Microsoft Display Dock HD-500 Review

Elephtera 2 januari 2016, laatste update op 3 januari 2016, 5.726 views

Microsoft Display Dock HD-500

Een prachtig klein apparaat wat in staat is een computer te vervangen voor als je even iets meer nodig hebt dan een klein scherm. Echter is het nog niet ten volle te gebruiken door het gemis van UWP applicaties en remote desktop.

Pluspunten

• Klein
  • Telefoon direct opladen
  • Stabiel 60hz
  • Draadloze toetsenbord/muis ondersteuning
  • Ander device opladen

Minpunten

• Alleen UWP applicaties
  • Nog geen remote desktop beschikbaar

Unboxing

Met een adviesprijs van 99 euro lijkt het apparaat wat duur, echter is het dock inmiddels ook al bij verschillende leveranciers voor een schappelijke 80 euro verkrijgbaar.

Na binnenkomst van het pakketje blijkt dat het display dock in eenzelfde formaat doos zit als de Lumia 950 en 950 XL. Het is mooi om te zien dat Microsoft daar naar gekeken heeft.

In de doos ziet niet veel. Een piepklein displaydock kastje, wat amper groot genoeg is voor de overdaad aan aansluitingen, een usb-c stroomkabel en een usb-c kabel om de telefoon te koppelen.

In gebruikname

Voor alsnog werkt het display dock enkel samen met de Lumia 950 of 950 XL. Dit is een hardwarematige limitering aangezien usb-C noodzakelijk is om de video signalen door te sturen en verder geen Windows Phone toestellen de beschikking hebben over een usb-C poort.
Aansluitingen

Het aansluiten van het dock is relatief simpel. Plug je beeldscherm kabel, toetsenbord en muis in. Sluit de stroomkabel aan en zorg dat de telefoon gekoppeld is met het dock. En voila, je toestel herkend zelf dat het gekoppeld is met een display dock en zal doormiddel van de gadget app continuum opstarten.
Mogelijke opstelling

Wat mij verbaasde is dat mijn Logitech draadloze muis het direct deed. Daar waren kennelijk drivers voor aanwezig. De touch van mijn monitor werkte echter (nog) niet, en omdat het een mobiele versie van windows 10 is, heb je ook geen mogelijkheid om zelf drivers te installeren.

Gebruik

Waar gebruik je dit nou eigenlijk voor? Daar ben ik nog niet echt achter. Ik heb thuis een wat oudere pc (Intel NUC - i3) en ik heb die losgekoppeld en vervangen door het display dock. Daarmee was ik in staat om het in ieder geval uit te proberen afgelopen weken.
Continuum
Het display dock faciliteert de Continuum feature van Wndows 10. Deze feature houdt in dat universele applicaties op het windows 10 platform (UWP) op alle mogelijke varianten ervan kunnen draaien. Van een simpele raspberry pi tot een Xbox one. Elk met hun eigen invoer en beeldscherm type.
Windows 10 platform

Een telefoon heeft een relatief hoge resolutie (QHD op de 950) op een klein scherm. Continuum zorgt dan dat applicaties goed werken op dit kleine formaat scherm. Echter met het display dock kun je ineens een 1080p 42" scherm aansluiten als je dat zou willen. Dan zal continuum er voor zorgen dat de applicaties er goed uit blijven zien, en gebruik maken van het extra scherm oppervlak.
Hierbij maakt het voor de applicatie niet uit of er een telefoon aanhangt of een 5000 euro bakbeest van een computer.

Het enige nadeel hiervan is dat continuum (nog) niet overweg kan met niet UWP applicaties, en al helemaal niet met ouderwetse x86 windows desktop applicaties.
Wat dan wel?
Afgelopen weken heb ik gemerkt dat ik soms wat op mijn telefoon wil doen, maar met wat meer gemak. Dan sluit ik hem aan op het display dock en kan ik wat uitgebreider werken in office, email of internet.
Dat werkt dan erg soepel, al merk je soms wel dat je niet op een normale pc zit. Office werkt bijna onmerkbaar soepel, maar complexe websites met veel grafische elementen gaan minder soepel.
Remote desktop
De andere mogelijkheid voor Continuum zou remote desktop zijn. Daarmee zou je in theorie een andere computer over kunnen nemen in de continuum omgeving. Waarmee je het probleem omzeilt van enkel UWP applicaties kunnen draaien in een continuum omgeving.

