Bekijk alle uitvoeringen
Specificaties On-Ear met bediening - Bekijk alle specificaties

Plantronics BackBeat Sense (Wit) Review

meneer-ei 17 januari 2016, 219 views

Plantronics BackBeat Sense (Wit)

Mooi geluid voor bluetooth (4.0) headphone, 2 apparaten tegelijkertijd verbinden (!). Elastische hoofdband.

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Strak design
  • Eenvoudige bediening
  • Pause/Resume afdoen/opzetten headphone
  • Plat te vervoeren
  • Handige app voor Android/iOS met batterij indicatie
  • aptX Low Latency

Minpunten

• Audio feedback elke bediening
  • Elastiek hoofdband

Nadat mijn Creative WP-300 na jaren trouwe dienst door een duif werd besmeurd met uitwerpselen werd het echt tijd om een vervanger te vinden.

Het allergrootste pluspunt van draadloze kotelefoons is dat ze draadzool zijn :P Dat betekent geen gedoe met jassen, tassen, kabels oprollen, kapotte jack-aansluitingen etc.

De Plantronics BackBeat Sense heeft alles wat op mijn lijstje stond:
  • On-ear
  • Bluetooth 4.0
  • bellen
  • losse audio-kabel
  • aptX
  • mooi ontwerp/vorm
  • deglijk
De geluidskwaliteit is beter dan de Creative. Ik kan niet beoordelen of het slechter is dan direct via de kabel, voor mij is het in ieder geval een vooruitgang! Audio-gekken zullen het verschil wellicht horen, maar aptX werkt voor mij in ieder geval uitstekend :)

De bediening is eenvoudig, al krijg je telkens audio-feedback (korte, zachte 'beep') wanneer je een knop indrukt, had van mij niet echt gehoeven. Wanneer je hem aanzet, dan hoor je via een stem of je verbonden bent en wat de accustatus is (na uitpakken was dat medium).

Het koppelen van twee apparaten simultaan leek in eerste instantie niet mere dan een gimmick, maar het kan heel nuttig zijn! Ik luister dagelijks via mijn telefoon naar muziek, zowel onderweg als op kantoor. Wanneer ik iets op mijn laptop wilde luisteren, moest ik de verbinding verbreken met het ene apparaat voordat ik het op het andere kon beluisteren. Nu dus niet meer! Ik maak met beide verbinding, en het apparaat dat als eerste geluid wil 'uitzenden' wint. Wil je vervolgens wisselen, zet je je bron op pauze en luister je op het andere apparaat verder. Geniaal!

Een ander apparaat kan eventueel nog met de losse kabel aangesloten worden. De meegelverde kabel is compatible met vrijwel alle iOS devices en heeft een microfoon en volume knoppen.

Erg handige feature is het automatisch pauzeren en hervatten van muziek wanneer je de koptelefoon af- en weer op zet!

Het opzetten is wel even wennen, er zit een elastische band om hem niet te laten afzakken. Gelukkig is het draagcomfort uitstekend en heb je er verder geen last van. Risico is wel dat het in de teokomst slapper wordt.

Vergeleken met vele andere merken en modellen is deze redelijk uniek door de combinatie van (imitatie) materiaal en kleur.

De (Android) app Plantronics Hub doet niet veel, maar laat wel de accustatus zien (kom je minder voor verrassingen te staan).

Meegeleverd wordt een opbergtas (stof), micro-usb- en een audio kabel. Al met al een hele mooie koptelefoon!

Heb jij ook een Plantronics BackBeat Sense (Wit)?

Hi Meneer-Ei,

Vraagje over de Plantronics. Ik overweeg deze aan te schaffen maar ik ben erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn met de bel kwaliteit. En dan voornamelijk hoeveel omgevings geluid hij oppakt tijdens het bellen.

Ik wil hem graag in een kantooromgeving gebruiken en bij veel oorjes (iphone) hoor je mensen die aan de andere kant van de ruimte zitten praten. Bij andere headsets met een dediated microfoon hoor je enkel de spreker en geen omgevingsgeluid.

Wat zijn jouw ervaringen? Dank voor je reactie.

Groet Boudewijn
Hoi Boudewijn,

Ik kan je helaas niet vertellen hoe het aan de andere kant klinkt... ik gebruik hem nog steeds dagelijks met veel plezier op kantoor, maar vooral om muziek te luisteren. Op onze afdeling wordt er niet veel gebeld, dus dat kan ik je helaas ook niet laten ervaren :/

Ik herinner mij wel een geval waarbij de andere kant mij beter verstond toen ik de headset uit/af deed, dus wellicht is dat en indicatie dat dit niet de ideale headset is om mee te bellen met veel omgevingsgeluid.