No.1 D5 Zwart (Zwart) Review

Maarten2212 10 januari 2016, laatste update op 10 januari 2016, 5.246 views

No.1 D5 Zwart (Zwart)

De No.1 D5 is een goede smartwatch met Android 4.4. De smartwatch is gemaakt van duurzaam materiaal en werkt goed.

Pluspunten

• Android
  • Stevig glas
  • Strak design

Minpunten

• Niet continu een wijzerplaat
  • Horlogebandje is niet verwisselbaar
  • Je kunt er niet mee bellen zonder SIM-kaart in de smartwatch (dus niet via je telefoon)

No.1 D5
Eind 2015 kondigde No.1 een nieuwe smartwatch aan. Deze nieuwe smartwatch kon meteen al op veel aandacht rekenen. Het is namelijk een van de eerste smartwatches die volledig op Android 4.4 draait. Ook heeft deze smartwatch een SIM-slot, hierover later meer.

Technische specificaties
Chipset: MediaTek MTK6572
Scherm: IPS 1.3 inch 360*360
Aansluitmogelijkheden: Bluetooth 4.0
Batterij: 450mAH
Telefoon: 2G: GSM 850/900/1800/1900MHz (Micro SIM)
Opslag: 512 MB werkgeheugen + 4GB opslaggeheugen.
Materiaal van de band: leer
Materiaal van de behuizing: roestvrij staal.
Overige kenmerken: WiFi, GPS, Waterproof en een speaker.
Voor overige specificaties: http://goo.gl/t46SMA

Inhoud van de doos

inhoud van de doos

In de doos zit een 5-pins micro USB-kabel. Ook zit er een oplader bij die je, met behulp van een magneet, aan de smartwatch kan bevestigen.

De oplader

Daarnaast zat er in de doos een schroevendraaiertje met bijbehorende schroeven.

Schroevendraaier

Het uiterlijk
De smartwatch lijkt qua uiterlijk wel wat op de Samsung Gear S2. De smartwatch heeft een zwarte lederen band en de behuizing is gemaakt van roestvrij staal.

Band met aansluitng

De smartwatch is met een dikte van 13 mm aardig dik te noemen. Verder beschikt de smartwatch over een hartslagmeter, deze meter zit aan de onderkant van de watch. Ook is er een microfoon aan de buitenkant te zien.

Onderkant van de smartwatch

Het gebruik
De No.1 D5 was na het aanzetten vrijwel direct te gebruiken. Om gebruik te kunnen maken van alle applicaties was het alleen nodig om in te loggen met een Google account.
Omdat er een volledige versie van Android 4.4 op de smartwatch zit, kun je iedere applicatie downloaden die ook op een Android telefoon kan. Het is dus praktisch gezien mogelijk om bijvoorbeeld WhatsApp op je smartwatch te hebben. Zelf heb ik op de smartwatch de app van ‘BBC News’, ‘Nu.nl’ en de ‘Buienalarm’ app. Deze drie apps werken alle drie naar behoren.

Playstore

De applicaties passen zich automatisch aan, aan een klein scherm. Er is alleen wel een probleem; de applicaties hebben niet door dat de smartwatch een rond scherm heeft. In de hoeken valt hierdoor best wat weg. Voor het lezen maakt dat niet zoveel uit, je kunt over de volle breedte nog prima alles lezen. Maar sommige applicaties hebben in de hoeken ‘opties’ zitten, bijvoorbeeld volgende artikel, algemene instellingen etcetera.
Vanwege de vele soorten wijzerplaten (snel geteld zijn het er 39), heb je bij elke gelegenheid een wijzerplaat die er dan bij past. En je hebt altijd wel een wijzerplaat er tussen zitten die je mooi vindt.

Functies
Aller eerst heeft de smartwatch de functie ‘telefoon’, hier kun mee bellen en je kunt hier het logboek terug vinden.