Remote desktop is ook in het bedrijfsleven een prachtige functionaliteit. Men kan dan namelijk het principe van thin clients toepassen door overal continuum docks te plaatsen en iedereen een Lumia 950 (XL) te geven.

Er is momenteel 1 UWP remote desktop applicatie beschikbaar. Te weten teamviewer. Deze kan echter nog niet goed overweg met de muis of touch interacties van de telefoon.

Microsoft zelf heeft aangegeven dat ze hun Remote Desktop applicatie beschikbaar gaan maken als UWP applicatie en daarmee compatible met continuum. De kans is groot dat dit wel gaat werken.

Alternatief

Het wordt natuurlijk erg prijzig om overal een display dock te plaatsen, en soms is het ook niet wenselijk om bedraad te zijn. Gelukkig bied de telefoon dan een alternatief met Continuum. Je kunt namelijk ook gebruik maken van een Miracast device. Miracast is iets wat inmiddels in vrijwel alle nieuwe televises zit en ook al te vinden is in high end monitoren. Mocht je die niet hebben dan zijn er Miracast dongles verkrijgbaar vanaf 40 euro.
Ik heb zelf de Microsoft wireless display adapter in combinatie met mijn televisie gebruikt om deze vorm van continuum te testen. Het koppelen gaat via de continuum app op je telefoon en qua gebruikservaring werkt het prima. Je hebt wat lag omdat je draadloos verbonden bent. Dat is storend als je er de hele dag mee moet werken, maar als je alleen een presentatie of filmpje wil tonen werkt het prima. Ook is het voldoende om "even" mee te werken.

02-01-16 Initiele review
03-01-16 Draadloos Alternatief toegevoegd

Heb jij ook een Microsoft Display Dock HD-500?

Meer advertenties

Ik heb een vraag. Is het enkel mogelijk om met een kabel je telefoon te verbinden met de Microsoft Display Dock of kan dat ook draadloos?
Dit dock werkt volledig bedraad. Je kunt wel je toetsenbord en muis draadloos aansluiten met je telefoon via Bluetooth.
Ook kun je door middel van miracast (bijvoorbeeld een tv die het ondersteunt of de microsfot wireless display dongle) gebruik maken van continuum. Dan zou je wel je toetsenbord en muis via Bluetooth moeten aansluiten op je telefoon. Het nadeel van miracast is de doorvoersnelheid. Je kunt prima een filmpje bekijken via continuum (daar is miracast tenslotte voor gemaakt) maar bij office of internet merk je toch dat de verbinding draadloos is, en er daardoor merkbare lag is.
Bedankt voor de info. Ik had jou bericht, na m'n reactie op het bericht hierboven, pas gelezen. Het zou je review denk ik nog completer maken als je je bevindingen tussen miracast en display dock op zou nemen.
Verder ben ik erg blij met je review.
Voor draadloos Continuum pak je een Miracast dongle. Zoals een
Bedankt voor de info. In dat geval zou ik wel willen weten wat het verschil is in kwaliteit/snelheid tussen de twee manieren. Hopelijk neemt iemand dat een keer op in een review.
Zie ook mijn andere berichtje. Ik zal deze week proberen bij de Microsoft wireless display adapter ook een review te plaatsen.
Bottom line: je merkt dat je draadloos verbonden bent door de lag. Deze is niet extreem storend, en daarmee perfect bruikbaar voor dingen als een powerpoint presentatie. Echter als je een hele dag ermee moet werken dan is bedraad met een display dock toch wel aan te raden
Leuke review. Ikzelf mis eigenlijk nog een feature bij de display dock (of een uitgebreidere versie met de feature) en dat is een KVM switch functionaliteit. Hoe geweldig zou het zijn om je monitor, keyboard en muis zowel voor je normale pc te kunnen gebruiken als je wat meer wilt doen en voor snel even je mail kijken of iets dergelijks alleen even je smartphone aankoppelt en dus niet je pc hoeft op te starten. Wellicht gaan we dit nog zien in de toekomst, want het Continuum / display dock verhaal staat nog in de kinderschoenen. Ben wel blij dat een grote partij als Microsoft hier nu eens goed werk van heeft gemaakt en dat het wellicht tot een standaard kan uitgroeien dat werkt met elk (smartphone) OS zolang de connector maar compatible is.
Dat zou zeker leuk zijn, maar dan zou het aantal aansluitingen verdubbelen en daarmee de prijs waarschijnlijk ook, terwijl het beperkte publiek dan nog beperkter wordt.

