TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router Review

Videopac 15 januari 2016, 4.983 views

TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router

Qua hardware veel waar voor je geld: Qualcomm QCA9980 chip is de enige die echt MU-MIMO levert, 2 USB 3.0 poorten etc. Ook erg goed getest op smallbuilders.net. Inmiddels is er een OpenWRT firmware beschikbaar: zie deze thread: https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973.

Pluspunten

• Wifi-bereik
  • Snelheid
  • Stabiliteit

Minpunten

• TP-Link firmware

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5

De TP-Link firmware is matig: ik had last van een verliezend WAN IP-adres (Ziggo) en slecht werkende DLNA (voor mijn Synology NAS, over de USB poorten kan ik niets zeggen). De enige en laatste TP Link firmware is van 24-09-2015.

De router is best groot, duidelijk groter dan een Asus AC-66U. Het wifi-bereik is erg goed en het is een mooi en doordacht ontwerp. Zo kun je de leds met een knop op de router zelf uit doen (kan ook via de interface). TP-Link levert een eenvoudige app waar je niet heel veel aan hebt / mee kunt.

Sinds ik OpenWRT draai heb ik geen enkel probleem meer ondervonden. Als je met OpenWRT overweg kunt (het is geen standaard firmware) biedt deze router uitstekende waar voor je geld; met de TP-Link firmware is dit een stuk minder.

Ik heb bij "Prestaties", "Betrouwbaarheid en stabiliteit" en "Beheersbaarheid" 4 sterren gegeven: dit dient ge´nterpreteerd te worden als 5 sterren in het geval van OpenWRT en 3 sterren in het geval van de standaard TP-Link firmware.

Heb jij ook een TP-Link Archer C2600-AC2600 Draadloze Dual-Band Gigabit Router?

Vraag me af of je met OpenWRT een 500/500mbps kunt halen. Met soortgelijke hardware (sitecom greyhound die native OpenWRT draait) lukt dit niet.
Is een spectrum van 160mhz selecteerbaar? Of 2x 80? In de standaard firmware of OpenWRT? Ik heb geen buren, vandaar :)
Het antwoord is blijkbaar nee. De QCA9980 ondersteunt maximaal een 80mhz band. Wil je 160mhz dan moet je de QCA9984 hebben. Die zit op dit moment enkel in de Netgear R7800. Maar daar kon ik zo meteen geen OpenWRT support voor vinden.

Bron:

[Reactie gewijzigd door frozen_fire op 28 februari 2016 22:01]

Vraagje van een newbie met open wrt, ik heb deze router besteld, mede naar aanleiding van deze review maar ik begrijp de download site van open wrt niet helemaal. Kun je aangeven welke versie van open wrt je hebt geinstalleerd? Ik denk eraan om deze versie dan ook te installeren vanwege de betrouwbaarheid en stabiliteit zoals je beschrijfft...
Ik ben daar ook wel benieuwd naar! :)
In de link in de review, https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973, wordt gerefereerd aan enkele builds waarvan deze de dominantie stroming was: http://luci.subsignal.org/~trondah/c2600/

Ik draai momenteel r48933. Voor een changelog moet je even een dir hoger gaan. Dit was trouwens de dominante build aangezien de bouwer er geen tijd meer voor heeft. Iemand anders het overgenomen. Houd de tread bij voor de laatste ontwikkelingen.

Een van de vragen die ik nog heb is in hoeverre de generieke ath10k driver wel optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden van de qca9980 chip.
Zou je kunnen toelichten hoe je openwrt hebt geinstalleerd?

