Specificaties 15,6" (1920x1080), 500GB (sshd) - Bekijk alle specificaties

Medion Erazer P6661 (30019792) Review

Leihcim 6 januari 2016, 19.769 views

Medion Erazer P6661 (30019792)

Deze laptop heeft een goede prijs kwaliteit verhouding. Het scherm is prettig, uitbreidingsmogelijkheden met SSD (M.2) en geheugen en redelijk stil.

Pluspunten

• Goede grafische kaart (NVidea GTX 950)
  • Snelle i5 procesor gebaseerd op recente architectuur
  • M.2 uitbreidingsslot goed toegankelijk
  • Prettig beeldscherm
  • Fijn toetsenbord
  • Kan lang op accu
  • Wifi kaart met AC compatibiliteit (5Ghz)

Minpunten

• Snel vingerafdrukken op behuizing
  • Geen mechanische volumeknop
  • Grote adapter
  • Lawaaige DVD drive

Na lang wikken en wegen welke laptop het moest worden voor het budget wat ik er voor wilde uittrekken was ik er zo'n beetje wel uit dat het de Asus K501LX-DM007T moest worden. Toen verscheen deze Medion Erazer echter op Tweakers en vond ik dat wel een interessante. Hoewel ik Asus prefereerde boven Medion als merk ging ik hem bekijken bij de Mediamarkt in Duiven, die hadden hem op voorraad.
Op basis van de specificaties was de Erazer voor mij de betere keuze, nl. wel 5 Ghz wifi ondersteuning en een iets snellere processor gebaseerd op een recentere i5 architectuur (Skylake). Daarnaast las ik in veel reviews dat het beeldscherm van de ASUS wat tegenviel.
Bij de Erazer maakte ik mij vooral zorgen over de bouwkwaliteit t.o.v. de ASUS. Aangezien ik de laptop vooral op de keukentafel heb staan is dat voor mij niet doorslaggevend geweest. Bij het bekijken van de laptop heb ik vooral naar scherm en bouwkwaliteit gekeken. De bouwkwaliteit was wat ik er van verwachte, hier is op bezuinigd, vooral de look & feel van de behuizing is wat goedkoper. Het voelt allemaal iets zachter" aan als bij de ASUS en is gevoelig voor vingerafdrukken. Het toetsenbord valt me tot nog toe alles mee en is voor mij prima. Het echte typewerk doe ik op mijn werk laptop en op de Erazer is het meer klikken met de muis en in games wat sturen etc. Het scherm viel ook alles mee en is wat mij betreft goed. De kijkhoek is meer dan voldoende, kleuren zien er goed uit en games (Tomb Raider op dit moment) zien er netjes uit.

Ervaringen tot nog toe.

Bouwkwaliteit
De bouwkwaliteit is zoals gezegd redelijk tot goed. Het chassis is stijf genoeg en bij vervoer (wat ik weinig doe) prima hanteerbaar en voelt solide aan.
Het touchpad werk lekker, al heb ik eigenlijk een hekel aan die dingen en koppel meestal een externe muis er aan. Eigenlijk voor het eerst dat het wel lekker werkt en scrolt met de touchpad.
Toetsenbord is prima om deze review te typen, maar veel meer typ ik er niet mee. Ik werk meestal met een extern toetsenbord op iedere laptop die ik ooit heb gehad als ik veel moet typen.

Beeld
Scherm is helder, scherp, grote kijkhoek en bezit goede kleuren. Ik kan er verder niet veel zinnigs over zeggen.

Grafische mogelijkheden
De GTX 950 heb ik gekozen om weer eens een spel te kunnen spelen wat minder dan 4 jaar oud is. Dat blijkt ook zo uit te pakken. Ik moet nog wat meer spellen gaan aanschaffen, maar ik verwacht dat er behoorlijk wat spellen die 1-2 jaar oud zijn goed gaan draaien op medium instellingen. Ik hoef niet de laatste games te spelen, zoveel tijd heb ik ook niet, maar af en toe een goede, iets oudere game vind ik leuk om te spelen.

