Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 1TB (sshd) - Bekijk alle specificaties

Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord) Review

ReyZa 4 januari 2016, laatste update op 8 januari 2016, 1.405 views

Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord)

Goede allround laptop, zeer geschikt voor gamen en ander zware taken. Goede prijs kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Prijs kwaliteit is uitstekend
  • Speelt alle huidige games (nieuwe games niet met ultra settings)
  • Harde schijf en geheugen gemakkelijk bereikbaar.

Minpunten

• Touchpad
  • Laag op behuizing gevoelig voor vekken.

update
4-1-16 eigen foto's toegevoegd en uitkomst 3DMARK benchmark.

Dell Inspiron 15-7559

Ik vond dat het tijd was om mijn huidige laptop de dell-xps-l502x te vervangen. Deze altijd met veel plezier gebruikt maar ik was ondertussen toch wel aan een upgrade toe.

Wat zoek in een laptop, aangezien ik geen desktop gebruik wilde ik weer een allround laptop. Wat ik voornamelijk doe is foto en video bewerking en gaming. Ik doe dit alleen voor de hobby dus niet beroepsmatig.
Games hoeven voor mij niet in ultra settings gespeeld te worden dus een echte gamelaptop is voor mij niet nodig. En eerlijk gezegd vind ik echte game gamelaptops niet mooi en de prijzen liggen ook boven mijn budget.

In eerste instantie zag ik bij dell geen goede kandidaat, de nieuwe XPS laptops van dell zijn mooi maar ook erg prijzig. Dus eerst bij andere merken gekeken maar kon toch niet zo snel iets naar mijn smaak vinden. Maar toen kwam de Dell Inspiron 15-7559 in beeld. In eerste instantie vond ik hem niet bepaald mooi, maar toen ik naar de hardware keek (en daar gaat het voor een groot deel toch om.) was ik toch wel ge´nteresseerd.

Ik heb voor de versie gekozen met de 15,6 inch FHD (1.920 x 1.080). Er zijn momenteel ook versies met een LCD 15,6 inch ultra-HD LGD, touch scherm, en er is ook een versie met een een ssd en extra geheugen. zie

Specificaties

Processor
6e generatie Intel« Core™ i7-6700HQ-processor (6 M cache, tot 3,50 GHz)

Besturingssysteem
Windows 10 Home (64-bits), Nederlands

Beeldscherm
15,6 inch FHD (1.920 x 1.080) LED-beeldscherm met achtergrondverlichting en antireflectiecoating

Geheugen
8 GB Single Channel DDR3L 1.600 MHz (8 GB x 1)

Harde schijf
1 TB 5.400 rpm hybride harde schijf + 8 GB ge´ntegreerde Flash cache

Videokaart
NVIDIA« GeForce« GTX 960M 4 GB GDDR5

Draadloze communicatie
Intel« 3165AC+ BT 4.0 [802.11ac + Bluetooth 4.0, Dual Band 2,4 en 5 GHz, 1x1]

Afmetingen en basis gewicht
383 x 265 x 25,3 mm (met of zonder aanraakscherm)
Basisgewicht van 2,59 kg/5,72 lbs (zonder aanraakscherm)

Schijf is niet de snelste en ik ga waarschijnlijk nog wel een keer een ssd plaatsen. Schijf en geheugen zijn gemakkelijk bereikbaar. Dus upgraden is gemakkelijk, maar helaas geen plek voor extra normale ssd. Je kunt wel een M.2 sata 80mm ssd plaatsen.
Versie met ssd vond ik in verhouding erg duur, je kunt beter zelf een ssd kopen en deze vervangen.

Game laptop?

Wat is de dell Inspiron 15-7559 nu eigenlijk, als je naar het uiterlijk kijk dan probeert het een game laptop te zijn. Maar vergeleken met echte game laptops is het uiterlijk veel ingetogener. Ja hij is zwart met rode accenten maar ze hebben hierin niet overdreven naar mijn mening.
Wil je huidige games in ultra settings spelen dan kom je met de GTX 960M wel wat tekort, maar de games die ik speel kan ik makkelijk in high settings spelen. Ik loop met het spelen van games ook altijd wat achter, meestal koop ik games die al een tijdje uit zijn.
Games die ik momenteel speel zijn armored warfare, cities skylines en soms nog world of tanks. Verder speel ik games zoals Dishonered, Bioshock etc. Ik zal nog wel even wat testen doen met de videokaart en de cijfers in deze review plaatsen.

Uiterlijk en bouwkwaliteit

Zoals ik al eerder zij ik heb deze laptop niet gekozen voor zijn uiterlijk. Of iets mooi is is natuurlijk persoonlijk maar ik had hem liever gezien zoals de andere inspirons in de 7000 serie. Behuizing is van kunststof en er zit een soort rubberen laag op. Het is niet heel stroef maar je kunt duidelijk voelen dat er dat er iets van een coating op zit. Vette vingers zie je er wel snel op maar het is goed schoon te maken.

Touchpad is lekker groot en zit op een goede positie, maar bediening van de pad vind ik wat minder. Het is lastig uit te leggen maar ik heb betere touchpads onder handen gehad. Verder geen probleem want zonder muis werk ik zelden.

Toetsenbord vind ik prima, toetsen kunnen verlicht worden en aanslag vind ik goed, ik ben niet iemand die veel moet typen dus ik ben ook wel snel tevreden.