Belfunctie

Als tweede is er een applicatie ‘berichten’, waarmee je berichten naar de contacten kunt sturen en ontvangen. Er is ook een applicatie waar je al je contacten kunt zien, en waarmee je ze direct kan bellen.
Daarna heb je de ‘instellingen’. Hier kun je eigenlijk alles aanpassen wat je ook bij een Android telefoon kan aanpassen. Van het scherm tot ontwikkellaarsopties.
Hierna hebben zijn er twee gezondheidsapplicaties. Eerst is er een hartslagmeter, welke na een paar keer uitgetest te hebben aardig goed werkt. En daarnaast is er een stappenteller. Hier zie je het aantal stappen en de totale afstand die je gelopen hebt. Ook deze gegevens komen aardig betrouwbaar over.

De stappenteller

Op de smartwatch heb je ook een optie om een wekker te zetten, met daarbij de standaard Android functies.
Een andere interessante applicatie is de Weer app. Hier kun je, gebaseerd op jouw locatie, de actuele temperatuur zien en de weersverwachting van de komende week. Deze app maakt gebruik van AccuWeather.

Weerapp

Dan is er nog een browser. En een agenda. De agende is met je Gmail gesychrnoizeerd. Zo heb je alle afspraken van je Google account op je smartwatch.
Nu komt de meest speciale applicatie van deze smartwatch, namelijk de Playstore. Deze smartwatch heeft, in tegenstelling tot andere smartwatches, een volledige versie van de Playstore. Hier kun je ontzettend veel apps downloaden.

Voor alle functies in werking:

Geluidskwaliteit
De ingebouwde speaker werkte naar behoren, het maximale volume viel me wel wat tegen. De speaker deed het bij de mid-range prima, maar de lage tonen waren erg slecht.
De microfoon werkt gewoon goed.

De batterijduur
De batterijduur viel mij heel erg mee. Ik had verwacht dat de batterij niet zo lang mee zou gaan, en dat het opladen een eeuwigheid duurt. Beide bleken niet waar te zijn. De accu kon met gemak een dag mee, als WiFi en GPS de hele dag stonden ingeschakeld. Een lege accu kon in een uurtje weer worden opgeladen naar 100%.

Voor deze smartwatch had ik hoge verwachtingen. Want laten we eerlijk zijn, 120,00 (exl. invoerrechten) is gewoon veel geld voor een Chinese smartwatch.
De No.1 D5 heeft de verwachtingen zeker waar gemaakt. Op sommige fronten meer dan op andere. De grote keuze in wijzerplaten heeft me totaal niet teleurgesteld. Met bijna 40 verschillende soorten zit er altijd wel een mooie tussen. De nadelen van een rond scherm i.c.m. een volledige versie van Android zijn me ook duidelijk geworden. Applicaties hebben niet in de gaten dat er een rond scherm is (m.u.v. de Google app’s), waardoor soms dingen weg vielen in de hoeken. Het grootste min punt is wel dat je er niet mee kan bellen i.cm. met je telefoon (via Bluetooth bijvoorbeeld), dit is wel een functie die er na mijn idee op had moeten zitten.
Voor sommigen is de SIM-kaart ook erg handig. Hiermee kun je ook met je smartwatch bellen. Het is zelfs mogelijk om een headset op de smartwatch aan te sluiten.
Alles bij alles is het een goede smartwatch voor een goede prijs.

Heb jij ook een No.1 D5 Zwart (Zwart)?

Hoe goed / slecht werkt de gps in deze smartwatch?
GPS test / fix en nauwkeurigheid getest??
Naar mijn idee werkt de GPS niet goed. Als ik de smartwatch via WiFI gebruik, geeft hij wel correct de locatie weer (in bijvoorbeeld Google Maps), maar zonder WiFi werkt de GPS niet (volgens GPS test/fix).

