Specificaties Android, iOS compatibel - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto 360 (2015) (46mm) RVS (Bruin) Review

geert_s 19 januari 2016, laatste update op 19 januari 2016, 1.026 views

Motorola Moto 360 (2015) (46mm) RVS (Bruin)

De 46mm leek mij in eerste instantie te groot, maar in de praktijk valt dat heel erg mee. De hardware is mooi en netjes afgewerkt, maar de 'flat tire' is toch een beetje jammer.

Pluspunten

• Design en afwerking
  • Android wear
  • Hartslagmeter
  • Lederen horlogeband

Minpunten

• Flat tire - zwart balkje onderin
  • Moto Body beetje beperkt
  • Relatief felle LED bij opladen

Moto 360 2015, 46mm zilver/cognac

Ik heb de Moto 360 nu een aantal weken in gebruik en ben er eigenlijk zeer tevreden over. Hij is zowel als 'gewoon' horloge goed te gebruiken, en voegt daadwerkelijk iets toe met de smart features.
Prijs en varianten
De Moto 360 is duur. Met een prijs vanaf 336,- is het één van de duurste smartwatches op dit moment. In Europa heb je dan ook nog eens weinig opties. Je kunt kiezen uit de grote zilveren kast met bruine band en de kleine zwarte kast met bijbehorende zwarte band. De kleine variant is wel iets goedkoper, vanaf 269,- euro op moment van schrijven.

Na lang twijfelen toch gekozen voor de 46mm variant (de grote), omdat de zilveren kast met cognac lederen horlogeband naar mijn idee een veel chiquere uitstraling heeft. Overigens nooit spijt van gehad, om mijn relatief smalle polsen staat het horloge prima.
Featureset
Over de software valt maar weinig te zeggen. Het betreft Android Wear en is dus identiek aan alle andere Android Wear horloges. Motorola heeft een aantal mooie watch faces voorgeïnstalleerd, evenals het eigen 'Moto Body', een soort tegenhanger van Google Fit. Helaas is Moto Body niet fantastisch uitgewerkt. Zo kun je bijvoorbeeld niet het aantal gewenste stappen aanpassen, maar gaat Moto Body uit van een standaardwaarde...

Een aantal belangrijke features van de Moto 360:
  • Hartslagmeter
  • Lichtsensor, scherm dimt automatisch bij weinig licht
  • Docking station, waarmee draadloos laden mogelijk is gemaakt en het horloge als wekker kan worden gebruikt
  • Moto body
Beeldkwaliteit
Helaas geen AMOLED, maar LCD in dit horloge. Het scherm meet 1,56 inch en 360x330 pixels, dus 233 ppi. Ter vergelijking: de iPhone 6 heeft 326 ppi, mijn eigen HTC One M9 haalt 441 ppi, Asus Zenwatch 2 haalt 273 ppi, dus de Moto 360 is niet de allerscherpste. Desalniettemin is het scherm scherp genoeg en is de iets lagere pixeldichtheid nooit echt opvallend.

In ambient mode (de gedimde toestand als je het horloge niet gebruikt) is het scherm volledig zwart-wit en ziet er korrelig uit. Waarschijnlijk wordt in deze modus de GPU flink minder belast om de accu te sparen.
Bouwkwaliteit en afwerking
Het horloge voelt stevig en ziet er ook zo uit. De zwakke punten van de eerste generatie Moto 360 lijken opgelost. Vooralsnog geen problemen tegengekomen of slechte verhalen gehoord. Wat is gebleven is de lichtsensor onder het scherm, en daarmee de zwarte balk aan de onderkant. Daarmee heeft ook deze Moto helaas het kenmerkte 'flat tire' design. met zwarte watch faces valt het niet echt op, maar bij een witte is het wel wat storend.

https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AlDcRkpMXbGnNw.jpeg https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1AlDcRbsGvllVxA.jpeg
Ergonomie
Het horloge is vrij groot, om die reden heb ik vrij lang getwijfeld of ik dit horloge wel zag zitten. Achteraf gezien nergens voor nodig geweest, want het horloge zit prima! Groter moet het niet worden om mijn pols, maar gedurende de dag wordt hij geen moment vervelend. Het gewicht is mij ook alles meegevallen, hier was vooraf weinig over te vinden. Doordat het bandje van leer is gemaakt zit deze ook erg prettig.
Accuduur
De 46mm variant van de Moto 360 heeft als voordeel dat hij een iets grotere accu heeft ten opzichte van de 42mm variant (400mAh vs 300mAh). Op een gewone werkdag, van 7:00 uur tot 23:00 verbruikt de moto 360 ongeveer 50% van zijn accucapaciteit. Twee dagen gebruiken zou ik dus enkel redden als ik 's nachts zou uitzetten, maar met de meegeleverd docking station is het geen straf om hem op het nachtkastje te plaatsen als klokje. Overigens verandert en kantelt de watch face automatisch als hij in het docking station zit, en wordt het scherm ook automatisch gedimd. De witte LED die aangeeft dat de watch goed in zijn dock zit had iets minder fel gemogen.
Compatibiliteit
Ik gebruik het horloge samen met een HTC One M9, en ondervind vrijwel nooit problemen. Ik heb aan het begin even de apps opnieuw moeten synchroniseren, maar waarschijnlijk was dat omdat ik te ongeduldig was. Soms duurt het namelijk even voordat de nieuw gedownloade watch faces doorkomen op het horloge. Verder heb ik het horloge na de eerste dag geen enkele keer opnieuw hoeven starten wegen problemen met connectiviteit of vastlopers. Zeer stabiel!

Als jullie nog vragen hebben, stel ze gerust, ik zal proberen ze zo goed mogelijk te beantwoorden!

Heb jij ook een Motorola Moto 360 (2015) (46mm) RVS (Bruin)?

Goede review. Ik twijfel zelf erg tussen de 42mm en de 46mm editie o;dat ik redelijk smalle polsen heb. Het horloge dat ik dagelijks draag is daar net tussen in met 44mm en biedt dus geen uitsluitsel.

Kan je zeggen welke omtrek jouw pols heeft? Aan de foto te zien zullen we niet veel schelen.

Toevallig geen iPhone om de functies mee uit te testen? Ik ben van plan om m te gebruiken met iOs aangezien ik een ronde watch wil.
Ik kan zo even niet meten wat mijn polsomtrek is, maar ik heb inderdaad ook vrije smalle polsen. Nooit spijt gehad van de 46mm versie. Je kunt het altijd even ergens uitproberen, volgens heeft de mediamarkt ze liggen.

Geen iPhone tot mijn beschikking, helaas!

Overigens, als je een zilveren kast wilt zit je hier vast aan de 46mm.