Intel NUC NUC6i5SYK Review

kaasrand 15 januari 2016, laatste update op 3 februari 2016, 3.682 views

Intel NUC NUC6i5SYK

*Conclusie: Voor 600 euro is dit een geweldige mini computer voor mensen die niet/amper gamen. Je krijgt waar voor je geld.

Pluspunten

• Snel
  • Stil
  • Stevig
  • Kleine powerbrick
  • Genoeg poorten

Minpunten

• snel krassen en vetvlekken op het deksel

Specs
OS: Windows 10 Pro
RAM: 8GB hyperX
SSD: 250GB Sambung 850 evo
~600 euro (Windows 10 Pro was gratis, tel er anders nog maar 70 euro bij)
Gebruikservaring
De NUC werkt heel vlot, programma's openen onmiddellijk (wat je ook zou verwachten van een computer met een SSD), en multitasken met alle bijkomende animaties gaat zonder enige moeite.
Met casual games als minecraft heeft hij geen enkele moeite, die draaien vloeiend op 60 fps.
De ventilator hoor je amper, zelfs als de NUC op je bureau staat.
Wat me enorm verbaasde was hoe zwaar en stevig hij is, de uitzonderlijke bouwkwaliteit was een aangename verrassing.

Een leuke extra is de oranje USB-poort, die geeft ook stroom als de NUC is uitgeschakeld, wat heel erg handig is om bvb je smartphone 's nachts op te laden.

Mijn enige punt van kritiek is dat mijn mini-DP naar VGA adapter (van Apple) niet werkt met de NUC, maar het zou me niet verbazen moest de schuld bij Apple liggen.
Geweldige mini computer voor mensen die niet/amper gamen, zijn geld meer dan waard.
Windows
Geweldig als je zelf Windows installeert... geen voorgeinstalleerde rommel :)
update
Ik heb een retour gedaan, en de displayport van mijn huidige nuc werkt wel. Ik had blijkbaar dan toch een defect model.

Heb jij ook een Intel NUC NUC6i5SYK?

Ligt niet aan Apple: intel heeft vanaf de skylake NUCs support voor vga laten vallen
ben je daar zeker van? dat zou betekenen dat mijn tweede monitor onbruikbaar is...
Heeft je tweede monitor alleen maar een VGA poort? DVI is toch al sinds het verschijnen van LCD schermen quasi standaard. Je zou dan een mDP-DVI converter kunnen gebruiken, die kan passief zijn.

En er zijn wel ook actieve mDP-VGA converters die je zou kunnen gebruiken, kosten wel iets meer.
je hebt gelijk... jammer
Hmm nee toch niet blijbaar, op de forums van intel beweert iemand dat de mini-dp naar vga adapter wel werkt op zijn nuc6i5syk.
Ik begin te denken dat het aan mijn model ligt...
De adapter van Apple werkt niet omdat het waarschijnlijk Thunderbolt is. Thunderbolt en Mini Displayport delen dezelfde port ;)
De Core i5-versie ondersteunt geen Thunderbolt, dat komt pas vanaf de Core i7-versie. Zie daarvoor ook dit artikel op Ars Technica.

[Reactie gewijzigd door DaMarcus op 15 januari 2016 21:56]

Dat bedoel ik dus. Omdat Thunderbolt en Mini DP dezelde aansluiting delen werkt de adapter niet, naast het feit dat de i5 versie geen Thunderbolt ondersteunt ondersteunt de CPU/GPU ook geen VGA
Apple levert mDP - VGA converters, geen TB - VGA. Heb vorige week een Apple mDP - VGA converter gebruikt om op een Skylake-laptop - zonder Thunderbolt - een VGA-monitor aan te sluiten.

[Reactie gewijzigd door DaMarcus op 15 januari 2016 22:53]

ahhh okeee, dank voor de verduidelijking :)
dus dat betekent dat ik gewoon een andere adapter moet zoeken?
In de NUC6i5SYK is geen plaats voor een 2.5 inch SSD (in de 6i5SYH wel).
Ik heb deze SSD gebruikt:
pricewatch: Samsung 850 EVO M.2 250GB
Hoezo Windows gratis ?
Bij een nieuwe PC moet je toch een nieuw OS kopen (140¤ voor de home versie, 240¤ voor de pro)?
mijn universiteit geeft windows gratis :p
anders had ik linux gebruikt, 140 voor een OS is veel te veel
Meer dan 100 euro hoeft het sowieso niet te kosten! Met een beetje zoeken heb je bij een Nederlandse webshop een downloadlicentie ruim onder de 100 euro. Ik heb een legale Win10 PRO voor 50 euro bij Gamesync gekocht. De prijzen fluctueren nogal, maar zoals ik zei duurder dan 100 is het sowieso niet.
hij wil niet meer booten na de bios update...
jep, op het forum van intel waren veel mensen met hetzelfde probleem en al snel kwam er iemand met een oplossing
Het zijn ook wel een stelletje debielen bij Intel, dit is echt een megablunder.
helemaal mee eens!
Ik heb problemen met het geluid. Ik heb er openelec en kodi op geļnstalleerd. Hoor geen geluid in kodi. Bios gecheckt, daar staat audio via hdmi aangevinkt en ook audio aangevinkt.
In Kodi heb ik een aantal opties bij de audio input settings, maar geen enkele geeft geluid.
Als ik een bestand afspeel in kodi en kijk naar de audio track is die regel disabled.
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen?
update: F8 gedrukt en mute staat nu uit, ik heb geluid... 8)7

[Reactie gewijzigd door Vinzzz243 op 27 februari 2016 23:52]