Scherm vind ik van prima kwaliteit, mijn XPS had nog een resolutie van 1366x768 en ben er nu wel achter dat ik qua scherm al veel eerder had moeten upgraden.
Er is een versie met ultra HD scherm en touch te krijgen, maar touch hoef ik niet en ik vind 1920 x 1080 voldoende.
De kijkhoeken zijn goed en verlichting sterkte scherm is voor mij voldoende.
Mijn XPS had een glanzend scherm en daar had ik toen wel een beetje spijt van. Dit scherm met zijn anti glans vind ik persoonlijk veel prettiger om naar te kijken.

Geluid is prima maar ik had beter verwacht, dit komt omdat mijn XPS vergeleken met deze hier toch beter in was. Ik mis de de lage tonen of bas, er zit een subwoofer onder de laptop maar die valt een beetje tegen. De speakers aan de bovenzijde zijn prima voor normaal gebruik.

Er is geen optische drive aanwezig, die gebruik ik al jaren niet meer dus dat is voor mij geen gebrek.

Aansluitingen

Geheugenkaartlezer (SD, MMC), USB-uitgang 3.0 (3x), Uitgang voor stroomadapter, HDMI-uitgang, Uitgang voor Ethernet-aansluiting, Uitgang voor hoofdtelefoon, Beveiligingsslot

Deze zitten allemaal aan de zijkanten, achter kant word gebruikt voor koeling.

Koeling

De cpu en gpu hebben beide hun eigen ventilator, de in en uitlaten zijn links en achter de behuizing gepositioneerd.

Bij normale belasting hoor ik de koeling niet, bij belasting is het geluid wel aanwezig maar een stuk minder dan bij mijn XPS. Ik vind dit niet hinderlijk en tijdens gamen heb ik de koptelefoon toch op. Bij het spelen van games word behuizing wel warm maar niet extreem en is niet hinderlijk.

Software

Ik weet nog dat er bij mijn XPS nogal al veel bloatware van dell opstond. Ik heb toen ook snel een schone installatie uitgevoerd.
Bij deze is de bloatware een stuk minder, er word wel weer mcaffee meegeleverd maar die gebruik ik niet en is al verwijderd. Verder staan er nog wel wat op maar deze zijn niet hinderlijk aanwezig. Voorlopig nog geen plannen om schone installatie uit te voeren.
OS is Windows 10 Home (64-bits), Nederlands. Werk nog niet heel lang met Windows 10 maar ben er tot nu toe tevreden over. Alles werd bij eerste keer opstarten netjes geupdate en alle soft en hardware werkte meteen.

3DMARK

Fire Strike is voor echte game systemen, zoals je ziet trekt deze laptop dat niet.

Ik heb geen spijt van deze aankoop, hij doet wat ik verwachte en de minpunten die ik genoemd heb wist ik van te voren of vind ik niet storend.
Mocht ik verder nog plus en min punten tegenkomen dan zal ik deze zeker nog gaan vermelden.
Mochten jullie nog vragen of suggesties hebben dan hoor ik dat graag.

Heb jij ook een Dell Inspiron 15-7559 (CN95701, Qwerty toetsenbord)?

Mooi overzichtelijke review! Ik ben ook redelijk gecharmeerd van deze laptop, alleen vind ik dat er te kort configuraties beschikbaar zijn. Ik heb liever in plaats van die 5400 rpm een SSD (ben zelf niet zo handig om dat voor elkaar te krijgen), daarnaast ben ik benieuwd naar de batterijduur van dit apparaat. Weet jij hier meer over na een aantal dagen gebruik? Ik heb nu nog een Studio XPS 15/16 uit 2009 en ben ook toe aan een upgrade, Dell bevalt me wel, maar door de overvloed aan alternativen weet ik het gewoon niet :P

[Reactie gewijzigd door _Heisenberg_ op 4 januari 2016 22:28]

De capaciteit is 74 w/u maar dat zegt mij niet veel. Er zijn wat uitgebreide reviews op het net te vinden, wat ik daar las was bij heel licht gebruik meer als 10 uur. Bij browsen ongeveer 8 uur, bekijken film youtube 5 tot 6 uur. Bij gamen loopt de accu snel leeg maar dat is niet verassend, gamen moet je gewoon aan de lader doen. Hoelang de accu deze capaciteit behoud kan ik natuurlijk nog niet zeggen. Bij vaak aan de lader kan kwaliteit van de accu wat sneller achteruitgaan.
Ik heb zelf ook een XPS gehad en de bouwkwaliteit daarvan is wel iets beter/degelijker, hou daar dus rekening mee.
De versie met ssd kost 300 euro meer. je hebt dan wel meer geheugen en een ultra HD scherm. Deze ssd is maar 128G dus of je dat waard vind ik in ieder geval niet. En met een ultra HD scherm moet de GPU harder werken.
Succes met je keuze.
Prima review!
Ik heb hem zelf ook een week met het UHD scherm dan.
Ik heb deze gelijk zelf (goedkoper) geupgrade met een m.2 500gb samsung 850 evo SSD. Die is toch echt wel nodig om een snel gevoel te hebben met de laptop.
De Touchpad is echt verschrikkelijk. Maar heb een bleutooth muis erbij (WM 615) en dat werkt perfect. En natuurlijk het touchscreen wat ik toch wel erg handig vind.

Het wordt een muziek producer laptop, de specs zijn uitstekend hiervoor. Gamen heb ik geen idee van.