Specificaties DisplayPort 1.2 naar HDMI 2.0, 15cm - Bekijk alle specificaties

Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter Review

RobinR06 11 januari 2016, 698 views

Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter

4K UHD op je TV, maar heeft de PC alleen maar een DP 1.2 poort? Deze adapter maakt het mogelijk!

Pluspunten

• 4K op een TV met alleen HDMI 2.0
  • Gewoon werken

Minpunten

• Prijs aan de hoge kant

Toen ik een jaar geleden toe was aan een nieuwe TV had ik voor net iets meer dan gepland een 4K TV: de LG 55ub850v

Ik wist dat er nog weinig tot geen content voor was, maar je kan maar beter voorbereid zijn voor als het ineens hard gaat.

Ik had een Optiplex 9020 Micro als KODI MediaCenter, maar dat ding heeft enkel Displayport 1.2 uitgangen. Volgens de specs moet die 4K op 60Hz aankunnen, dus ik dat ding aansluiten.

Eerst de standaard Dell DP-HDMI adapter geprobeerd, maar die kwam niet hoger dan 1920x1080
Toen van StarTech een active DP1.2-HDMI2.0 adapter geprobeerd, nu had ik wel 4K, maar kwam niet hoger dan 30Hz. Dat is voor films (24p) genoeg, maar toch ben ik zo iemand die graag alles eruit wil halen.

Dus verder op zoek. Uiteindelijk gedacht aan een videokaart met HDMI 2.0. Maar dan kom je toch op een vrij prijzige kaart uit en dan moet ik een andere MediaCenter PC gaan bouwen, want in mijn Micro PC'tje past uiteraard geen kaart.

Maar sinds een paar weken verkrijgbaar: de Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter

De prijs vind ik vrij hoog voor "gewoon" een kabeltje. Maar hij doet wat hij beloofd.
Ik heb nu volledig 4K UHD in 60Hz op mijn TV.

Heb jij ook een Club 3D DisplayPort 1.2 to HDMI 2.0 UHD Active Adapter?

Heb je daar dan ook een speciale HDMI kabel voor nodig vraag ik me af (HDMI 2.0)? en zo ja, waar heb je die gekocht?
Ik heb een beknopte review over deze adapter geschreven. Ik heb deze gebruikt icm (twee) 7990s en twee Panasonic TX50CX700E TV's (met nog een hulpstukje van miniDP naar DP).
Daartussen zit maar liefst een 5m HDMI kabel van Sharkoon (twv 11 euro bij Alternate).
Met een korte (en duurdere en zogenaamd "gecertificeerde" HDMI 2.0) kabel zijn er wel minder problemen (de verbinding is duidelijk stabieler) maar 5m werkt ook na een beetje heen en weer geswitch tussen kabels en converters.
HDMI heeft zelf aangegeven dat er geen HDMI 2.0 kabels zijn en dat kabels met een "HDMI High-Speed" certificatie genoeg zijn voor HDMI 2.0 verbindingen.
De HDMI 2.0 kabel komt dus van kabelfabrikanten die een kabel wel (of niet) testen met HDMI 2.0, dan bevestigen dat het werkt (of niet) en dan het HDMI 2.0 label op het doosje plakken en de prijs verdrie- of verviervoudigen.

EDIT: Hier de pagina van de HDMI association over HDMI 2.0 (en de kabels): Link

[Reactie gewijzigd door The_Ownman op 11 januari 2016 13:29]

Dankjewel! dit was nog een beetje onduidelijk voor mij, maar dit heeft het wel een stuk verhelderd!
Top, die TV met deze adapter wil ik ook gaan gebruiken in combinatie met een HD 7970. Krijg je ook Dolby Digital en DTS naar de TV met deze adapter? Met de passieve DIV->HDMI adaper lukt dat namelijk niet. Dan kom ik niet verder dan stereo.
Ik kan het binnenkort even voor je testen! Ligt dit ook niet aan de TV zijn output (of hij via de SPDIF op een 5.1 set aangesloten is bijvoorbeeld)? In mijn geval zijn alleen de TV speakers aanwezig...
Awesome! ^^ Ik heb er zelf een pricewatch: Logitech Z-5500 Digital op aangesloten, met ondersteuning voor DD en DTS dus. Echter geeft hij alleen 2.0 door via HDMI op dit moment :o
Het lijkt erop dat er alleen 2 kanalen worden ondersteund in mijn geval, maar dat is waarschijnlijk omdat er geen externe (surround) set op de TV zit. Windows zegt wel duidelijk dat HDCP wel ondersteund wordt, weet niet of dat je wat info geeft?
Hmmm, ja ik heb er (optical SPDIF) dus wel wat op aangesloten, maar geen verschil dus. Of het moet aan de converter liggen, dat die in mijn geval wel ondersteuning biedt. Het probleem lijkt dus aan de TV te liggen, die geen passthrough via opical SPDIF ondersteund.
Als het goed is heb je geen speciale HDMI kabel nodig aangezien alle recente HDMI kabels geschikt zijn. Als een winkel meent dat een HDMI kabel 2.0 is, wil dat meestal zeggen dat ze hem echt getest hebben, meer niet.

Zelf heb ik een half jaar geleden een setje van hdmi 2.0 certified kabels besteld bij iBood. Was een setje van 3 stuks voor 20,- ofzo. Maar met de gewone HDMI kabel die bij mijn TV zat werkt het ook.
Ik ben ook benieuwd of je dan ook alle high-end audio formaten kan ondersteunen met deze adapter? Dus True-HD en DTS-Master Audio.
True HD heb ik nog niet getest, DTS-Master heb ik wel voorbij horen komen en kwam gewoon netjes door.