Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout) Review

Tweaqer 3 januari 2016, laatste update op 3 januari 2016, 544 views

Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout)

Heel gaaf toetsenbord dat bloedsnel werkt en prachtig oogt en solide voelt. (in de volledige review geef ik naast de uitgebreidere review ook nog wat handige tips en tricks)

Pluspunten

• Solide toetsenbord
  • Het gevoel van écht typen
  • Keyboard layout is vertrouwd
  • LED's die verlicht kunnen worden per toets
  • Razend snelle reactiesnelheid bij toetsaanslagen
  • Minder typefouen

Minpunten

• Geen meegeleverde quick start
  • Onduidelijk wat USB-poort en Keyboard plug is
  • Ingewikkeld softwarepakket
  • toetsen staan hoger dan normaal

Het is lastig om na zo'n goede review van Foritain nog iets wezenlijks te kunnen toevoegen maar ik ga mijn best doen :) Hierbij mijn allereerste Tweakers review:

THE WINNER TYPES IT ALL
Om te beginnen wil ik mijn mening in perspectief plaatsen: allereerst ben ik niet echt een gamer maar meer een office gebruiker. De speciale gamers toetsen die worden meegeleverd zijn dan ook voor mij niet echt nodig. Nu vraag je je misschien af: waarom koop je dan een gamers toetsenbord?!? Het antwoord daarop is dat ik het toetsenbord niet heb gekocht maar dat ik deze heb gekregen van 4Launch (bedankt nog hè! ;) ). Ik zeg dit omdat ik mij goed kan voorstellen dat als je daadwerkelijk ervoor hebt gespaard en het er dan ook aan hebt uitgegeven dat je er op een andere manier (misschien kritischer?) naar kijkt. Anderzijds is het natuurlijk ook wel weer interessant om te weten of ik als office gebruiker na het winnen en uittesten van dit gewilde toetsenbord deze direct onder Vraag & Aanbod te koop heb gezet om 'te cashen' of dat hij mijn hart gewonnen heeft en opgenomen is in de gadget-familie.. let's find out!

(nota bene: ik heb ondanks dat ik het toetsenbord gekregen heb geen enkele verplichting om deze review te plaatsen en ontvang hier ook geen compensatie of geld voor mocht dat idee ontstaan zijn)

HET UITPAKFEESTJE
Het feest begon natuurlijk allemaal toen ik het pakket overhandigd kreeg van de postbode. Het viel mij direct op dat het zwaarder aanvoelde dan gedacht. Ook toen ik het toetsenbord daadwerkelijk uit de verpakking had gehaald voelde deze zwaar (maar niet té) maar vooral stevig aan. Alles zat verder keurig verpakt en voor oa. de WASD toetscombinatie waren extra toetsen meegeleverd die meer grip/herkenning geven als je aan het gamen bent.

PLUG & PLA.. SEARCH FOR SOFTWARE
Eenmaal goed en wel uit de verpakking valt de dikke kabel van het toetsenbord direct op. Nou ben ik zelf wel voorstander van degelijkheid, maar ik kan mij voorstellen dat niet iedereen dit mooi vindt. Daarnaast zit je bij het aansluiten met twee USB stekkers. Ik had van te voren al ergens gelezen dat er eentje voor het toetsenbord zelf is en de ander voor de USB-poort achterin het toetsenbord, maar ik vond dit niet duidelijk bij het aansluiten (er staan overigens wel icoontjes op). Eenmaal aangesloten werkt het toetsenbord op zichzelf prima, maar mis je wel nog een boel functionaliteit. Daarvoor heeft Corsair CUE bedacht: Corsair Utility Engine. In dit pakket zitten overigens ook de drivers. Hierover later meer. Echter vond ik het wel opvallend dat er geen CD'tje/USB-stickie met de software meegeleverd was. Op zichzelf natuurlijk geen probleem, maar dan moet deze natuurlijk wel makkelijk te vinden zijn op de site van Corsair en dat vond ik wat minder het geval. Overigens staat het proces van installatie en alles wat er bij komt kijken wel prima uitgelegd in de Quick Start Guide die ik iedereen die dit apparaat koopt kan aanraden. Mijns inziens een gemiste kans dat deze niet in de doos meegeleverd zit.

