Digitus HDMI Video Matrix Switch Review

Rejoen 11 januari 2016, laatste update op 11 januari 2016, 468 views

Digitus HDMI Video Matrix Switch

De matrix switch doet wat hij belooft heeft. hij schakelt prima tussen de verschillende bronnen en de weergave apparaten.Met een eenvoudige afstandsbediening zijn de bronnen afzonderlijk van elkaar te switchen qua bron. De automatische schakelfunctie heb ik nog niet kunnen gebruiken/ontdekken. De bouwkwaliteit lijkt voldoende te zijn.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit is goed
  • Schakelt prima tussen verschillende hdmi bronnen.
  • Eenvoudige bediening.
  • Geen hoge prijs

Minpunten

• Felle ledjes
  • IR afstandsbediening
  • schakelt niet automatisch tussen bronnen

Features Score: 3
Ik heb de Digitus matrix switch aangeschaft om zonder het loskoppelen van hdmikabels, een signaal van verschillende apparaten naar mijn beamer en tv te krijgen. De Digitus was een van de goedkoopste opties die voldeed aan mijn wensen. Namelijk 4x input naar 2x output.

De matrix switch wordt in een goed verzegelde kartonnen doos met afstandsbeding en stroomadapter geleverd. Alles is beplakt met beschermingsfolie. De boven en onderkant zijn van zwart glimmend plastic en de voorzijde is afgewerkt met geborsteld aluminium. De meegeleverde afstandsbediening is klein (ongeveer formaat pinpas) en werkt met infrarood. Toe deze uit de verpakking kwam zat er een stukje plastic bij de batterij om deze tegen leeglopen te beschermen.Met de afstandsbediening kan men de output uitschakelen. Dit kan evt handig zijn zodat je tv bv niet automatisch schakelt tussen een bron als je dit niet wilt.

Het aansluiten is gemakkelijk, de handleiding geeft aan wat er mogelijk is en hoe dit moet maar dit is eigenlijk overbodig. Op de hdmi aansluitpoorten staat netjes wat de in en uitgangen zijn.
Op de voorzijde zitten 3 touchknoppen (aan/uit en 2x source select voor elk weergave apparaat) en 9 led lampjes (aan/uit led brand constant, als de digitus aan staat geeft hij aan welke source naar welk weergave apparaat gaat). Wat mij betreft zijn deze nogal fel en ik vind dit een nadeel aangezien de set up in mijn huiskamer staat. Tevens zit de infrarood ontvanger op de voorzijde. In combinatie met de felle ledjes vind ik de infrarood aansturing geen prettige optie. Mikken met de afstandsbediening is een must, ook dit vind ik niet super werken. Vanwege de voorgaande punten is de score bij features niet zo hoog.

De switch wordt verkocht met een automatische schakeloptie. Ik heb echter niet kunnen ontdekken hoe deze werkt. Bij het inschakelen van een bron wordt er niet automatisch overgeschakeld naar deze input (ook niet als dit de enige inkomende bron is). Ik vind dit persoonlijk erg slecht aangezien dit wel als optie aangegeven wordt. vandaar dat mijn score op dit punt niet zo hoog is.Ik zal nog contact opnemen met de leverancier om te vragen of ik iets verkeerd doe.

Heb jij ook een Digitus HDMI Video Matrix Switch?