Parrot ZIK 3 (Zwart met patroon) Review

MChellinga 7 januari 2016, 1.460 views

Parrot ZIK 3 (Zwart met patroon)

De ZIK 3 is een genot om muziek mee te beluisteren. Ik heb in het verleden de Beats Pro gehad, de Bose Quitcomfort 25 en de Senheiser HD 598 maar de ZIK 3 overtreft wat mij betreft op alle fronten de concurrentie.

Pluspunten

• Mooie materialen.
  • Instellingen via de app.
  • Geluidskwaliteit!

Minpunten

• Prijs!
  • Geen hardcase
  • Soms wat lastig te bedienen

Algemeen:

Om meteen maar me de deur in huis te vallen. Dit is de beste headphone die ik ooit op mijn hoofd heb gehad. Vanaf het moment dat je de ZIK uit de verpakking haalt is één ding duidelijk. Dit voelt erg premium aan. Mooie materialen en fraaie afwerking. De headphone voelt wel wat zwaar en ik ben ook erg benieuwd hoe het is om deze voor langere tijd op te hebben.

Dit valt dan weer niet te zeggen over de verpakking zelf. Niet dat er veel mis mee is maar met een headphone van 350 euro verwacht je toch iets meer dan slappe plastic verpakking.

Verder zoals ook al eerder belicht is bij de ZIK 2.0 is het bespottelijk dat er geen hardcase opberg doosje bij zit. Ook is het jammer dat de "wireless charging pad" apart verkocht word. Zeker omdat dit toch één van de dingen is waarmee de ZIK 3 zich zou moeten onderscheiden t.o.v. zijn voorgangers. Ook hier komen dus nog wel een paar 10tjes extra bij. Mits je voor de originele parrot gaat natuurlijk. Goedkopere alternatieven zijn er gelukkig ook maar het blijft vreemd dat er zelfs geen stekker bij zit om de ZIK op te laden. Je zult dit dus (vanuit de doos) via je computer moeten opladen.

Geluid:

Daar waar het uiteraard om draait! En ik kan hier vrij kort over zijn. Het geluid is uitstekend. Natuurlijk valt om smaak altijd te twisten. Maar aan de geluidsinstellingen zijn via de Parrot ZIK app zoveel aanpassingen te doen. Dat iedereen hier naar hartenlust zijn of haar ideale setting kan instellen. Ook de presets van enkele bekende artiesten en producers zijn een welkome toevoeging om je hierbij op weg te helpen.

Wat mij meteen opviel is het algehele bereik van de ZIK 3. Zowel de zeer diepe bas als de hoge tonen klinken bijzonder goed!

Met de meegeleverde USB snoer kun je muziek luisteren terwijl de ZIK opgeladen word. Dit zou (volgens de Parrot) voor een nog betere geluidsweergave moeten zorgen. Na wat korte opstart problemen om deze via de Surface Pro 3 aan te sluiten moet gezegd worden dat het geluid erg strak en nog net wat helderder klinkt. Dan wanneer deze via Bluetooth of de minijack aangesloten is. Al met al een leuke optie wanneer je de ZIK gebruikt op bijvoorbeeld kantoor.

Design:
Ook hier scoort de Parrot naar mijn mening erg goed! Met veel kleuren en skins is er voor ieder wat wils. Met het ontwerk van Starck was bij de Zik 2 al weinig mis en hier is volgens mij ook niet veel aan veranderd. De moderne uitstraling icm de verschillende skins zijn een opvallende verschijning.

Functionaliteiten:

Hier staat de Parrot Zik om bekend en er is zoveel in stellen en te tweaken dat ik hier nog wel even zoet mee ben. Wat me wel opvalt is dat het soms erg lastig is om de juiste "swipe" commando's te geven. Regelmatig heb ik een nummer gepauzeerd terwijl ik een volgend nummer wilde. Of het volume wilde aanpassen. Misschien is het wel gewenning maar dat zal nog moeten blijken.

De automatische noise cancelation werkt buitengewoon goed en prettig. Vooral wanneer je hem buiten op hebt zorgt deze ervoor dat je verkeersgeluiden nog wel waarneemt. Iets wat toch wel prettig is als je op de fiets zit.

Prijs/Kwaliteit:

Tja de prijs! Blijf natuurlijk veel geld voor iets wat uiteindelijk een koptelefoon is. Ik heb deze Zik 3 voor 285 euro kunnen bemachtigen via een webshop. Wat een slordige 70 euro goedkoper is dan via de Parrot website. Geen idee waar die verschillen vandaan komen maar dit zou nog zomaar eens aangepast kunnen worden.

Conclusie:

Al met al ben ik erg tevreden over de ZIK 3 en is het een genot om er muziek/films mee te beluisteren. Ik heb in het verleden de Beats Pro gehad. De Bose Quitcomfort 25 en de Senheiser HD 598 maar de ZIK 3 overtreft wat mij betreft op alle fronten de concurrentie.

Heb jij ook een Parrot ZIK 3 (Zwart met patroon)?

Hi, thanks voor de review! Ik ben zelf ook op zoek naar een hoofdtelefoon met Bluetooth en ANC. Heb je wel eens de Beats Studio Wireless (2.0) geprobeerd? Ik vraag het omdat ik die in de MM heb geprobeerd maar erg tegenviel kwa geluid. Toen stuitte ik op de Zik 3, enige twijfel voor mij is het geluid op dit moment -> kwa features zit het wel goed :) Mag ik vragen welke webshop dit was en of dat de levering vlot was? Garantie kan je als het goed is direct met Parrot afhandelen hier in NL.
Hi,

Ik heb hem bij Centralpoint besteld. En kwam volgende werkdag al binnen. Dus dat was allemaal erg vlot!
Ik denk dat je niet hoeft te twijfelen want het geluid is echt fantastisch!!!
Thanks, ik heb hem nu ook besteld. Zal het gaan beleven zodra het binnen is, misschien ook een wel review schrijven :)
Apart om te lezen dat je een hd598 vergelijkt met de zik. Dit zou je moeten vergelijken met de duurdere hd600.
Ik vergelijk het alleen met wat ik in bezit gehad heb.