Linkje naar de Software Quick Start Guide: linkje (pdf)

HET TYPEFEESTJE
Ik ben geen echte gamer, dus je zult het moeten stellen zonder mijn in-game ervaringen, maar het typen is daadwerkelijk een feestje. Hiervoor had ik een 'normaal' multimedia-toetsenbord en ik wist dus niet beter. Nu merk ik na enige tijd gebruik dat het toch wel erg fijn typt op een mechanisch toetsenbord. Je hebt echt het gevoel dat je iets hebt ingetypt. Bij iedere aanslag hoor je ook veel duidelijker dat je iets ingetoetst hebt en je aanslagen worden vele malen beter herkend. Het doet mij ook een beetje denken aan het ouderwetse typemachine-typen: vrij hoge toetsen en het gevoel van daadwerkelijk iets intypen. Je hoeft alleen niet zo ver door te drukken als je met een typemachine moest doen :) De hoogte van het typen is wel een aandachtspunt. Er zit geen pols-bankje bij het toetsenbord meegeleverd waardoor je het gevoel hebt dat je een beetje omhoog typt. Dit went op zich wel, maar of het helemaal verantwoord is om lange perioden achtereen te typen qua ergonomie vraag ik mij af.

HET GEMIS VAN DE MULTIMEDIATOETSEN
Zoals gezegd kom ik van een toetsenbord waar ook dedicated multimedia toetsen op zaten en die gebruikte ik toch ook wel veel. Hiervan gebruikte ik voornamelijk: volume mute, volume harder, volume zachter en de play/pauze knop. Deze toetsen zitten ook allemaal op de STRAFE, maar wel alleen in combinatie met het gebruik van de FN-toets. Ik vond dit eigenlijk gewoon vervelend in mijn dagelijks gebruik ook omdat ik qua laptops gewend ben dat de FN-toets links zit. Uiteindelijk ben ik mij om die reden eens gaan verdiepen in de CUE-software omdat ik de FN toets wilde omzeilen. Mijn eerste ingeving was om de lock-toets te gebruiken als een FN-lock om deze zo afwisselend aan en uit te zetten. De lock toets is eigenlijk bedoeld om de Windows toets uit te schakelen, zodat je tijdens het gamen niet per ongeluk de windows knop indrukt. Helaas kwam ik er via de diverse fora achter dat het niet mogelijk is om de FN-toets te re-mappen op een andere toets dus ik moest iets anders bedenken. Ik heb daarom de lock-toets gebruikt om een profile-switch te doen. Ik heb daarvoor twee profielen aangemaakt: Profiel (1) default: alles werkt normaal en multimedia toetsen zijn te gebruiken icm de FN toets. Profiel (2) multimedia: ik heb de knoppen F5, F7, F8, F9, F10, F11 en F12 de corresponderende multimedia functies als primaire toets gegeven. Daarnaast heb ik normale verlichting bij default profiel en extra uitgelichte multimedia toetsen als dat profiel in gebruik is. Dit werkt bijzonder fijn en hierdoor heb je ook de extra multimedia toetsen in de praktijk niet nodig. Het is mij helaas niet gelukt om dan bijvoorbeeld F5 vervolgens als FN-functie te mappen. Misschien kan dat later nog met een update van de CUE software. Daarnaast ben ik een verstokte Winamp gebruiker en heb ik nog de tip voor overige verstokte winamp gebruikers dat je in Winamp bij de instellingen multimedia toetsen moet aanzetten om de multimedia toetsen ook daadwerkelijk te laten werken.

PSST TOETSENBORD KOPEN?
Dan de hamvraag: staat hij te koop? Het antwoord is... neen! Ik ben eigenlijk wel tevreden met mijn nieuwe toetsenbord! Het belangrijkste is: typed hij fijn? Absoluut! Het is totaal geen STRAFE (hah!) om hierop te typen. Het voelt heel precies als je wat typed en hij reageert sneller dan een ouderwets toetsenbord (ja en dat merk je dus ook gewoon in je standaard office programma's). Daarnaast zijn de mogelijkheden extreem uitgebreid qua wat je allemaal kunt programmeren qua mapping van toetsen, toetscombinaties, macro's en het instellen van verlichting per toets. Er zijn natuurlijk wel kritiekpunten (te lastige software, hij staat wat hoger, geen quick start meegeleverd), maar dat zijn eigenlijk meer puntjes dan echte struikelpunten. Al met al een prima toetsenbord dat ieder die hem in huis haalt ongetwijfeld veel type plezier op zal leveren.

Heb jij ook een Corsair Gaming STRAFE Cherry MX Red (US layout)?

Minder typefouen
Dat was met opzet... toch? :Y)