Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart) Review

jimmylinden 9 januari 2016, laatste update op 9 januari 2016, 1.004 views

Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)

Goed product, wat zeer comfortabel om je arm zit. Erg fijn en overzichtelijke grafieken om je gegevens uit te lezen. Echter de stappenteller en de traploop registratie laat soms wat te wensen over.

Pluspunten

• ziet er goed uit
  • zit soepel om de arm
  • werkt prettig

Minpunten

• stappenteller soms te wensen over
  • enkel spatwater dicht

Review Fitbit Charge HR

Ja! Het is zover, eindelijk heb ik de felbegeerde Fitbit Charge HR! Verpakt in een mooi doosje en hij ziet er cool uit. Ik ben blij! App had ik (natuurlijk) al gedownload dus ik kan gelijk aan de slag. Alles verloopt soepel, naam invoeren, geslacht, gewicht, lengte etc. Ook wordt er gevraagd aan welke arm ik mijn fitbit ga dragen, ik draag hem links aan mijn ‘dominante’ arm zoals dat gevraagd wordt. Gelijk schieten mij al praktische vragen te binnen zoals; hoe weet die Fitbit nou of ik een stap zet, zit te eten, in mijn neus zit te peuteren of een lego toren aan het maken ben met de kids met mijn ‘dominante’ arm. Ach, zorgen voor later.

Ik heb het model large ondanks mijn kleine polsen maar ik ben er blij om, large is een perfecte maat voor mij dit raad ik dan ook zeker aan. Hij zit goed, ziet er mooi uit en het schermpje is ook top. Als je je pols snel heen en weer draait verschijnt de tijd automatisch, je kunt daarna doormiddel van het knopje of te tikken op het bandje door het menu heen scrollen. Je ziet dan je stappen, hartslag, gelopen trappen, gelopen afstand en verbrande calorieŽn. Je kan overigens zelf hier de volgorde van bepalen in de app. Na 2 seconden gaat het scherm weer uit. Prima!

Het is inmiddels avond en de batterij was leeg, maar dat is niet zo gek hij komt net uit de verpakking dus opladen maar. Dat is 1.5 uur gepiept, ook goed!

Ondertussen maar even lekker met de app spelen. Heb hem inmiddels ook op de laptop geÔnstalleerd. (vind ik altijd iets prettiger werken) Ik zie mooie heldere en overzichtelijke schema’s daar houd ik van! Je kunt ze per dag, week, maand, 3 maanden of per jaar inkijken. Wat wel een minpunt is, is dat de tijdsaanduiding wat onduidelijk is. Het is ochtend, middag of avond ik had liever nauwkeurig per uur gezien wat mijn hartslag etc. is, al was het alleen maar om de Fitbit te controleren of die het wel registreert als ik sport! Wat wel heel stoer is, is dat je meldingen kan aanzetten als je gebeld wordt, je voelt je Fitbit 1 maal trillen en je ziet de naam of nummer verschijnen van de persoon die je belt, dus je hoeft je telefoon niet meer uit je zak te halen. (als je die persoon niet wilt spreken natuurlijk)
Ook zijn er opties om in te voeren hoeveel je drinkt en eet dit moet uiteraard elke keer handmatig, dat is voor mij dus teveel werk en ga ik niet doen! Het is wel een leuke extra voor als je wilt afvallen en goed wilt bijhouden hoeveel calorieŽn er nou ingaan. Er moet dan ook gezegd worden dat het menu van het invoeren van voedsel er goed uitziet en waarschijnlijk wel prettig werkt maar voor mij was het dus niet interessant

Goed, naar bed en Fitbit om. Volgende ochtend even mijn slaap patroon uitlezen. Ziet er goed uit, 6 uur en 48 minuten geslapen 4 keer wakker en 14 rusteloos ziet er erg nauwkeurig uit, top! Nu op de scooter naar mijn werk, als ik daar aankom zie ik dat ik al 13 trappen heb beklommen……? Dat is jammer aangezien ik er nog nul had gelopen, echter wel over een aantal heuvels gereden. En ook mijn stappen lagen vrij hoog, rond de km. Shit! Minpunten.

Inmiddels heb ik de Fitbit een aantal dagen om en hij lijkt goed te werken. Hoewel (kritisch blijven) de batterij was na 3 dgn leeg. Zou er mee te maken kunnen hebben dat ik er erg actief mee ben geweest de laatste dagen en ook de belnotificatie zou meer batterij gebruiken. De twee grote minpunten zijn vooralsnog wel dat de trappen niet goed worden gemeten, ik bedoel als ik met 50 km per uur een heuvel op ga en mijn hartslag is 65 dan mag de Fitbit toch wel doorhebben dat het geen trap of heuvel is waar ik tegenop loop. En ook mijn stappen blijven aan de hoge kant. Ik heb nog een middag geprobeerd de Fitbit aan mijn rechter arm te dragen maar dat voelt erg onnatuurlijk, hoewel de stappen iets beter geregistreerd leken maar ik kan daar geen keiharde feiten over neerleggen.

Volgende punt is sporten! Helaas heb ik niet heel veel kunnen sporten de laatste dagen omdat ik niet lekker was maar vandaag wel. Nu is het mogelijk om de knop op je Fitbit 2 sec in te drukken, er start dan een timer en je laat de Fitbit weten dat je gaat beginnen met een activiteit. Maar dat heb ik niet gedaan, ik wilde zien of de Fitbit het zelf registreerde. En ja dat deed die. Me hartslag ging flink omhoog en dat werd gelijk weergegeven daar ben ik dus erg blij mee.

Zeer fijn apparaatje wat zeer comfortabel zit, vergeet hem ook niet af te doen als je gaat douchen. Fijn en overzichtelijk inzicht van je activiteiten, slaap en hartritme. Maar zeker de stappenteller en trappenloper zouden wat nauwkeuriger mogen. Ook de batterij duur van 5 dgn ben ik nog niet van overtuigd ( inmiddels heb ik hem ruim 3 dgn om nu en still going) dus wie weet.

Ik ben er zeker blij mee, maar het kan altijd beter!

Heb jij ook een Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)?