Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown (Qwerty US) Review

CsprBzmr 7 januari 2016, 477 views

Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown (Qwerty US)

Superkeyboard, een mooiere ben ik niet tegengekomen.

Pluspunten

• Geweldige typervaring
  • Prachtige vormgeving
  • No-nonsense

Minpunten

• Hoge prijs
  • Felle lock-lampjes

Das Keyboard 4 Ultimate

Voor iedereen die veel typwerk moet verrichten is een mechanisch toetsenbord een uitstekende keuze. De soepele knoppen en het heerlijke geratel maken de typervaring in het dagelijks gebruik ongelooflijk veel prettiger. Als alle mechanische toetsenborden die je vindt veel te over de top gegamerficeerd zijn, is Das Keyboard 4 echt iets voor jou.
De Doos
Das Keyboard 4 komt in een doos van ongeveer 4x20x60cm. De platte doos heeft een plaatje met het keyboard erop, met een kleuraccent in die gelijk is aan de keyswitchuitvoering die je uitgekozen hebt. In mijn geval de Cherry MX Brown.
Ik koos voor de Brown vanwege de soepele toetsmechaniek zonder al te veel klikkend geluid te maken. Natuurlijk is dit een voorkeur die ieder voor zichzelf moet bepalen.

In de doos tref je het in een schuimsleeve gewikkelde toetsenbord aan, samen met de footbar en een kleine gebruiksaanwijzing. De kabel is netjes weggewerkt onder het karton dat de footbar op zijn plaats houdt.

Een kleine gebruiksaanwijzing vertelt je dat het keyboard simpelweg plug-and-play is, en er verder weinig bij het gebruik komt kijken. Wel staat er nog op hoe je de N-Key Rollover functie kunt in- en uitschakelen. Dit zorgt ervoor dat ghosting (het niet kunnen indrukken van bepaalde toetsencombinaties) geen issue meer is.
Vormgeving
Na het uitpakken van het toetsenbord merk je meteen hoe zwaar hij eigenlijk is. Door de aluminium bovenplaat, die matzwart geverfd is, en de mooi afgewerkte plastic onderkant voelt het toetsenbord robuust aan. Proberen te buigen is zinloos, het toetsenbord zal geen krimp geven.

De letterloze toetsen geven dit toetsenbord zijn minimalistische en strakke uiterlijk.

De multimediatoetsen die zich boven het numpad bevinden vallen mooi in het ontwerp. Ze zijn matzwart, met glanzend zwarte symbolen. Naast de multimediatoetsen zit de volumeknop, die met een mooie rode rand en licht klikkend geratel het volume naar elk gewenst niveau kan draaien. Hij steekt net iets uit over de rand van het toetsenbord, waardoor je door met je hand je keyboard te aaien heel subtiel je volume aan kan passen.
De lampjes voor Scroll- Caps- en Numlock bevinden zich ook in dit gedeelte. Ze zijn naar mijn mening iets te fel, echter alleen onder een specifieke hoek. De lampjes lijken subtiel blauw vanaf een normale typpositie, maar als je erboven gaat hangen, zie je een paar minuten oranje stippen. Dit heeft ook als nadeel dat als de computer aanstaat in een donkere kamer, het Numlock lampje een blauwe lichtbundel van ongeveer een halve meter doorsnede op het plafond beamt. Je kan de lampjes natuurlijk gewoon uitzetten, maar ik vind dit wel iets dat voor de prijs van dit keyboard niet aanwezig had moeten zijn.

De lange rode footbar (die ook gelijk als liniaal kan fungeren doormiddel van de ingegraveerde centimeter- en inchmarkeringen, heel erg handig voor als je je enorme stijve pik die je van typen met deze machine krijgt wilt opmeten) kan met behulp van magneten aan de onderkant van het toetsenbord bevestigd worden.
De footbar zet het toetsenbord onder een grotere hoek, wat de ergonomie en het typgenot kan verbeteren.
Ultimate edition
De Ultimate edition is speciaal voor de echte tikveteranen en heeft daarom geen letters op de toetsen afgedrukt.
Hoewel het op het eerste gezicht een uitdaging lijkt om zonder de letters te typen, blijkt het, mits je natuurlijk al blind kan typen, redelijk snel onder de knie te krijgen en heb je juist het gevoel dat je nóg sneller typt. Je weet dat je niet eens meer kán kijken. Het is echter wel raadzaam om de eerste paar dagen je oude keyboard in de buurt te houden, mocht je radeloos op zoek zijn naar het %-teken (die zich overigens boven de vijf bevindt).

Heb jij ook een Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown (Qwerty US)?

Nice review! Ik heb bij mijn vorige werkgever een tijdje gewerkt met een Das Keyboard; erg fijn om mee te werken. Wil er voor thuis eigenlijk ook een hebben, zeker omdat ik nu 2 dagen in de week thuis werk. Ik vind het inderdaad wel erg veel geld voor een toetsenbord, maar ik weet dat ze het waard zijn.
Het toetsenbord geeft je het gevoel alsof het voor de rest van je leven aan je zijde zal staan, en dat maakt het zeker waar voor je geld!