WD Red WD30EFRX, 3TB Review

roland83 4 januari 2016, 1.266 views

WD Red WD30EFRX, 3TB

Uitstekende disk, goede performance, niet te veel lawaai, redelijke prijs. Geen enterprise class storage, mijn exemplaar is kapot gegaan en is omgeruild.

Pluspunten

• Goede prestaties
  • Lage temperatuur
  • Redelijke prijs

Minpunten

• Red: kwaliteitslabel of marketingtruc?

Ik heb twee exemplaren van deze disk in gebruik in mijn Synology DS214play. De een is een jaar ouder dan de ander.

De NAS staat 24/7 aan, deze disks doen tot nu toe uitstekend hun werk. De disks zijn behoorlijk stil, ook tijdens gebruik. De temperatuur is volgens de NAS rond de 5-7 graden warmer dan kamertemperatuur. Dat is heel netjes, al hoeven de disks niet continu te lezen en/of schrijven.

Vergelijking geluid bij lezen/schrijven op gehoor:
* De Samsung Spinpoint HD103SI (een oudje) is stiller
* De WD WD10EARS maakt ongeveer evenveel geluid (logisch misschien, want ook WD)
* De HGST Ultrastar 7K4000 HUS724040ALA640 maakt meer geluid

Bij idle hoor je geen van deze disks indien ze in mijn pc zitten. In mijn pc is de harddisk verreweg het meest luidruchtige component.

Het Red-label belooft dat de firmware zich slimmer gedraagt bij het falen van een harddisk. Hoe het precies werkt is me niet helemaal duidelijk geworden, mede doordat WD daar niet altijd even duidelijk in is. Ik moet maar geloven dat het echt een noodzakelijke toevoeging is om in een NAS betrouwbaarder te zijn, dan dat het een marketingtruc is. Een Red is immers duurder dan een Green.

Rond de kerstdagen is een exemplaar kapotgegaan door bad sectors. Dankzij Synology Hybrid RAID is er geen data verloren gegaan.
Op 27 december heb ik RMA aangevraagd en op de 28e is de disk naar WD gestuurd. Op de 30ste had ik een nieuwe disk in huis. Dit kan niet sneller, de service van WD is hier uitstekend. De nieuwe disk is nieuw en heeft garantie tot de garantie-einddatum van de vorige disk.

Conclusie: Deze disk zal ik iedereen aanraden om in je NAS te gebruiken. Hij is stil, snel genoeg en is redelijk geprijsd. Harddisks gaan kapot, en je kunt niet voorspellen wanneer. Ik heb van elk groot merk wel een disk zien sterven. WD heeft de garantieafhandeling uitstekend voor elkaar.

Heb jij ook een WD Red WD30EFRX, 3TB?

Meer advertenties

De RED heeft niet alleen andere firmware, die oa het cache geheugen iets andere aanspreekt, maar is ook gebouwd met 'trillingen' ingecalculeerd als factor. Immers, in een NAS zit het allemaal vrij compact op elkaar. De tolerantie is bij een RED (potentieel) beter en door de wat meer actief mee kijkende fimware zou dit betere prestaties opleveren bij NAS gebruik.

Fun fact, de huidige lijn van WD heeft de BLUE geschrapt. Deze is geheel opgegaan in de GREEN serie.
En wat is dan behalve de twee jaar extra garantie en de MTBF die een factor 10 hoger ligt nog een reden om niet meteen naar enterprise-disks over te stappen?

Ik heb net een HGST Ultrastar gekocht voor in mijn pc, met het idee dat 5 jaar garantie voor het gevoel iets meer zekerheid geeft over de betrouwbaarheid.
naar zeggen van WD 'een ideale mix tussen snelheid en betrouwbaarheid'.
Persoonlijk zou ik ook eerder voor een HGST gaan of een WD Black or Purple als het aankomt op betrouwbaarheid of echt goede NAS eigenschappen ;)

In alle jaren dat ik ergens WD Black schijven heb gehad in mijn systemen (vanaf de P3 die ik had, een 2,5" in mijn Macbook voor lange tijd en nu in de MacPro) zijn het zeer betrouwbare schijven geweest en ideaal voor foto doeleinden. Al overweeg ik een Purple serie van 2x 2Tb in mijn Mac Pro te zetten als RAID1. Al moet ik zeggen dat ik nog niet weet of die serie de belasting van fotografie aankan.... het is iig wel optimaal voor langgebruik.

[Reactie gewijzigd door dmvdberg op 5 januari 2016 07:36]

WD Purple is bedoeld voor bewakingscamera's.

Bewakingscamera's geven een constante stream aan data die geschreven moet kunnen worden, en er is om de zoveel tijd een rotatie van de bestaande bestanden (als in: de oudste gaan weg). Dat lijkt me een compleet andere toepassing dan foto's opslaan (veel data kopieren), bewerken (data erbij schrijven) en exporteren (weer data opslaan).

Wat ik met het punt ook eigenlijk vooral bedoel: wat zijn nou de echte verschillen tussen al die labels? De WD-disks met dezelfde opslagcapaciteit hebben allemaal dezelfde platters, hebben hetzelfde omhulsel. De firmware is op details anders, die verschillen kunnen cruciaal zijn. De fabrikant is er echter vaag over. "Geoptimaliseerd voor NAS" staat bij de WD Red. "Niet gebruiken in een NAS" staat bij de Purple. Ja leuk, maar hoe dan? Waarom dan? Wat maakt nu dat het die verschillende kleuren rechtvaardigt? Dat gaan ze natuurlijk niet vertellen, want dat is nou net het geheim van de smid.

Alleen de enterprise-disks hebben op details net andere componenten, of componenten die net iets beter zijn, waardoor de fabrikant een factor 10 verschil opgeeft in de MTBF, en waardoor de garantie navenant langer is (5 jaar ipv 3). Dat is het enige verschil in harde cijfers tussen een enterprise- en een niet-enterprise disk.

Optimalisaties in firmware kunnen wel nuttig zijn wanneer een disk faalt. Een NAS gaat anders met een falende disk om, dan een fileserver in een datacentre. Zoals ik in de review al heb aangehaald, falen disks van elke fabrikant (de een wat vaker dan de ander). En elke keer is het behoorlijk random. Juist dan moet het niet te hard mis gaan. Ik geloof niet dat al die verschillende kleuren WD-disks op hun eigen manier hiermee omgaan.
De 'paarse' is idd voor bewaking. Maar juist omdat ze bedoeld zijn voor constante datastreams speelde ik met het idee.

Ach. Uiteindelijk gaat het toch wel 2x WD Black worden. As usual.
Extra puntje van RED is dat deze 3 jaar garantie heeft itt de GREEN die maar 2 jaar heeft. dat was de rede voor mij om voor volledig RED te gaan in beide mijn fileservers.