Xilence A402 Performance C Series Review

JVRadeon 4 januari 2016, laatste update op 15 januari 2016, 849 views

Xilence A402 Performance C Series

De Xilence A402 Performance C Series is opzich een leuke koeler, maar alleen aan te raden voor AMD cpu's die met de kleine stock koeler worden geleverd. De grote stock koeler van AMD koelt namelijk beter en qua geluid is er ook niet veel verschil.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Goed voor < 100w processors
  • Installatie

Minpunten

• Meegeleverde koelpasta
  • Deļnstallatie
  • De grotere AMD stock koeler koelt beter

Geluidsproductie (min) Score: 3
Geluidsproductie (max) Score: 2
Koelvermogen Score: 3
De koeler was tijdens het schrijven van de review niet meer in mijn bezit, maar kon er nog wel voldoende over vertellen. Zag er nog geen reviews van op internet staan dus waag ik maar een poging. Mochten er dingen missen of beter kunnen hoor ik het graag.

Xilence A402 Performance C Series

De Xilence A402 Performance C Series is een tower CPU koeler voor de sockets AM2, AM2+, AM3, AM3+, FM1, FM2 en FM2+ (Intel versie: pricewatch: Xilence I402) met een max. koelvermogen van 130 watt. Dit ben ik dus gaan testen met een Phenom II x6 1090T, die een TDP heeft van 125w.
Het systeem waarin hij is gebruikt:
Product
G.Skill Ripjaws F3-10666CL9D-8GBRL
Cooler Master B600 ver.2
Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB
Wat zit er in de doos?
  • De koeler zelf, de fan zit al aan de heatsink vast
  • Tubetje koelpasta
De installatie en verwijdering
De koeler is eenvoudig te monteren zonder een backplate te hoeven gebruiken. Je zet het hem vast door de 2 klepjes gewoon op de AMD mounting bracket te plaatsen. Enige kracht kan hiervoor vereist zijn.

Foto's:

Het verwijderen van de koeler gaat echter niet zo makkelijk. Zoals je op de 2e foto ziet is er een hendeltje wat je in kan drukken. Ik drukte zo hard dat de hendel zowat begon te buigen, waardoor ik uiteindelijk besloot om gewoon de 2 mounting brackets los te schroeven. Daardoor kwam de koeler een stuk gemakkelijker los :)
Geen idee of ik iets over het hoofd zag maar volgens mij niet.
Koeling en de core temperaturen tijdens Prime95
Stock cooler en Arctic Silver 5:
Max. 60 graden celsius.

De A402 en Arctic Silver 5:
Max. 63 graden celsius.

De A402 en de meegeleverde koelpasta:
Max. 72 graden celsius.

Zoals je ziet zijn de temperaturen slechter dan met de stock cooler. Het max. koelvermogen van de koeler lijkt aardig te kloppen, daar de 1090T 62c mag worden. Tijdens games en andere minder zware toepassing zit je dus wel in de veilige zone, zolang je maar niet de meegeleverde koelpasta gebruikt, want die is nogal bagger (zie temps). Hij is ook dunner dan AS5 en Noctua NT-H1.

Het kan zijn dat het aanbrengen van de Xilence Pasta minder goed ging dan bij de AS5, maar zo'n groot verschil zal het ook weer niet maken lijkt mij.

In het BIOS van het moederbord heb ik standaard de koeler al op stand 4 (van 1-10) moeten zetten om de CPU op idle normale temperaturen te geven. Op stand 1-3 werd de CPU bij simpele toepassingen zoals internet al 45 graden en ging dan al snel meer herrie maken, wat je in idle stand eigenlijk niet wil. De Target temperature heb ik dan ook aangepast van 50 naar 55 graden waardoor hij vanaf dan harder gaat blazen dan de 4e stand.

Voor een CPU met een TDP van 125w is de koeler dus net aan onder volle belasting, maar voor zo'n CPU is het dan ook verstandig om een koeler te nemen met meer koelvermogen. Overklokken is in ieder geval een No Go.

Voor AMD cpu's die met de kleinere stock koelers worden geleverd kan het wellicht een upgrade zijn.
Geluid
Komt in de buurt van de stock cooler, maar net wat minder hard en een iets minder onprettig geluid.
Staat op het moment van schrijven in de prijswatch voor tegen de 20 euro. Echter heb ik hem bij Alternate gekocht voor ¤16,99. Voor de prijs is het een redelijk ding, maar er zijn denk wel betere te krijgen voor de prijs. Ook gezien je er beter nog koelpasta bij kan kopen mocht je deze nog niet in bezit hebben.
De Xilence A402 Performance C Series is opzich een leuke koeler, maar alleen aan te raden voor AMD cpu's die met de kleine stock koeler worden geleverd. De grote stock koeler die bij de zwaardere CPU's wordt meegeleverd koelt namelijk beter en qua geluid is er ook niet veel verschil. Ook is het handig om niet de meegeleverde koelpasta te gebruiken, maar een betere zoals Arctic Silver 5, Arctic MX-4, Noctua NT-H1 of een andere goede natuurlijk.

Heb jij ook een Xilence A402 Performance C Series?