Huawei Nexus 6P 32GB Zwart Review

Therach 20 januari 2016, 4.511 views

Huawei Nexus 6P 32GB Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Camera
  • AMOLED scherm
  • Snelle updates

Minpunten

• Problemen met Doze
  • Geluid zachter uit bovenste speaker

Introductie

Elk jaar kiest Google n of meerdere fabrikanten uit die samen met hen het volgende Nexus toestel mogen maken. Deze keer was het onder andere Huawei, een sterk opkomende speler in de smartphone markt maar al veel langer prominent aanwezig in markt van netwerk apparatuur. Uit de samenwerking met Google kwam De Huawei Nexus 6P voort, die ik nu zo’n 8 weken in gebruik heb gehad. Ik heb gekozen voor de zwarte (graphite) 32GB variant in combinatie met een KPN abonnement. Ook heb ik ervoor gekozen om er een “Dbrand”-laag op te plakken om het uiterlijk helemaal naar mijn zin te maken en de zwarte buitenkant te beschermen. Aangezien ik pas foto’s van het toestel ben gaan maken na het plaatsen van deze skin, zal deze ook op de afbeeldingen in de review te zien zijn.

Look & Feel

De Nexus 6P is een compleet aluminium telefoon van 5,7 inch. Hoewel de telefoon wat groot aan kan voelen, vooral als je kleinere handen hebt, merk je dit niet aan het gewicht vanwege zijn 178 gram. Het toestel voelt wat glad aan, wat een beetje riskant is wanneer je hem met n hand gebruikt. Een hoesje er omheen voor wat meer grip is dus geen slecht idee. De drie fysieke knoppen die het toestel heeft (power, volume-up, volume-down) zitten halverwege het toestel aan de linkerkant en geven voldoende feedback bij het drukken. Een opvallend aspect qua uiterlijk is dat de achterkant van het toestel een soort bult bovenaan het toestel heeft, waar de camera, flitser en verschillend sensoren in verstopt zitten. De horizontale bult is compleet van glas en oogt zwart, waardoor het extra opvalt bij een licht gekleurd toestel. Of je het mooi vind, is echter een kwestie van smaakt. Verder vind je aan de achterkant ook een vingerafdrukscanner waar ik later in de review verder op in zal gaan.

Scherm

Het scherm van 5,7 inch heeft een WQHD scherm wat voor een resolutie van 25601440 staat. Het type scherm is AMOLED (vaak terug te vinden in Samsung toestellen) dat bekend staat om zijn diepe zwartwaarden en felle kleuren. Een andere voordeel hiervan is dat het stroom kan besparen omdat het scherm individuele pixels uit kan zetten wanneer het zwart beeld moet weergeven. Verschil tussen een 1080p scherm of dit 1440p scherm is met het blote oog erg moeilijk te zien, zelfs op een scherm van dit formaat. Je zit wel verschil bij het kijken van YouTube video’s omdat een 1440p video een hogere bitrate heeft en dus meer detail laat zien dan bij 1080p. Het grote scherm is uitermate geschikt om langdurig video’s op te kijken of om op te lezen wanneer je een app gebruikt met een zwarte achtergrond zodat je in mindere mate naar licht zit te kijken.

Camera

De camera van het toestel beschikt over een 12 megapixel resolutie aan de achterkant en een 8 megapixel resolutie aan de voorkant. Qua filmen heeft het de optie om in 4K te filmen en kan het slow motion op 240 frames per seconde schieten. Nexus toestellen stonden nooit bekend om een goede camera, maar dat is met de Nexus 6P wel degelijk veranderd. De meeste foto’s die ik tot nu toe geschoten heb zijn rijk aan detail, en zelfs in een omgeving met weinig licht presteert de camera goed. De standaard camera app van Google is niet erg uitgebreid, maar voldoet om prachtige foto’s te kunnen maken zonder dat het aanpassen van instellingen nodig is. Helaas beschikt de camera niet over OIS (Optical Image Stabilization) wat er normaliter voor zorgt dat je altijd scherpe foto’s hebt, zelf wanneer je het toestel beweegt. Er is geprobeerd hiervoor te compenseren met Digitale Stabilisatie, echter werkt dit in de praktijk minder goed dan OIS.

Geluid

De Nexus 6P beschikt over 2 front speakers aan de voorkant van het toestel. Dit zorgt voor stereo geluid wat erg leuk is als je het toestel horizontaal voor je hebt. Het geluid is erg helder en het volume kan vrij hoog zonder dat het geluid gaat vervormen. Een nadeel van de speakers is echter dat het volume van het geluid bij de bovenste speaker zachter lijkt te zijn, wat voor een oneven weergave zorgt. Dit lijkt een probleem te zijn bij de meeste Nexus 6P toestellen, en wordt door Huawei beschreven als “feature” terwijl het mij meer een “design-flaw” lijkt te zijn. Over het geluid via de koptelefoon ingang valt echter niks te klagen, en biedt goede kwaliteit. Waar wel op gelet moet worden is dat sommige aansluitingen te lang lijken voor de Nexus 6P waardoor de koptelefoon er wat makkelijker uit kan schieten.