Ik overweeg deze router te kopen alleen dan wel met openwrt. Ik heb gekeken op https://wiki.openwrt.org/...supported%20current%20rel

En het lijkt erop dat ie niet officieel ondersteund wordt nog. Welke flash methode heb je gebruikt? Heb je met de bestanden op http://luci.subsignal.org/~trondah/c2600/ zelf iets gecompiled of kan het ook makkelijker?
Deze router wordt inderdaad nog niet officieel ondersteund. Ik heb "gewoon" de file van die site geflashed vanuit de TP-Link firmware.
Je geeft aan dat de router zelf groter is dan de Asus RT-AC66U. Ervan uitgaande dat je ervaring hebt met de Asus, hoe zit het met het bereik tussen de twee?
Ik vind het bereik iets beter geworden.
Ik heb de thread op openwrt gelezen, maar er wordt steeds verwezen naar externe sites voor een image voor deze router. Ergens gaan er bij alarmbellen af, als ik een FW image moet downloaden die niet op de officiele site gehost wordt.

Ik heb de router sinds anderhalve week als vervanging van mijn 1043ND (v1), maar ben nog niet kapot van het bereik. Ik zou graag naar openWRT overstappen (daar draaide mijn 1043ND ook op), maar ben huiverig voor niet officiele builds.

Heeft iemand de image van de openwrt site geprobeerd?
OpenWRT: nee, niet geprobeerd. OpenWRT is momenteel op sterven na dood. Bij LEDE gaan de ontwikkelingen snel. En ja: niet alles is officieel, wat dat ook zijn moge. Je zit dan inderdaad nogal bleeding edge / trunk. Maar furum user Heinz heeft een goede reputatie en zijn build van 19 November werkt bij mij en vele anderen al weken uitstekend. Het is mijn inziens veruit de beste build voor de C2600 tot nu toe. Plus de checksums staan erbij dus je kunt altijd nagaan of er mee gerommelt is.

Lokatie: ftp://tplink-forum.pl/C2600/

Nogmaals het forumdraadje op het OpenWRT forum voor de C2600 router (merk op dat het hier alleen over LEDE gaat): https://forum.openwrt.org/viewtopic.php?id=54973&p=42

Zie ook het OpenWRT topic op GoT: Het grote OpenWRT topic

Succes!
Ik wist niet dat OpenWRT bijna dood was. Zijn er een paar devs weggelopen oid?
Het viel me inderdaad al op dat de laatste maanden packages achter bleven en dat het qua functionaliteit een beetje stil bleef staan.

Misschien dat ik me dan eens ga wagen aan die build van die kerel uit polen :)

Het 2.4Ghz bereik valt me met TP firmware tegen. Mijn 2.4Ghz bereik van de 1043 was duidelijk beter. Note: de routers hangen op exact dezelfde plaats en in dezelfde orientatie tijdens het testen. Hopelijk verbetert dat met LEDE.

Terug naar stock firmware vanaf LEDE gaat vlekkeloos?
Geen idee; kan ik je niet vertellen.
Vraag het eens in het OpenWrt topic op GoT of in the C2600 thread op het OpenWrt forum, voor de zekerheid.

Lokatie: ftp://tplink-forum.pl/C2600/

Zie ook het OpenWRT topic op GoT: Het grote OpenWRT topic

Succes!
Videopac, ik hoop dat jij met verder kan helpen, ik heb LEDE geinstalleerd op mijn C2600 maar zonder luci, terwijl ik met had willen doen, ik heb wel de juiste bestanden op mijn pc staan en via secure crt kan ik wel op de router inloggen waar ik duidelijk zie dat LEDE is geinstalleerd. Mijn C2600 kan niet bij het internet komen momenteel anders had ik zoiets als opkg update o.i.d. kunnen doen, maar dat gaat niet. Kan jij me zeggen hoe ik dit aan moet pakken?
Ik heb flink zitten zoeken, maar kom er niet achter.

Het bereik van 2,4ghz op stock firmware is niet al te best. Ik heb in het verleden gezien dat dual band routers de antennes gebruiken voor 5ghz en een paar interne 2,4ghz antennes hebben. Het punt is echter dat je die antennes niet kan richten om het signaal te verbeteren.

Weet iemand hoe dat zit met deze router? Op foto's kom ik geen interne antennes tegen.
Gebruikt de C2600 de externe antennes voor zowel 2,4 als 5 ghz?
Dat lijkt me namelijk een beetje raar, want een antenne is gemaakt voor een bepaalde frequentie.