Volgens de fabrikant, NO.1, komt het doordat ik er geen sim-kaart in heb zitten. In de smartwatch gaat een nano-sim, en deze heb ik momenteel niet tot mijn beschikking, dit kan ik dus niet uittesten.
Gisteravond is mijn 3 weken oude No 1 D5 "gestorven".
Ik begon onder in het scherm 4 dagen geleden wat "belletjes" te zien; alsof er lucht tussen een lijmlaag was gekomen.
Daags erna volgden 2 ovale gelige vlekken boven en onder in het scherm; met name op een witte achtergrond goed zichtbaar.
Met zo'n 40% lading droeg ik het gisteravond in een restaurant waar hij nadat ik hem aan een vriend had getoond ineens warm begon te worden. Niet heet; warm.

Hij gaf geen reactie op het drukken op het knopje en ook de bluetooth connectie was verdwenen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ondanks dat ik bluetooth altijd uit had staan er op toch mijn telefoon berichten kon sturen naar de D5 en deze ook aankwamen. Maar ik verwacht eerder dat dit een BLE feature is.

Thuis in de lader en aan de laptop gekoppeld; nothing, geen reactie van leven.

Erg jammer want ik was er zeer tevreden mee.
Zo tevreden dat ik er nog 1 heb besteld met een andere kleur bandje.
Ik hoop dat die langer mee gaat...
Mooi dat je er ook tevreden mee bent. Jammer dat de smartwach het begeven heeft, zelf heb ik geen last van de bovengenoemde symptomen.
Heb je al contact gezocht bij het bedrijf waar je hem gekocht hebt? Wellicht valt dit nog onder een garantieregeling.
Ja ik ga 'm opsturen.
Als 't goed is valt het onder garantie.

Een tipje voor de personen die 'm nog willen bestellen.
Via DHL zitten er HOGE importkosten aan verbonden. (Ca 40 euro)
Via china shipping (veelal) niet.
Nette apps voor dit device zijn:
- Klik aan Klik uit (Jawel; je lampen bedienen met je smartwatch)
- Dimly
- OpenVPN connect
- Synology tools (DS Cam bijvoorbeeld)
- Google Maps
- TSF Launcher (erg gaaf)
- Nu.NL
- Spotify

De ingebouwde voice search is ook erg mooi.

Je kan eenvoudig het internet van je iPhone gebruiken door hotspot via Bluetooth aan te zetten op je iPhone en onder geavanceerde bluetooth instellingen op de smartwatch aan te geven dat je de betreffende connectie wil gebruiken voor internet.

Algemene tip: Het scheelt energie als je bluetooth uit zet.
Ondanks dat je zou verwachten geen berichten meer te kunnen ontvangen van je mobiel krijg je deze nog wel gewoon. (BLE feature?)
mijne is onderweg...
al een weekje :D.
Via tinydeal besteld
Hoe doet de nieuwe die je hebt besteld het? Ik twijfel nadat de 1e na 3 weken kapot is gegaan.
WelkeD5(plus) functies werken Niet (en wel) tussen IOS/iPhone?
SMS/ Whatsapp? Naam weergave beller? Notificatie alerts? Agenda alerts?
Hoi,

Moet je per se een sim kaart erin hebben om sommige apps te kunnen gebruiken zoals bijvoorbeeld spotify, Facebook of Gmail,

En connect je de telefoon via bluethooth of Android wear?

Mvg

Pieter
Hi Pieter, nee hoor. Koppeling via bt met je android smartphone werkt prima, maar je kunt ook via wifi de telefoon bijwerken en apps installeren.
mvg
Albert
Hallo,

Enkele vraagjes:
Kan je zonder sim kaart nog zien of een binnengekomen oproep is?
Hoe zit het met hr monitor en pedometer? Zijn die redelijk correct?
Wil je eens proberen of hij werkt met strava, mapmyride, ble heartrate.
Is de meegeleverde app te doen?

Thx
Hallo Maarten,

Ben zelf misschien ook aan het denken om een smartwatch uit China te laten komen, ben er echter nog niet helemaal uit.

Weet je toevallig of de smartwatch ook werkt met een Android 4.4.2. Smartphone?

En wat is de app die je moet gebruiken om notificaties van je telefoon weer te geven op de smartwatch?

Alvast bedankt,

Vincent