Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, 350W, Zwart) Review

Lord SAPPHiRE 14 juli 2006, 3.624 views

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, 350W, Zwart)

Pluspunten

• goed verpakt
  • mooi design
  • solide gebouwd
  • goedwerkend kliksysteem
  • meegeleverde casefans
  • uitstekende airflow
  • degelijke voeding

Minpunten

• frontpanel is lastig te verwijderen
  • frontpanel moet eraf voor drive installaties
  • power knop niet erg stevig
  • frontjes komen zichtbaar vol met stof
  • headset uitgang van slechte kwaliteit
  • minder toolless dan beloofd
  • geen stoffilters in zijpaneel !

Kwaliteit voeding Score: 4
/Inleiding
Ik heb deze kast nu zo'n 8 maanden in bezit. Hij is aangekocht in Januari 2005, voor 99 euro. De kast was toen net in productie genomen en nog niet erg goed leverbaar, maar na 2 weken kwam hij dan toch.

/Reden van keuze
Omdat de kast ten eerste erg mooi is. Ik zag hem staan in de computerwinkel en begon haast te kwijlen.
Verder ben ik iemand die zijn pc graag koel houdt en deze kast heeft een zeer goede airflow. Van tevoren had ik al in reviews gezien dat deze kast de beste airflow had van alle soortgelijke kasten die er toen op de markt waren.
Voor de rest is de kast erg ruim opgezet; plaats voor 5 maal een 5,25 inch loopwerk (extern), 1 maal een 3,5 inch loopwerk (extern), wat ik opzich liever 2 maal had willen hebben, en 5 plaatsen voor een 3,5 inch loopwerk (intern).

/Verpakking
Toen ik de doos openmaakte, viel het me op dat alles prima verpakt was. De kast zelf zat in een stevige plastic zak, en daaromheen zaten twee piepschuimen omhulsels, die het geheel tegen schokken beschermde. De doos eromheen voelt ook solide aan, en heeft al de nodige lanparties overleefd :)

/Gebruiksgemak
Als het moederbord eenmaal gemonteerd is, is de kast verder geheel zonder gereedschap te gebruiken, aldus CoolerMaster. Maar ho, hier zitten wat addertjes onder het gras!

Je hebt een tang nodig voor het verwijderen van het frontpanel, dat zich niet al te makkelijk laat verwijderen, en dat terwijl het bij de inbouw van een 5,25 inch loopwerk geheel verwijderd moet worden.
Daarnaast moet je alle frontjes eruit halen door 2 schroefjes eruit te draaien als het paneel er eenmaal af is. Daarvoor heb je een schroevendraaier nodig.

Het kliksysteem voor montage van 5,25 - en 3,5 inch loopwerken laat zich gemakkelijk bedienen. In mijn kast gaan alle schuifjes mooi strak, in tegenstelling tot wat ik bij sommige andere exemplaren van de Centurion 5 heb gezien.

Verder heb je voor het installeren van fans een schroevendraaier nodig, iets dat in een toolless kast niet zo hoort te zijn in mijn ogen. In bijvoorbeeld Chieftec kasten vind je een soort plastic modules, waar je de fan inklikt en vervolgens klik je de module vast aan de kast. Dat mis ik in de Centurion 5.

Ten slotte vind ik het jammer dat naast het kliksysteem er geen gaten in de kast aanwezig zijn. Dit belemmert het installeren van de meeste fancontrollers en statuspanelen. Hiervoor moet je gaten boren in de kast, wat een precies klusje is, en waar bovendien de hele pc leeg voor moet (stel je voor dat er een staalschilfer op het moederbord terechtkomt).

/Afwerking
De kast is uitstekend afgewerkt. Ik heb nog nergens scherpe randen ontdekt. Het enige minpunt aan mijn exemplaar is, dat de microfoon en headset aansluiting van kleur zijn verwisseld. De mic heeft zodoende een groen ringetje en de headset uitgang een roze. Dit hoort andersom. Daarnaast is de headset uitgang van baggerkwaliteit. Deze had wel mogen wegblijven, want de kwaliteit van de speakers in mijn LCD scherm is nog hoger!

Verder zit de powerknop niet al te goed vast. Dit is een soort plat schijfje, en toen ik een keer lange nagels had heb ik deze er per ongeluk afgewipt. Nu kon ik hem weer vastlijmen gelukkig, maar het duidde toch op een mankementje aan de montage.

