Specificaties 19" @ 1280x1024 (SXGA) (lcd, 25ms) - Bekijk alle specificaties

Iiyama ProLite E481S-B (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zwart) Review

Fox_MulderNewbie 2 februari 2006, 1.242 views

Iiyama ProLite E481S-B (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zwart)

Pluspunten

• Heldere kleuren, strak, scherp, DVI, grote inkijkhoek.

Minpunten

• Niet erg stevig, duidelijk last van ghosting, voetscharnier kan er niet af, hele slechte service.

Dit oudere type E481S heeft wel degelijk last van ghosting! Bij alle drie de laatste versies van Need for Speed en andere race-spellen (Collin mcRae enz.) zie ik het beeld bij veel beeldinformatie schakkerig en streperig worden. (3Ghz, ATI 9800pro, 1GB mem). Mijn oude iiyama 17 inch CRT had daar zeker geen last van. Sommige mensen noemen dat geen ghosting, maar het is duidelijk bij het spelen van snelle spellen, en zelfs bij adventure games als URU dat het IPS panel van deze eerste serie 481S snelle beeldwisselingen niet kan bijhouden. Vandaar dat dit type monitor een "update 'heeft gehad en in de huidige serie een TN panel heeft met een snelle responstijd van 8ms. Die schijnt er geen last van te hebben, (maar de kleuren zijn minder mooi zegt men). Dus bij aankoop opletten of je een IPS panel of TN panel krijgt.

Bij dit type monitor kan de poot er niet helemaal af. Hij hangt nu aan mijn muur, maar de zwarte poot (zonder voetje) hangt er deels nog aan, dat is een gek gezicht, ruimtevretend en dus een domme constructiefout.

Verder is de service van Iiyama echt HEEL SLECHT. Na twee maanden ging de interne voeding stuk. Het licht ging steeds na twee uur werken plotseling uit. Het ding werd opgehaald en pas na 6 weken (uit Polen) retour. Maar,... helemaal niet gerepareerd! Weer terug voor reparatie. Duurde toen weer 4 weken! Ondertussen geen meldingen of info. 3 verschillende RMA nummers. Steeds zelf moeten bellen over hoe of wat en steeds weer met een andere afdeling doorverbonden, geen excuses enz enz. Gewoon waardeloze service, want ik zat dus gewoon ruim 2,5 maanden zonder m'n nieuwe TFT. UIteindelijk kwam heeft ie het toen ruim 3 maanden goed gedaan, maar in oktober begon het gedonder weer. Wéér hetzelfde probleem. Weer contact opgenomen en na een week zeuren stelde Iiyama uiteindelijk zelf voor om em maar om te ruilen voor een nieuwer model, zelfde typenummer maar met een TN-panel. Maar alleen wit, want de zwarte waren op dat moment even niet leverbaar. (hadden ze dat maar eerder gedaan).

Nu heb ik dus al een paar maanden een wit scherm met TN-panel. Veel minder mooie kleuren en minder scherp. Maar gelukkig wende het wel na een paar weken. Voordeel van de TN-techniek is dat je nu echt geen ghosting meer ziet en dat er terecht 8ms op de doos staat. Top voor gamers, niet erg goed voor grafisch ontwerpers, maar dat ben ik gelukkig niet.

Heb jij ook een Iiyama ProLite E481S-B (19", 25ms, D-Sub/DVI-D, Zwart)?

Nu kun je wel heel boos gaan schrijven (ook wel begrijpelijk) alleen jammer dat dat ten koste van de survey gaat. jij vindt de service van Iiyama slecht, je kunt persoonlijk niet in het algemeen gaan spreken.

Enne, je hoeft bij "heel slecht" niet duidelijk te maken dat die toets naast de A functioneerd. Dat geloven we wel.
|:(