Intel NUC NUC5i7RYH Review

Reptillian77 9 januari 2016, laatste update op 11 januari 2016, 4.108 views

Intel NUC NUC5i7RYH

Het is een zeer snelle en krachtige NUC. Alleen jammer dat de laatste bios updates een beetje roet in het eten hebben gegooid. Nu het eenmaal draait is hij zeker de moeite waard en de perfecte vervanging geweest voor mijn desktop.

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Snelle computer
  • Voor en achter USB-poorten
  • Zeer stil met koelen
  • Kleiner dan een broodtrommel

Minpunten

• UEFI boot disk speciaal maken met M.2 SSD
  • Snel krasjes op zwarte deksel

Ik wil toch even een korte review geven voor de mensen die deze nog gaan aanschaffen. Vanwege aanloopproblemen die je zeker gaat tegenkomen.

Ik heb de volgende onderdelen ingebouwd:
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX316LS9IBK2/16
pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB

Alles netjes ingebouwd en de eerste start zou beginnen. Uur bezig geweest want ik kreeg maar geen beeld. Intel gebeld en ze zeiden dat ik niet de Mini DisplayPort maar de Mini-HDMI moest gebruiken als eerste display anders heb je geen beeld bij de setup. Ik snel naar de winkel gereden voor nog een kabel te halen. Dit werkte inderdaad. Eindelijk beeld. Foutje van mijzelf dus dit heeft geen invloed op de review.

Eindelijk beeld en kon de bios in duiken. Hij zag netjes de Samsung 950 Pro 256GB M.2 (PCI-e 3.0 x4) onder Legacy staan. Geheugen klopte ook allemaal. Windows 10 Pro op USB-stick gemaakt en gaan. Met geen mogelijkheid op de Samsung 950 Pro te installeren omdat bios 353(nieuwste) een fout erin heeft zitten dat hij M.2 SSD niet als bootdisk ziet. Bios versie 348, 350 en 352 hebben ook deze fout.

Dankzij een Tweaker ben ik daar achtergekomen want ik ben een halve dag bezig geweest met deze fout van Intel. kastje wel 10 keer open gehad en SSD inclusief geheugen eruit en weer opnieuw erin. Gele jumper naast het geheugen eruit. Dit heeft nogal wat krasjes op de deksel veroorzaakt omdat je de onderkant moet open schroeven. Was zo gefrustreerd dat ik geen bescherming had gebruikt voor de deksel. Dat ze nieuwe bios updates uitbrengen met dezelfde fout erin verwerkt is schandalig als het al vanaf november 2015 bekend is op het Intel support forum. Hier gaan geheid heel veel mensen problemen mee krijgen als ze een M.2 SSD erin gaan zetten. Koop je wat nieuws en werkt het niet vanuit de fabriek. Zorg dus dat je bios 249 eerst erop zet. Zie Windows installatie probleem op Samsung 950 Pro 256GB M.2
Als je een normale 2,5inch SSD neemt op de SATA port dan ondervind je geen last. Maar ik wilde meer snelheid als Tweaker. Dus gaan we voor de M.2 uitvoering met:
Lezen (sequentieel) 2.200MB/s
Schrijven (sequentieel) 900MB/s
Lezen (random 4K) 270.000IOPS
Schrijven (random 4K) 85.000IOPS

Vanuit de bios zelf kan je downgraden m.b.v. een .bio file op USB-stick welke je kan downloaden op de Intel website.

Nu het eindelijk draait is het zeker een snelle mini-computer. Start binnen 5 seconden op en alles voelt zeer snel aan. Ik heb software gedownload om de CPU in de gaten te houden want deze bereikt bij load een temperatuur van 80 graden. Snel de bios ingedoken en hij staat standaard op 78 graden. Dit heb ik op 65 gezet en hij blijft nu makkelijk hieronder. Vreemd dat Intel de CPU zo heet laat worden eer dat de fan aangaat. De fan hoor je haast niet eens met koelen. Bij geen load schommelt de temperatuur op 45 graden. Uiteraard kan je dit tweaken in de bios naar custom waardes.