Harde schijf
Standaard wordt deze laptop met een 5400 rpm Toshiba MQ02ABF050H geleverd. Ik wilde graag een SSD in mijn nieuwe laptop om met name snel op te starten. Omdat ik op een Youtube filmpje had gezien dat deze laptop makkelijk te openen was en een M.2 slot had waar je zonder gekkigheid bij kon wist ik dat ik de upgrade moest kunnen doen. Thuis gekomen heb ik vastgesteld dat de laptop werkte (geen DOA) en heb ik hem opengeschroefd om te valideren of alles er uit zag zoals in het filmpje. Vervolgens heb ik een Samsung Evo van 250 Gb besteld en deze was er de volgende dag. Er in gezet (schroefje zit al in de laptop) en aan de slag. Het duurde even voordat ik doorhad hoe je dit goed aan de praat krijgt. Met Samsung software een kloon van de HDD gemaakt en na wat geklooi uiteindelijk zonder HDD opgestart, alles goed gezet in Windows (drive letters) en HDD er weer in gezet. Vervolgens HDD geformateerd en alles werkt nu prima. Vergeet niet even systeemschijven en kopie te maken voor je dit doet!

Geluid en warmte
Ik hoor de fan regelmatig draaien, niet storend, maar wel aanwezig. Bij intensiever gebruik (Tomb Raider spelen) wordt dit niet meer en er ontstaat geen warme plek ergens. Ik wil nog GTA V gaan aanschaffen, die gaat wel meer vragen verwacht ik.

Audio
Audio is voor mij prima, maar ik gebruik de laptop niet om te luisteren naar muziek of films te kijken. Liefst zet ik een koptelefoon op. Voldoende volume wat mij betreft en voldoende kwaliteit om iets te kunnen volgen of een game leuk te spelen.
Ik had het fijn gevonden als het volume ook met een knopje regelbaar was i.p.v. alleen het toetsenbord.

Aanslutingen en optische drive
Voldoende USB poorten voor mij. HDMI is prettig en ik ben blij met de VGA, want dan kan ik de monitor op de studeerkamer gewoon blijven gebruiken zonder weer een DVI naar HDMI kabel aan te schaffen (beetje lui ben ik wel af en toe). Ook met de DVD speler/brander ben ik nog wel blij, al gebruik ik die weinig. Toch scheelt het allerlei gedoe als ik een keer wat moet installeren of branden.

Accu
Ik kan verrassend lang doen met een accu, hoewel dit zelden voor komt. Een uur of 4-5 was prima haalbaar met normale kantoortaken en wat filmpjes kijken.

Software
Weinig meuk meegeleverd, erg prettig. Windows 10 draait lekker en valt mij alles mee qua gebruiks gemak en standaard ondersteuning van diverse programma's en hardware.

BIOS
BIOS (of UAFI heet het nu geloof ik) heeft weinig mogelijkheden. Ik was er ook niet veel mee van plan, maar het viel me op.

Adapter
Is aan de grote kant. Bij mij ligt deze onder de keukentafel, dus uitmaken doet het voor mij niet.

Heb jij ook een Medion Erazer P6661 (30019792)?

Hoe was de ervaring met de laptop zonder de SSD? Hielp de 8 GB SSD cache nog met standaard taken of was een SSD echt noodzakelijk om hem een beetje snelheid te geven?
Ik vond hem zonder SSD eigenlijk best snel, maar ik had weinig realistisch vergelijkingsmateriaal. Of de 8 Gb SSD daaraan bijgedragen heeft durf ik niet te zeggen.
Bij de media markt (grote marktstraat Den Haag) was/is de i7 versie te koop voor 877 euro.

Ben nog nooit zo blij geweest met een laptop!
Deze Medion notebooks worden gemaakt bij Pegatron, de fabriek waar ook ASUS vandaan komt. Goede bouwkwaliteit en een scherpe Medion prijs.
Ik kan dat filmpje waar je het over hebt niet vinden. Hoe makkelijk kan je de schijf vervangen?
Het is niet het vervangen van een schijf geweest, maar toevoegen van een M.2 schijf. Ik kan ook het betreffende filmpje niet vinden, maar dit is vergelijkbaar: https://www.youtube.com/watch?v=NJITXKQmC90

Met mijn foto's erbij moet je er uit kunnen komen. Maak wel een back-up van je data!
Ik ben van plan deze laptop te kopen voor school en thuis.
Denk je dat het geluid van de fan gaat hinderen?
En is de laptop makkelijk mee te nemen?
Fan is niet storend voor mij, de Dell van mijn werk (2 jaar oud) maakt meer herrie. Verder is de laptop redelijk dun en niet al te zwaar, ik loop er makkelijk mee naar een andere plek.