Sony NW-HD3, 20GB (USB 2.0) Review

BelgianMetalGod 1 september 2005, 4.151 views

Sony NW-HD3, 20GB (USB 2.0)

Pluspunten

• Design
  • Makkelijke bediening
  • Tot 30 uur batterijleven per oplaadbeurt
  • ATRAC3-formaat compatibel

Minpunten

• Sonicstage-software (!)
  • Weinig accesoires op de markt (het is geen iPod)
  • Onhandig tasje erbij

Geluidskwaliteit Score: 5
INLEIDING
Op vrijdag werd ik uitbetaald, dus nam ik zaterdag met 280 euro op zak de bus richting Hasselt, alwaar ik in de Mediamarkt een mp3-speler wou gaan kopen. Ik had me vantevoren goed geïnformeerd. Na prijs en features op een rijtje te hebben gezet, bleven de volgende spelers over
- Creative Zen Touch
- Sony NW-HD3
- Sony NW-HD5
- Iriver H320
Ik kwam met niets terug, geen enkele mp3-speler waarin ik geïnteresseerd was, op de Creative Zen Touch na, maar die kwam pas over 10 dagen binnen. Ik besloot niet bij de pakken te blijven zitten, en dus belde ik de (web)winkel Rates in Bergeijk op, zij bleken nog één NW-HD3 te hebben, als de bliksem reed ik naar Bergeijk, om er een uur later mee thuis te komen, 249 euro lichter.

VERPAKKING EN TOEBEHOREN
Ik opende gretig de mooie kartonnen doos, hierin vond ik alles wat er in hoort te zitten, netjes verpakt:
- 1 USB-kabel
- 1 AC-Adaptor
- 1 Verbindingsstuk voor het bovenstaande met de speler
- 1 draagtasje
- 1 cd-rom Sonicstage
- En natuurlijk één Sony NW-HD3.
Noot: zwak draagtasje, je moet de speler er letterlijk in proppen, en je kan niet bij je controls. (Weet iemand misschien waar ik een degelijk draagtasje kan kopen?)

SOFTWARE
Ik liet mijn speler laden, terwijl ik alvast de software probeerde te installeren, dit wilde niet lukken. Alle troubleshoots heb ik doorgelezen, alles opnieuw geïnstalleerd etc. Sonicstage wilde niet installeren! Ik was in paniek: wat nu? Ik besloot mijn muziek (zo'n 3GB, slechts) plug&play op de speler te zetten, om het er op mijn vaders computer af te halen en het zo via Sonicstage (wat hier wel werkte) in de database van de NW-HD3 te stoppen. Ook dit lukte niet behoorlijk! Al snel speurde ik het wereldwijde web af, op zoek naar een alternatief voor dit luizige programma. Ik zocht en vond VAIO Music Transfer, een ronduit zalig programma dat niet bestemd is voor de NW-HD3, maar wel werkt. Al snel had ik alles gekopieerd. Nu gebruik ik VAIO Music Transfer voor het op de speler zetten van de muziek, en Sonicstage voor het editten van ID3-tags die ik over het hoofd zag. Sonicstage is hét grote minpunt van de speler: werk hieraan Sony!

FEATURESET
20GB spreekt voor zich, de speler doet wat van hem verwacht wordt. Al was een FM-radio makkelijk geweest voor voetbaluitslagen. Het ATRAC3-formaat heb ik nog niet uitgeprobeerd, maar als hij ooit vol zou komen te zitten kan ik alsnog al mijn muziek eraf halen, en de muziek op mijn pc omzetten naar ATRAC3. Het is gewoon een leuk extraatje.

BEELDKWALITEIT
Het scherm is mooi helder, misschien een beetje klein. De reversemode (zwarte achtergrond, witte letters in combinatie met een blauw blacklight ziet er 'cool' uit)

GELUIDSKWALITEIT
Het geluid is zo enorm helder. Het is puur genieten. Je hoort zeer duidelijk de pompompom van de bassgitaar. Geweldig! Het geluid ging niet zo hard, dit heb ik opgelost met de Europese-volumeunlock-truc.

BOUWKWALITEIT EN AFWERKING
Het is een Sony, en dat is er aan te zien. Het is stevig en robuust en klein, en heeft een prachtig design.

ERGONOMIE
Hij is - eens de muziek erop staat en goed gerangschikt is - enorm gebruiksvriendelijk. Het sorteren op artiest, album, genre werkt goed, maar ik gebruik het meest de group-mode, waarmee mijn eigen mappenstructuur weergegeven wordt.

UITBREIDBAARHEID
Hij is tevens te gebruiken als plug&play opslagapparaat, maar daar houdt het een beetje bij op. Ik ben niet op de hoogte van eventuele firmware-upgrades. Veel accesoires ben ik nog niet tegengekomen.

MOBILITEIT EN ACCUDUUR
Hij is klein, licht en heeft een batterij die tot 30 uur meegaat, in de praktijk is dit iets meer als 20 uur, wat nog gigantisch is.

PRIJS EN ALGEMENE BEOORDELING
Hij is niet goedkoop, ik heb er, zoals eerder vermeld, 250 euro voor betaald, en dit vind ik niet te duur. Hij kost op verschillende plekken 280 euro, ook dit is niet teveel geld, je betaalt immers voor kwaliteit. Het is gewoon een geweldig spelertje, met een gigantische accuduur en gemakkelijk gebruik. Het design is oogstrelend. Een iPod koop je niet onder de 270. En is dat mooier of beter?

Heb jij ook een Sony NW-HD3, 20GB (USB 2.0)?

De laatste vraag: is dat (de iPod) mooier of beter... Dat had ik graag van je willen horen. Als je de prijs vergelijkt met een iPod, dan had je het apparaat zelf ook moeten vergelijken met met de iPod...
Een hele review met een iPod leek me overbodig, ik vergelijk eventjes prijs en kunnen met de iPod.
je had het over de europese volumeunlock truc, zou je mij kunnen vertellen waar ik die kan terugvinden?