Ik hoop dat Intel snel een nieuwe bios uitbrengt waar deze fout in is opgelost want met 4 bios versies terug heb je weer andere fouten die eigenlijk al eruit gehaald zijn in 348, 350, 352 en 353.

Update 10-1-2016:

Review is aangepast qua beoordeling. Dankzij een Tweaker is het probleem gevonden. Als je een M.2 PCIe SSD gaat gebruiken en je loopt tegen dit probleem aan dan moet je een UEFI Bootable FAT32 USB van Windows 10 maken met GPT indeling. http://www.intowindows.co...otable-usb-of-windows-10/

Na bios versie 249 is dat dus nodig anders krijg je Windows 10 niet erop. Alleen voor de NUC's welke dit probleem dus hebben.

Op het Intel forum beweren ze dat er een fout in de nieuwe bios versies zit vanaf 348. Het ondersteund geen boot meer in Legacy mode. UEFI is the only boot option that functions in these later BIOS versions.

Heb jij ook een Intel NUC NUC5i7RYH?

Ik heb zelf de I3 versie met Samsung 951: gallery: GoT
Maar het booten vanaf de Samsung 951 had ik geen problemen, alles werkte in 1 keer.
Niet met de initiele BIOS die bij de NUC werd geleverd en ook niet met nieuwere BIOS-en, ik heb meerdere keren geflashed.
Huidige versie op mijn NUC is 0350, maar ik zie dat 0353 inmiddels uit is.
Ik ga het meteen Flashen, misschien dat 0353 jouw probleem oplost ?

Net geflashed naar 0353.
Ik meen dat je in de BIOS ook kon instellen UEFI of legacy, heb je het wel ingesteld op UEFI ?
Je Samsung SSD hoort onder UEFI te staan, niet onder legacy, mijn 951 staat ook onder UEFI.
Ik heb zelfs legacy Boot helemaal uitgeschakeld.

[Reactie gewijzigd door GoT op 9 januari 2016 13:36]

De Samsung 950 Pro 256GB komt onder Legacy te staan ook al staat UEFI aan. Dat is het probleem met de NUC5i7RYH van Intel. De i7 dus. Intel zegt eraan te werken maar dat is nog steeds niet opgelost.

Mensen met de i7 NUC moeten dus op bios versie 249 blijven als ze een M.2 PCIe SSD nemen. Zeer slordig dat we nu in januari zitten en nog steeds niet opgelost. Ik had net nog geprobeerd versie 353 erop te zetten maar dan ziet hij Windows weer niet. Snel weer 249 erop gezet.
Heel vervelend dit soort issues, gewoon stom van Intel. Ik heb bij mijn huidige NUC ook tijden geklungel gehad met een echt INTEL WiFi kaartje (Centrino Advanced 6235). Pas vele driver updates van de WiFi driver i.c.m. nieuwere biossen heeft deze issue opgelost.

Nog steeds ervaar ik een irrirante issue met de grafische driver. Zodra er enige load gevraagd wordt, en vervolgens het scherm in power save gaat, gaat de grafische driver over de rooie. Deze wordt automatisch opnieuw gestart (waarvan melding) maar vervolgens zijn alle openstaande schermen verplaatst maar links boven in mini formaat. Tot op heden heb ik hiervoor geen oplossing kunnen vinden, ook niet na vele updates van grafische drivers.

Nu denk ik eraan om zodra ze (eindelijk...?) beschikbaar zijn de nieuwe ntel NUC NUC6i5SYH te kopen. Is de issue die je beschrijft daarop eveneens van toepassing denk je??
Dat durf ik niet te zeggen. Maar het probleem is alleen met een M.2 PCIe SSD op de i7. Dus als je een normale SSD neemt zoals een Samsung EVO 850 op de SATA port dan is er niets aan de hand. Zo een normale SSD schuif je in de onderkant. 2,5inch is dat.

Zoals ik op het Intel forum lees speelt het ook met de i5.
Just experienced the same problem on a NUC5i5RYH with a Kingston SM2280S3/120G. Installing on a normal 2.5" driver worked but failed on the M.2 disk. I got error when copying the files during the Windows 10 installation (booting of USB stick). Both BIOS 350 and 348 had the same problem but it worked with BIOS 249.

