Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart Review

SePtiCTaNk 16 januari 2016, laatste update op 16 januari 2016, 11.539 views

Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart

Mooie smartphone, uitmuntende accuduur, degelijke prestaties.

Pluspunten

• Handzaam
  • Accuduur
  • Mooi design
  • Premium materialen
  • Geheugen uitbreidbaar
  • Snel genoeg

Minpunten

• Geen notificatie led
  • Accu niet zelf te wisselen

Hieronder deel ik kort mijn eerste ervaringen met de Samsung Galaxy A3 2016. Ik heb niet de intentie een flitsende review te plaatsen, daar zijn anderen veel beter in.

Sinds enkele dagen heb ik deze Galaxy A3 2016 in bezit als opvolger van mijn S4. Ik vind de nieuwe A3 een fijn apparaat, het ligt erg goed in de hand. Omdat Samsung de navigatie toetsen altijd buiten het scherm houdt, blijft er daadwerkelijk een display over van 4,7 inch. Voor mij reden om bij Samsung te blijven.

Een smartphone gebruik ik voornamelijk voor browsen, muziek luisteren, mailen en appen en YouTube kijken. De Galaxy A3 2016 is uitgerust met een Exynos 7580 en 1,5 GB werkgeheugen, wat ik voor mijn doeleinden snel genoeg vind. Het 720p scherm zal daarbij vast een handje helpen. Op een enkele hapering na, is de gebruikservaring vloeiend te noemen. Ik heb enkele benchmarks gedraaid: Score antutu 35,5k, Quadrant 14,4k, geekbench single core 699 / multi core 2124.

Belangrijk punt voor mij is de accuduur. Deze is meer dan prima in orde: 62 uur geleden heb ik de A3 2016 volledig opgeladen en van de stroom gehaald. Na veel apps installeren, data overzetten via WiFi Transfer, browsen en Youtube filmpjes kijken, heb ik nog 35% over. Hier zit ook 5 uur screen on time bij. En dat met een capaciteit van 2300 mAh. Fantastisch!

Minpuntjes tot nu toe: WiFi valt af en toe weg. Hier heb ik me nog niet in verdiept. En geen notificatie led, dat wist ik maar is toch even wennen.

Heb jij ook een Samsung Galaxy A3 (2016) Zwart?

'Wifi valt af en toe weg'. Dat klinkt niet heel positief. Daarnaast ondersteunt het toestel geen 5 GHz - maar hoe nodig is dat - en geen DLNA ( wellicht te lossen Door een app als BubbleUPNP? ).

Voordat dit de vervanger wordt van mijn S4 mini wacht ik toch nog wat reviews af denk ik. Ook al zit ik nu zonder behoorlijke smartphone sinds mijn S4 mini in een bootloop zit... |:(

Dank voor je review!
Het wegvallen van de WiFi verbinding lijkt zich alleen thuis voor te doen (icm KPN Xperia box 10). En als de verbinding wegvalt, is er direct een reconnect.
Hmm, en dat is dan wel precies de Experia box versie die ik ook heb. Zou dat nog iets met 5Ghz te maken kunnen hebben (staat bij mij aan en A3 ondersteunt dat niet), of met een kanaalinstelling? Zou wel fijn zijn als dat te achterhalen is. Na heel veel heen en weer klikken op diverse websites en specs vergelijken is de A3 (2016) voor mij de enige behoorlijke kandidaat als vervanging van mijn S4 mini...
Ik heb 5GHz nu uitgeschakeld om te kijken wat dit doet met de verbinding. Tbc.
Het uitschakelen van 5GHz maakt geen verschil.
Hmm, dat is toch wel vervelend. Ik vraag me dan af waarom dit probleem vooralsnog alleen met dit type ExperiaBox voorkomt. Hoewel het ook zou kunnen dat het alleen bij jou voorkomt...
Just a thought: heb je smart network switching aanstaan?
Nee, die staat uit.

WiFi power safe mode heb ik ook uit staan.
Ik ben er vandaag wat 'dieper' ingedoken. Ik heb simpel de clear cache partitie gedaan en heb de verbinding verbroken opnieuw gemaakt met het WiFi netwerk. Vooralsnog is er de hele middag geen verlies van WiFi verbinding geweest.
Die van mij heeft hetzelfde irritante probleem, krijg het niet opgelost. Wat bedoel je met/waar kan ik het clear cache partititie vinden?
Dat is goed nieuws. Naar aanleiding van een heel andere review (productreview: Yamaha RX-V479 Zwart review door Cassiuskleij) dacht ik nog even dat er wellicht een issue zou zijn i.c.m. BlueTooth....
ik heb zelf nu de Samsung Galaxy a3 2016 en heb nog geen probleem gehad met de WIFI
Ik heb ook de Samsung Galaxy a3 (2016) net een paar weken (ook als vervanger van de samsung galaxy s4 mini). Ik heb nog geen connectieproblemen gehad met wifi of ander netwerk (ook ik maak gebruik van de kpn experia box).
Hier hetzelfde probleem met een galaxy a3 2016 ook op een KPN Wifi netwerk! Wifi valt weg, springt kort op 3g en springt meteen weer terug naar Wifi!

Heel irritant; vanalles geprobeerd om het op te lossen maar niets helpt. Wel voor langere tijd (half uur) maar daarna zelfde probleem opnieuw.

Toestel gaat retour naar bedrijf en zal me na creditering een ander toestel kopen. (betreft trouwens wel een portugees/europees toestel gekocht bij een bekende online aanbieder; of dat iets uitmaakt weet ik niet!).

Voorheen met andere toestellen (ook Samsung) geen problemen gehad!
Wipe cache hielp mij.

Weliswaar voor de s5, maar geldt ook voor de nieuwe Galaxy a3 2016.
heb dit toestel net voor mijn vrouw gekocht, ik bezit een galaxy s5 maar ben toch een beetje jaloers

heb de indruk dat het toestel sneller is als de mijne en ook veel betere geluiden bij keyboard clicks en berichten

ook klint de speaker veel beter door de plaatsing van de speaker
plus de metalen randen geven het toestel zoveel meer premium feeling dan mijn s5 waar de chrome verf van de randen schilfert