Android 6.0

In Oktober 2015 kwam Android 6.0 (Marshmallow) uit, en was de Nexus 6P samen met de Nexus 5X het eerste toestel dat over deze software beschikte. Hoewel er visueel niet erg veel veranderingen te zien zijn, is er onder de motorkap wel wat veranderd. Zo is het permissie systeem voor het installeren van gebruiken van apps op de schop gegaan, waardoor een app pas om toestemmingen vraagt wanneer het ze ook daadwerkelijk nodig gaat hebben. Ook is Doze een interessante nieuwe functie die ervoor moet zorgen dat alle apps in slaapstand gaan wanneer het toestel wat langer stil op tafel ligt. Toch kunnen er in de Doze-status wel mail en berichten binnen komen en kun je bepaalde apps uitzonderingen geven in de instellingen. Verder bracht deze Android versie ook ondersteuning voor Nexus Imprint, de vingerafdrukscanner software van Google. Voor een complete lijst met veranderingen in Android 6.0, kun je hier kijken.

Vingerafdrukscanner

De vingerafdrukscanner van de Nexus 6P bevindt zicht achter op het toestel, in tegenstelling tot iPhones en iPads waar hij aan de voorkant onder de home-knop zit. Een vingerafdrukscanner klinkt misschien een beetje als een “bonus-feature” die je niet van plan bent om te gebruiken. Althans, dat was mijn gedachte vrdat ik de telefoon in gebruik nam. Echter mis ik hem na 8 weken al wanneer ik een ander toestel in mijn handen heb die deze optie niet heeft. Dit komt omdat Nexus Imprint zo snel werkt en het 9 van de 10 keer gewoon zonder problemen werkt. Je toestel is beveiligd en toch kun je hem ontgrendelen door simpelweg je vinger op de achterkant van het toestel te leggen, iets wat ik automatisch doe wanneer ik hem uit mijn broekzak haal. Dit is wat minder handig wanneer ik het toestel op tafel heb liggen, maar dat is bij mij persoonlijk niet vaak het geval. Tot nu toe is de vingerafdrukscanner ook te gebruiken in de Play Store en komt verdere ondersteuning in apps hopelijk in de toekomst.

USB-C

Naast de vingerafdrukscanner biedt de Nexus 6P nog een nieuwigheid, namelijk de USB-C poort aan de onderkant van het toestel. USB-C is een nieuw type USB aansluiting welke geen afwijkende bovenkant en onderkant meer heeft zodat je de kabel er niet verkeerd om in kunt steken. Ook bied deze poort in combinatie met de oplader de mogelijkheid om snel op te laden, waarmee het toestel met 10 minuten oplader 7 uur batterijduur erbij kan krijgen. Het nadeel hiervan, is dat je je oude micro-usb kabels niet meer kunt gebruiken voor dit toestel en je al je huidige kabels/opladers moet gaan vervangen.

Batterijduur

De batterijduur van de Nexus 6P is erg goed te noemen, maar dit hangt per persoon natuurlijk af van de manier waarop je het toestel gebruikt door de dag heen. Per dag reis ik 2 uur met de trein en ben ik ook op met werk regelmatig met mijn telefoon in de weer. Ik kijk regelmatig YouTube video’s, afleveringen van series, browse via Chrome en kijk op Reddit als ik aan het reizen ben. Dit zorgt ervoor dat het scherm vaak lange tijden aanstaat en dat mijn 4G verbinding vaak actief is. Toch hou ik aan het eind van de dag vaak nog zo’n 30% batterij over met vaak een Screen On Time van gemiddeld 4 uur. In het weekend hou ik vaak 50% van mijn batterij over en zou ik in theorie 2 dagen op een batterij lading moeten kunnen doen. De Doze functie waar ik het eerder over had doet helaas niet altijd zijn werk, waardoor er nog steeds een lichte energieverbruik is wanneer mijn toestel langere tijd stil ligt op mijn bureau.

Normaal doe ik niet langer dan anderhalf jaar met een toestel, maar door de geweldige software/hardware combinatie en nieuwe functies als Nexus Imprint en USB-C verwacht ik dat daar verandering in gaat komen. Ook foto's maken is echt een genot met dit toestel vanwege de geweldige camera. Deze telefoon zal ik waarschijnlijk nog een lange tijd blijven gebruiken!

Heb jij ook een Huawei Nexus 6P 32GB Zwart?

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Samsung Galaxy S9 Dual Sim OnePlus 6 Battlefield V Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8