Specificaties 2,4GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model) Review

Qlimaxxx 14 januari 2016, laatste update op 14 januari 2016, 891 views

TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)

Dit betreft een review over mijn ervaringingen met beide versies, dus zowel V1 als V2!

Pluspunten

• Robuuste behuizing(met name V2)
  • Bereik
  • Stabiliteit
  • OpenWRT beschikbaar
  • Ophangmogelijkheden
  • Gigabit-poorten

Minpunten

• V1 ging na ongeveer 3 jaar kapot
  • Stock firmware zorgt voor instabiliteit bij meerdere AP's

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
Mijn eerste ervaring met deze routers vond al enige tijd geleden plaats, maar inmiddels heb ik zowel thuis als bij vrienden al meerdere exemplaren geplaatst.

Het begon allemaal met 1 V1 exemplaar in verband met de dramatische wi-fi en routing prestaties van de Ubee modems van Ziggo. Deze heb ik niet erg lang in mijn bezit gehad. Hoewel het bereik drastisch was verbeterd was de instabiliteit nog steeds niet verholpen. Daarom heb ik bij de winkel de router omgeruild, maar later bleek dit door de positionering van de apparatuur in de meterkast(DECT, Ziggo modem en router) te komen. Na dit te hebben aangepakt heeft deze V1 het goed gedaan.

Dat moment heb ik ook besloten om er nog 2 routers bij te plaatsen en deze te gebruiken als AP. Des tijds was de V2 net gemeengoed geworden dus deze 2 routers werden allebei de V2 variant.

In mijn setup heb ik gekozen om 1 V2 als router te plaatsen niet al te ver van de meterkast vandaan, en vanaf daar bekabeld de V1 en de andere V2 aan te sluiten om deze vervolgens als AP te confgureren. Dit leek best goed te gaan, maar de instabiliteit bleef. Echter wel minder erg dan voorheen.

Vanaf dat moment ben ik gebruik gaan maken van OpenWRT. De Barrier Breaker(maar later ook de Chaos Calmer) versie van deze firmware loste in 1x alle problemen met instabiliteit op. Ik heb hierna hoogstens 1x per jaar iets moeten resetten, maar dit zal misschien gelegen hebben aan het feit dat langzaam maar zeker de V1 steeds meer problemen gaf.

In de tussentijd heb ik ook nog geŽxpirimenteerd met meerdere SSID's. Voor mij in eerste instantie wel een uitdaging omdat ik dus met meerdere AP's werk. Ik heb hiervoor gebruik gemaakt van VLAN's en aparte interfaces, maar voor meer informatie hierover kun je beter terecht bij Google of de OpenWRT wiki. Deze opstelling heeft altijd stabiel gedraaid.

Uiteindelijk is de V1 defect geraakt.Hij werkt nog wel min of meer maar geeft flink wat problemen. Zo moest ik regelmatig terugvallen op 4G omdat wi-fi soms geen toegang tot het internet verschafte via deze AP(beide SSID's). Hoewel mijn bekabeld aangesloten PC wel altijd verbinding hield kakte de snelheid regelmatig in naar maximaal 50Mbit. Dit terwijl ik altijd de volledige snelheid van ons 120Mbit internetpakket heb kunnen benutten. Recentelijk heb ik deze router vervangen door een Asus RT-AC66u(voorzien van DD-WRT firmware), maar hier zal ik binnenkort nog een andere review over schrijven.

Ik heb geen concrete metingen gedaan/bewaard maar wil deze review benutten om een "grote lijnen" oordeel te geven.

Wat kleine informatie over de situatie bij mij thuis. Ik woon in een omgebouwde boerderij die inmiddels bijna 100 jaar oud is(wel grondig gerenoveerd). Hoewel er niet heel veel beton gebruikt is vergeleken met nieuwere woningen is er bij de verbouwing toch aardig wat gebruikt. Houten vloeren geven misschien een wat rooskleurig beeld van de prestaties maar ook door steen of beton komt het signaal best aaardig doorheen(met name de V2). Naast het woonhuis staat een bijgebouw met een computerkamer. HIer is een kabel heen getrokken en stond de V1. Aan de andere kant van de woning(de main router staat mooi aan 1 kant van het huis) staat, wederom aangesloten door middel van en kabel, de andere V2.

Het resultaat is dat ik met deze 3 routers over bijna 2000m2 grond wi-fi heb. Dat is een prima prestatie, zeker als je bedenkt dat de apparatuur totaal maar 145 euro gekost heeft.

Vergeleken met nieuwere en duurdere routers lijken mijn cijfers een beetje overdreven. De beoordeling die ik aan de diverse aspecten gaf zijn dan ook zeker met de lage prijs in gedachten. Prijs/kwaliteitverhouding is uitstekend! Zeker een aanrader voor veel huizen. Zeker als 5Ghz niet vereist is!

Heb jij ook een TP-Link TL-WR1043ND-450Mbps Wireless N Gigabit Router (NL model)?