Ik wil dus een M2 SSD gebruiken en de 2,5" ruimte gebruiken voor een paar TB opslag. Zon'n constructie heb ik nu ook, werkt perfect.

Dank voor de link ik houd het zeker in de gaten.
Ik gebruik een NUC5i5RYH en samsung 850 evo 512Gb met 2 schermen eraan gekoppeld .
Zeer tevreden van . Heel snel en toch onhoorbaar (die i7 loopt nogal eens warm met lawaaierige fan als gevolg heb ik gelezen in andere reviews) ..

Enige dingetje wat ik niet kan gevonden krijgen is : waar zit de bios optie om numlock automatisch aan te zetten bij opstarten van pc . Iemand die dit weet ?
In de BIOS of als Windows opstart ?
Windows: Is een registry setting, Google op: Windows num lock on
BIOS: Geen idee, ik meen te herinneren dat in oude BIOS meuk er inderdaad een setting voor was, maar aangezien je het in Windows registry kan instellen is dit obsolete geworden.
Heb je misschien nog een benchmark die de snelheden van de M.2 op je toffe NUC laten zien?
Ik zal daar vanavond naar kijken. Zit nu op de zaak.

Update: Ik heb ze geplaatst.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 9 januari 2016 16:56]

Ik heb sinds kort de NUC6i3 naar alle tevredenheid. Slechts één issue: ik kan Bluetooth en WiFi in Windows 10 niet via het actiecentrum of via een softwareswitch uitzetten. Is dit bij jou wel mogelijk?
Wi-Fi kan je uitzetten onder Netwerkcentrum en dan links Adapterinstellingen wijzigen kiezen. Daar kun je de Wi-Fi uitschakelen door rechtermuisknop op de Wi-Fi adapter te klikken. Bluetooth idem dito.
Dat hoort dus eenvoudiger te kunnen via het Actiecentrum
Wat ik wel nu al 2 dagen merk is dat wanneer ik op afsluiten klik de NUC niet helemaal uitgaat. Iedere ochtend kom ik beneden en staat dat ding nog aan. Hij geeft dan nog alleen een zwart scherm waarop de muis te zien is. Als je dan op het powerknopje drukt gaat hij wel helemaal uit.
Niet correct afsluiten is een bekend probleem bij meerdere types NUC. Wellicht heeft het te maken met je oudere BIOS-versie waarin het correct afhandelen van shutdown nog niet gefixt is. Ik weet overigens niet of het in nieuwe überhaupt wel gefixt is.
Ik draai de nieuwste bios. Versie 353.
Wat ik nu merk is dat wanneer ik de Intel NUC uitzet en ik schakel mijn televisie van HDMI naar kabel om televisie te kijken dan slaat de Intel NUC weer aan. Dus kan ik weer terug naar HDMI om hem uit te zetten maar dan gebeurd het weer als ik televisie wil kijken 8)7 . Dus dan maar 3 seconden de powerbutton indrukken als hij uit moet met televisie kijken. Dat zijn geen grappen.
heeft de TV toevallig niet een mogelijkheid om HDMI-CEC uit te zetten?
Nee, dat heeft deze televisie niet.
Heb je ooit toevallig gekeken naar een CEC-less kabeltje/opzetstukje? Deze zorgt ervoor dat het CEC signaal niet doorkomt, nooit diep op ingegaan misschien heb je er wat aan.

Ik lees deze comments nu pas omdat ik op zoek was naar een NUC maar als ik dan dit soort problemen lees dan ga ik wel twijfelen of ik het moet kopen.

In principe is er dus niets veranderd sinds het 486 tijdperk met Windows 95.

Met UEFI was de belofte dat er makkelijker mee te werken was voor programmeurs en dat er sneller updates zouden komen maar dat is dus niet het geval.

En we hebben het dus over een product van Intel, en dan over meerdere updates blijft het probleem bestaan.

