Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL) Review

mrroy44 6 januari 2016, laatste update op 6 januari 2016, 1.744 views

Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL)

De Devolo 1200+ Starter Kit is een goede oplossing voor sneller internet in het hele huis zonder kabels te hoeven trekken. Maar afhankelijk van je eigen situatie kan het resultaat sterk verschillen.

Pluspunten

• Het snelste in mijn test
  • Eenvoudig aan te sluiten
  • Beschikt over een extra stopcontact

Minpunten

• Snelheid afhankelijk van stroomnetwerk
  • Snelheid sterk afhankelijk van input
  • Vrij duur in vergelijking met TP-link

Beheerbaarheid Score: 3
1. Inleiding
2. Mijn doel
3. De test
4. De conclusie

1. Inleiding:

Ik heb in mijn test de Devolo 1200+ mede vergeleken met de TP-Link AV 1200. Omdat ik over beide een review wilde plaatsen, maar het verhaal niet geheel op nieuw wilde schrijven komt het verhaal in hoofdlijnen overeen met mijn review van de TP-Link AV 1200. Deze vind je hier: Mijn TP-Link AV 1200 review

Het is denk ik belangrijk om eerst te melden dat internet via het stopcontact altijd verlies in snelheid oplevert en dat het eindresultaat naar mijn mening per situatie sterk kan verschillen.

Om in te kunnen schatten wat de waarde van deze review voor jou is, is het denk ik belangrijk iets meer te weten over hoe ik de Devolo getest heb en waarom ik dacht dat de Devolo een oplossing zou kunnen bieden in mijn situatie.

Ik beschik in mijn woning over internet via de kabel, waarbij de downloadsnelheid, wanneer ik deze rechtstreeks meet via speedtest.net komt tot ca. 160 Mbps.
Het is denk ik belangrijk te weten dat geen enkele meting gelijk is, en dat ook over de kabel metingen soms aardig uiteen kunnen lopen. Via Ziggo is het ook mogelijk een speedtest te doen, en hoewel die via de zelfde server zou moeten lopen, zit die altijd zo rond de 200 Mbps. Het internet wat Ziggo me levert is het 200 Mbps pakket, en om te voorkomen dat het een beetje de slager die zijn eigen vlees test wordt, heb ik besloten alle metingen via speedtest.net te doen.

Devolo levert ook software bij hun apparatuur, maar deze meet eigenlijk alleen de snelheid tussen de powerlines, onafhankelijk van wat voor snelheid het internet heeft. Zo kan het dus zijn dat zij 400 Mbps aangeven, maar het is natuurlijk niet zo dat jouw internet dan ineens van 200 Mbps naar 400 Mbps kan gaan. Wat ik wilde weten was hoe snel mijn internet zou zijn als ik het vanaf de router via het stopcontact bij mijn eindlocatie zou brengen.

2. Mijn doel:

Dat brengt me bij het uiteindelijke doel gebruik. Ik beschik in mijn woonkamer over TV van Ziggo, maar ik heb sinds kort tevens een X9 Filmspeler om films van het internet te streamen. Deze Filmspeler kan via Wifi, maar om een beetje goed naar films te kunnen kijken is een snelheid van boven de 100 Mbps te wel vereist, en misschien zelfs nog wel hoger. Ik had in de kamer een Ethernet aansluiting, maar omdat ik de TV naar die kant verplaatst heb besloot ik daar een COAX kabel bij te trekken. Twee losse kabels ging echter niet helemaal door de buis heen, en het werd dus alleen n COAX kabel.
Daardoor moet ik momenteel steeds een losse kabel van de meterkast leggen naar de TV om voldoende snel internet op de filmspeler te krijgen.Dit ontsiert een beetje de kamer dus haal ik de kabel steeds weg, wat weer een beetje omslachtig is.
Daarom ben ik dus gaan kijken naar mogelijke oplossingen.

Mijn opties zijn:

- Internet via een Powerline
- Internet via de COAX d.m.v. een Echobox of iets dergelijks
- Een combikabel trekken en een COAX en Ethernet aansluiting maken waar nu alleen COAX zit
- De situatie zo houden

Omdat een Echobox vrij prijzig is (je hebt er twee nodig) en ik niet echt zin had om een combikabel etc. te gaan trekken omdat ik net al geld uitgegeven had aan een nieuwe coax aansluiting, leek met het verstandig eerst even te kijken wat een poweline voor resultaat zou opleveren.
Ik had al een aantal reviews gelezen en beschikte al over een Devolo dLAN 200 AVplus en een 500 Wifi. Deze werken samen aardig om je wifi bereik te vergroten, maar daarmee is het wel zo'n beetje gezegd. Ik heb deze echter wel mee genomen in mijn test om te kijken in hoeverre een 1200+ echt veel beter is dan de eerder genoemde uitvoeringen.

Ik besloot een Devolo 1200+ setje te bestellen en ter vergelijk ook een TP-LinkAV 1200 Starter Kit.

Mijn internet aansluiting bevind zich in de meterkast. Daar bevind zich ook het stopcontact waarop ik de eerste powerline wil aansluiten. In de woonkamer bevind zich de TV waar vlak bij het stopcontact voor de tweede powerline zit.

Omdat het stopcontact in de meterkast wellicht wat ver verwijderd zit van het doel, waardoor er wellicht wat veel storing tussen kan zitten, heb ik gekeken of een ander stopcontact in de gang, dichterbij de woonkamer wellicht andere resultaten zou opleveren. Hiervoor moet ik echter wel weer een stuk kabel aansluiten van de meterkast naar de gang, welke dan weer over het gangpad loopt, wat ook weer niet ideaal is.