/Koeling & Stilte
De (standaard)koeling van de kast is uitstekend. Zowel bij mijn Athlon XP 2000+ Boxed als bij mijn huidige CPU (Amd64 3000+) kan ik met de meegeleverde fans en mijn CPU fan (Arctic Silencer64 Ultra TC) de CPU en NB temp idle rond de 30/33 graden Celsius houden. De videokaart wordt gekoeld d.m.v. een Zalman VF700-AlCu. Deze word niet warmer dan 45 graden idle. Onder full-load lopen alle temperaturen vijf tot zeven graden op.

Momenteel heb ik mijn systeem zo stil mogelijk ingesteld, d.w.z. Cool 'nd Quiet op 50 graden en de videokaart @ silent mode van de VF700. Verder heb ik in de voeding een Zalman ZM-F2 (92 mm stille fan) geïnstalleerd, en een Zalman ZM-NB47J op de chipset (passief koelblok). Nu is de kast een stuk stiller, terwijl de temperaturen niet noemenswaardig omhoog zijn gegaan. Onder full load komen ze niet boven de 50 graden uit, en dat is zeer netjes te noemen voor een systeem als het mijne, dat behalve deze hardware 3 harde schijven (2x IDE, 1x S-ATA) bevat, die flink wat warmte afgeven.

/Voeding
De meegeleverde voeding (bij mij een 380watt CoolerMaster eXtremePower) is erg stabiel en degelijk. Hij houd de voltages mooi stabiel, ook bij 100% load (2 dagen lang renderen). Wel maakt hij een flinke herrie en daarom heb ik de fan in de voeding vervangen door een stille Zalman (we zijn immers niet voor niets tweakers).

De aansluitmogelijkheden zijn redelijk te noemen, 2 molexen zijn "fan only" en hebben alleen een 12 V voeding. Deze kunnen gebruikt worden voor de meegeleverde fans. Wat mij betreft had dit beter 5 V of 7 V kunnen zijn t.b.v. de geluidsproductie. Verder heeft hij 2 serial ata stekkertjes, een Pentium 4 stekker (4-pins vierkante stekker), 2 floppy-voedingsstekkers, natuurlijk een ATX-voedingsstekker voor het moederbord, en 4 gewone molexen voor bijvoorbeeld harde schijven. Dit vind ik wat weinig aangezien ik drie 5,25 drives heb, drie harde schijven, en een videokaart die een 12 V voeding nodig heeft. Ik moet dus werken met splitters, wat niet erg praktisch is.

/Tot slot
Ik wil nog even één flink nadeel noemen, dat overigens niet bij alle versies van de Centurion 5 voorkomt. Ik heb zelf de versie met een geperforeerd vierkant ter hoogte van de videokaart, en een blowhole aan de zijkant ter hoogte van de processor.
Er is ook een versie met een dichte zijkant, ik ken iemand die die heeft, en hiervoor geld het volgende nadeel niet. CoolerMaster heeft namelijk heel handig stoffilters achter alle fans en frontjes geplakt, maar helaas niet op het zijpaneel. Daarom zijn mijnsinziens de stoffilters nogal nutteloos geworden in mijn uitvoering, het stof kan immers via het zijpaneel naar binnen.

Daarom heb ik hier zelf maar stoffilters voorgeplakt, maar dat is natuurlijk geen doen voor zo'n dure kast, dat hoort gewoon in orde te zijn!

/Conclusie
Een zeer degelijke kast, die vandaag de dag voor een nette prijs te krijgen is. In de tijd dat ik hem kocht was hij nogal duur, wat natuurlijk een minpunt is. Over het algemeen ben ik zeer tevreden met de kast, op wat kleine minpunten na. Wat mij betreft kan hij nog prima een aantal jaartjes mee!

Heb jij ook een Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 (ATX, 350W, Zwart)?

Ik heb zelf ook een Centurion 5 en met de standaard casefans heb je een prima airflow. Ik vind alleen de 'sloten' die ze zelf gemaakt hebben op de 5,25" en 3,25" bays, maar een beetje gaar. Heb me hardeschijf erin zitten maar heb voor de zekerheid nog 2 schroeven erin gedraaid, anders valt die hardeschijf er zeker een keertje uit :Z Het zelfde geld voor de DVD writer/speler.
Die sloten aan de PCI kaart kant vind ik daarentegen wél handig. Die zitten tenminste lekker stevig :)
Ook de zijpanel is een beetje apart, hij kan een beetje deuken?
maarja...

Al met al prima kast :P
Die vergrendeling voor je dvd/hdd werkt echt goed hoor
Ik heb dit helemaal uit elkaar gehaald, en er zitten gewoon een soort pinnetjes die in de schroefgaatjes gedrukt worden, lostrillen is dus niet mogelijk (anders gingen er bij mij ook schroeven in, maar dat is dus niet nodig) ;)
Mooie review.

Ik heb sindskort ook dezelfde kast.