Waarom brengen ze dan uberhaupt nog updates uit?
Leuke review. Zou je eens Cinebench r11.5 of 15 kunnen draaien? Ben benieuwd naar de CPU prestaties omdat we het hier toch wel over het top-model hebben met een i7.
318 score maar voor CPU. Zeer slecht lijkt mij?
Thanks voor het benchen! Hier op tweakers staat nog een 2e review van jouw model NUC, die scoort 352 ptn. Misschien dat hij een beetje thermal throttled door je ingestelde CPU temperatuur, maar ik zou me er niet te veel zorgen om maken.
Ja toch wel haha. Als ik ooit weer met Adobe After Effects wil werken om special effects na te maken zoals http://www.videocopilot.net/tutorials/all/ dan moet ik toch een wat sneller systeem hebben. Over 2 jaar weer upgraden. Mini-ATX in ieder geval. Iets groter dus. Met deze NUC merk ik dat het moederbord de grootste bottleneck is. Geheugen en SSD zijn razendsnel. Daar ligt het niet aan. Moederbord zoals deze pricewatch: Asus Z170I Pro Gaming
Uiteindelijk wat ik nu betaald heb totaal (780 euro) aan de NUC had ik een veel snellere mini-PC kunnen bouwen. Achteraf wel beetje spijt.

Beter dit kunnen doen:

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 16 januari 2016 16:44]

Ja, ook een leuke optie. Het mooie van de NUC is zijn afmetingen, en daar kan geen mini-itx systeem aan tippen. Wil je performance dan moet je idd naar grotere formaten gaan kijken.

Ik ben zelf ook helemaal fan van kleine krachtige systemen, en heb een fully custom watergekoelde ITX game PC gebouwd met een inhoud van 11 liter. 4790K, gtx 970 overklokt, noem het maar op. Misschien leuk voor inspiratie?
Ziet er inderdaad mooi uit. Wel weer groot voor in de huiskamer naast de televisie. De Intel NUC is weer heel klein. Een broodtrommel is nog groter. Over een jaar zullen ze weer nieuwe technieken hebben.
Nu een 882 score met Cinebench 15(niet overgeklokt). Maar ik heb de NUC verkocht en nu een nieuw Mini-ITX systeem. Zie inventaris 2016.

[Reactie gewijzigd door Reptillian77 op 23 januari 2016 08:49]

Een heel mooi setje zie ik! Zo'n desktop 6700K is toch echt een heel stuk sneller dan een mobiele nuc cpu. Desktop 750ti is ook best krachtig.

Ik zou ook wel willen overstappen op M.2 en Skylake, maar wacht eerst even af. Die 4790K gaat nog wel even mee, en het eerste wat geupgrade wordt is m'n gtx 970.

Ik verwacht dat de volgende generatie kaarten een gigantische sprong maken op performance/watt, en dat is cruciaal in een klein mini-itx systeem.
Draait de CPU op jouw NUC ook boven de 90 graden op load?
Moet hier de CPU heftig dowclocken of anders raakt ie zo de 100+ ook nog eens aan als je een CPU benchje aan hebt.
Dat deed hij inderdaad. Werd belachelijk heet tot bijna 100 graden. Ik heb deze NUC allang niet meer. Ik heb hem maar kort gehad omdat ik toch een zwaardere desktop wilde om te kunnen gamen zoals GTA V. Buiten dat leverde Intel slechte support met problemen in de firmware.
Ventilator heeft ook meteen maar de geest gegeven, heb maar een Akasa Plato X gekocht, en nu draait ie weer lekker stil en belangerijker nog, koel. Idle 30c en zelfs na flink wat benches raakt ie de 70c nauwelijks.
Bij mij is de nuc zeker niet stil (goed hoorbaar zelfs).
Dit was niet het geval bij de i3/i5.

Iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden?
@pitchdown https://www.akasa.co.uk/u...s%20NUC&model=A-NUC23-A1B

weinig reactie wellicht omdat de review wat ouder is, maar is er iemand die deze nuc op 60hz heeft gekregen ? Mij lukt het niet, ook niet met de Club3d adapter en overpriced hdmi 2.0 kabel...