3. De test:

Nou voldoende over de situatie waarin ik aan het testen ben gegaan dacht ik zo. Tijd voor de test zelf:

Uitgangspunt is mijn internet snelheid die ik haal wanneer ik rechtstreeks via een CAT 5e kabel verbonden ben. Dit leverde me een snelheid op van 160 Mbps. Sneller dan 160 Mbps zal ik dus niet kunnen halen. Maar hoeveel zal ik van die snelheid verliezen?

En Devolo 1200+ in de meterkast en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
50 Mbps, 48 Mbps, 48 Mbps

En Devolo 1200+ in de gang en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
119 Mbps, 127 Mbps, 136 Mbps

Het blijkt dus dat wanneer de powerline is aangesloten op stopcontact ik nogal wat last van storing heb.

Zoals ik al zei had ik ook een TP-Link AV1200 Powerline Starter Kit besteld

Deze heb ik aan de zelfde test onderworpen en dit zijn de resultaten:

En TP-Link AV1200 in de meterkast en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
46 Mbps, 47 Mbps, 47 Mbps

En TP-Link AV1200 in de gang en n in de woonkamer leverde me de volgende download snelheid op in 3 tests:
87 Mbps, 78 Mbps, 81 Mbps

Bij aansluiting in de meterkast is het verschil niet zo groot. Het verschil is echter wel aanzienlijk wanneer je kijkt naar de resultaten bij aansluiting in de gang. De Devolo scoort dan in mijn situatie veel beter dan de TP-link.

Ik wilde ook even kijken hoe de resultaten zouden zijn met de andere Devolo Powerlines die ik al had in combinatie met de 1200:

Een Devolo 1200+ in de gang en de Devolo 200 in de woonkamer
35 Mbps, 36 Mbps, 36 Mbps

Een Devolo 1200+ in de gang en de Devolo 500 in de woonkamer
80 Mbps, 82 Mbps, 82 Mbps

Een Devolo 500 in de gang en de Devolo 200 in de woonkamer
ca. 60Mbps

Een Devolo 200 in de gang en de Devolo 500 in de woonkamer
ca. 45Mbps

Wat opvalt is dat de 1200+ in combinatie met de 200 niet zo goed gaat. De combinatie van de 1200 met de 500 is dan beter. En de 200 doet het op zijn beurt beter met de 500. Ook maakt het dus duidelijk uit of je de 500 in de meterkast doet of de 200.

4. Conclusie:

In mijn situatie levert bij aansluiting in de meterkast de Devolo 1200+ vergelijkbare resultaten als de TP-Link AV1200

Wanneer er echter minder storing is, scoort de Devolo 1200+ aanzienlijk beter.
De vraag is echter of dit ook het geval is in situaties die totaal verschillen met die van mij. Wellicht dat bij glasvezel de resultaten totaal anders zijn. Ook bij lagere internet snelheden kan het resultaat verschillen. Ik denk dat het handig kan zijn per situatie apart te kijken wat het resultaat is.

Ik heb hierboven niet gesproken over de uploadsnelheid.
De reden hiertoe is dat deze in alle gevallen gelijk was. Zowel met de Devolo 1200+ als met de TP-Link AV1200, maar ook met de Devolo 500 en de 200. En zowel bij aansluiting in de meterkast als in de gang. Dit zou kunnen komen doordat de snelheid voor upload bij mij niet erg hoog is. Slechts 21 Mbps. Bij glasvezel denk ik dat je hierin wel verschillen kunt merken.

Voor wat betreft mijn situatie denk ik dat geen van deze Powerlines ideaal is. Al hoewel de gehaalde snelheid van de Devolo 1200+ vanuit de gang goed genoeg is, moet ik dan toch weer aanrommelen met een kabeltje door de gang. En dan is 128,- wel vrij veel geld.
Zeker als je je bedenkt dat ik voor het trekken van een nieuwe combikabel en een aansluiting vermoedelijk niet veel meer dan 70 kwijt ben.

Heb jij ook een Devolo dLAN 1200+ Starter Kit (NL)?

Ik ben zelf met de 4e set (200AV,500AV,650AV en 1200AV) bezig. Kwa snelheid zijn de adapters er na de 500AV serie er niet veel op vooruit gegaan. Ik merk wel dat de 650+ en 1200 serie minder gevoelig zijn voor storing door ledverlichting.
Mijn Powerline netwerk is bedoeld voor IPTV en voor het gemak heb ik mijn mediaplayer en smart TV er ook op aangesloten. Kwa snelheid over 2 verschillende groepen haal ik 65 mbps.
Erg veek blijft er niet over van je Gigabit netwerk. Kabels trekken is lastig en ik kan met de situatie leven. WIFI is sterk afhankelijk van de afstand tot mijn router, maar haalt in de woonkamer met gemak rond de 80-120 mbps.
Voor de settopbox geen optie en al met al werken de adapters goed. Tijd lang wel last gehad van storingen in het tv beeld, maar die zijn opgelost door vervanging van het NT kastje.

[Reactie gewijzigd door playon1955 op 10 januari 2016 14:58]

Je hebt dus aardig wat ervaring Playon. voor mijn Kodi IPTV is 65 Mbps niet voldoende helaas. Ik haal met mijn wifi via een Airport extreme 50 Mbps maar daar hapert de IPTV enorm op.
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik ga doen. Ik denk toch ernstig na over het trekken van een kabel. Het grote probleem is het vinden van een wandcontactdoos voor UTP en COAX in n. De enige verkopers die ik tot nog toe gevonden heb zijn niet echt gerenommeerde bedrijven en ze reageren ook niet op de mail tot nog toe.
Daarnaast weet ik niet zeker of het trekken van de UTP kabel goed zal gaan. Maar ik vermoed het wel, mits ik ze maar beide tegelijk trek.