Ik vind inderdaad ook dat de standaard voeding te veel lawaai maakt. Ik wou inprincipe een nieuwe voeding kopen maar nu zie ik dat jij het probleem hebt opgelost door de ventilator te vervangen.

Kun je mij vertellen hoe je dit hebt gedaan?

Vast bedankt.
Mooie review, ik heb de kast zelf ook en ben er erg tevreden mee, op het verwijderen van dat front paneel na dan.
Heb je dat gat bij je voeding al gezien in je kast, daar kan je je kabels door doen, wat de airflow verbeterd, en de kabelzooi opruimt :)
Over dat front eraf halen, ik heb een pc voor een vriend gebouwd in deze kast ook omdat hij hem mooi vind.

Even een paar issues: als je een DFI nF4 series mobo gebruikt past de Karajan audio module niet icm met de geleverde outtake 120mm fan.
Één van de HD bays konden we niet gebruiken omdat we anders de PCI-e stekker neit op onze 6800Ultra konden aansluiten. Hierdoor konden de HD's niet erg effectief gekoeld worden door de meegeleverde fan :P.
En zoals de schrijver van de review al zegt het front krijg je never nooit met je handen alleen los, ik heb met een schroevendraaier aardig moeten wrikken tussen de kast en het Frontpanel .
Ik heb zelf ook sinds 3 weken deze kast. Ben er erg tevreden over, alleen idd erg jammer dat je eerst je DVD spelers / branders moet verwijderen voordat je het frontpanel eraf kan halen.

Maar mijn grootste irritatie is nog steeds het volgende: Ik heb deze kast zonder voeding gekocht. Ik heb van het zelfde merk "CoolerMaster" een voeding gekocht: CoolerMaster RealPower 450. Daar zit een fancy metertje bij :) kan je het aantal watt dat je computer verbruikt op af lezen. Maar dit metertje is dus niet fatsoenlijk te monteren in de kast, dat komt voorral omdat het een tool-les kast moet zijn.

Hierover heb ik ook mijn beklach gedaan bij coolermaster. van hun kreeg ik als antwoord dat het metertje te monteren was met VUILNISZAKBINDERTJES ! ! Dit vind ik natuurlijk echt belagelijk dat als je 2 producten van hetzelfde met koop dat je dan de boel bij elkaar moet houden met vuilniszakbindertje. Toch heb ik nog een poging gedaan om het metertje erin te zetten met vuilniszakbindertje, maar dit is dus echt niet mogelijk ik kom er echt niet uit. Dus geloof ook niet dat dat op een fatsoenlijke manier kan.

Ik heb vorige week een nog grotere klaag mail gestuurd hierover. Ik wacht de reactie van coolermaster nu nog af.
Geinig, een andere sapphire die reageert. Dat gat bij de voeding heb ik idd al ontdekt, en de kabels zitten er al door zodat e.e.a. netjes is weggewerkt. Deze foto's zijn echter genomen vlak na de inbouw van (linker foto) mijn vorige systeem en (rechter foto) mijn huidige systeem. Daarbij laat ik altijd alles loszitten voor het geval ik nog iets moet veranderen. Nu zit alles netjes vast met tie-wraps. Dat 2 coolermaster producten "incompatible" zijn is natuurlijk om te huilen, en met vuilniszakbindertjes is natuurlijk geen doen. Ik zit er ook over te denken om een fancontrollertje te installeren, maar dat leg ik wel los in de kast, ik heb geen zin te boren omdat hij dan leegmoet. De zijkant kan er toch makkelijk uit.

Verder is het om te huilen (zoals ik al in de review zeg) dat ze overal stoffilters plaatsen en dan een open rooster aan de zijkant maken. Iedere kleuter kan verzinnen dat het dan nutteloos is.

Dat front is ook zeer onhandig, als de uitsparingen iets breder waren geweest konden ze om de cd drives heen. Nu moet ik telkens En mijn dvd brander EN mijn cd brander EN mijn dvd speler eruit halen als het front eraf moet. Zeer onhandig vind ik ook idd die naarbinnen-buig-cilindertjes om het eraf te halen, het zit gewoonweg te vast, en je moet haast wrikken met een schroevendraaier idd. Dat doe ik alleen niet omdat ik erg zuinig ben op mijn kast, maar irritatie wekt het zeker op.

Tot zover, bedankt voor jullie aanvulling ;)
Uhm het omdraaien van je audio uit/ingang kan je met die stekkertjes doen => ff goed op je mobo lezen welke waar moet.... ik heb er zelf namelijk geen last van, en kwaliteit, ik gebruik ze alleen voor m'n brakke headset voor skype... :$