >25 cm voldoende! De scherpstelring draait vloeiend op de Tamron, iets wat bij de Nikkor nogal stroef ging.
Door de ronde diafragmabladen die in deze lens zitten, bereik je altijd mooie, ronde bokeh, zelfs al je het diafragma gaat knijpen.
De lens is van plastic gemaakt, dit voelt aan als hoogwaardig en ik vind de bouwkwaliteit stevig.

Mijn algehele beoordeling over de foto-kwaliteit is zeer goed. Ik heb een foto toegevoegd uit de vlindertuin van de Beekse Bergen als voorbeeld. Het is eenvoudig om een beperkte scherptediepte te bereiken door de lichtsterkte van de lens.

Zijn er nadelen? Ja, de lens vind ik vrij zwaar en aan de grote kant, maar dat komt omdat ik de nikkor 40 mm gewend ben, die was erg licht en klein.
En de lens heeft soms wat moeite met scherpstellen, vooral als het onderwerp dichtbij is. Nu komt dat uiteraard wel vaker voor bij deze situaties, en in die gevallen is het ook beter om handmatig scherp te stellen. Dat is eigenlijk ook wel een beetje de bedoeling bij macrofotografie. Maar ik wil het wel vermelden.

Het is een prima lens voor een redelijk milde prijs. Voor deze prijs heb je een prima macrolens met features die je ook bij duurdere lenzen tegenkomt.

Heb jij ook een Tamron 90mm f/2.8 Di VC USD Macro (Nikon)?