Dan is een andere route wellicht handiger.
Hardwarematig door de functie in te bouwen in moederborden. Die zijn tenslotte al aangesloten op alle apparaten. En moederborden hebben vaak een low power mode waarin dit soort zaken prima kunnen zonder dat de computer echt aan staat.
Softwarematig door een soort driver oplossing in Windows. Deze optie lijkt nu misschien nog niet zo interessant, maar als er in de toekomst functies komen in Continuum op de telefoon die niet op een computer beschikbaar zijn dan kan dit ook potentie hebben.
Ik zie eigenlijk nog steeds niet in waarom je zo'n Display Dock zou kopen in plaats van een échte x86 HDMI-stick icm een leuke cloudoplossing voor je data (office 365 is voor nu al zat als je kijkt naar de huidige opties van Continuum).

Oke, de Compute Stick op een 4K-monitor is wat lastig omdat je geen Displayport hebt, en je hebt geen USB poorten. Daarentegen is hij wel een stuk kleiner, heb je véél meer opties voor applicaties (want gewoon X86) en ben je bovenal niet verplicht om met Windows Phone te werken, maar kan je ook gewoon voor een Android of iOS-device gaan.
Primair omdat dat weer een part device is. Die je dan bij je moeten hebben, moet onderhouden en/of niet vergeten mee te nemen. Waar staat de data. Enzovoort. Met continuum werk je 100% transparant door. Een mooi voorbeeld is de dock+phone als Thinclient.
De mogelijkheden zijn zo groot dat we ze allemaal nog niet ontdekt hebben denk is. En zoals de review zegt, het is early days. Nog niet zoveel mobiels met USB-C en waar met name RDP/Citrix receiver met continuum belangrijk zullen zijn. En dalende prijzen van de docks. Voor Miracast dongles heeft het ook even geduurd voordat die < 50 euro kwamen. Over een tijdje zullen deze docks ook <50 euro gaan. Dan wordt het voordeel steeds duidelijker.
Dat geldt ook voor deze Display Dock; dat is het hele punt juist. Ja, je kan aan ieder scherm zo'n Display Dock gaan hangen, maar dan kan je er net zo goed een x86-stick aan knallen. De data staat vanzelfsprekend in de cloud, maar ook wat dat betreft zijn er meer dingen te verzinnen om data van smartphone naar stick te krijgen.

Natuurlijk is het allemaal nog vroeg in de ontwikkeling, en deze devices gaan zich steeds meer bewijzen, natuurlijk. Maar ik denk dat ze uiteindelijk ingehaald gaan worden door USB-C-naar-DisplayPort kabels en smartphones die eigenlijk alles al kunnen wat er in dit stuk hardware zit. Inclusief een tweede USB-C poort.
Sterker nog, Miracast maakt dit hele kastje eigenlijk al overbodig, en werkt bovenal al enkele jaren op Android. Het zal me niks verbazen dat nieuwe Chromecasts dit ook gaan supporten en Apple met Airplay en AppleTV hetzelfde van plan is. Het hele 'probleem' hiermee is vooralsnog de apps; de techniek maakt het al tijden mogelijk.

Tegelijkertijd zullen de prijzen van x86-sticks eveneens door dalen, en komen er steeds meer devices op de markt die hetzelfde doen, zoals de Ockel Sirius B, die uiteindelijk ook allemaal de prijs gaan drukken. En hier zijn de apps al voor beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door Richh op 3 januari 2016 20:56]

Volgens mij begrijp je Continuum niet helemaal. Het is niet simpel screen mirroring, maar er zit meer achter. Daarom moeten apps ook continuum (desktopachtig) geschikt zijn.
Apps van een mobiel OS werken/schalen niet. 2 schermen onafhankelijk van elkaar kunnen draaien. Google en Apple moeten feitelijk nog beginnen. Uberhaupt 1 OS/all devices. Microsoft is inmiddels begonnen.
Ik begrijp dat er meer achter zit, ik zeg ook alleen dat het technisch al mogelijk is. 2 schermen onafhankelijk draaien is overigens binnen Android wel degelijk mogelijk :)
Het grote voordeel van continuum dmv je telefoon is dat je het altijd bij je hebt, en dat je niet perse een display dock nodig hebt. Een miracast device is ook voldoende om gebruik te maken van Continuum.
Voor die paar keer dat je dan een x86 applicaties moet gebruiken, heb je een normale pc. En als ik naar mezelf kijk, zijn die x86 applicaties vaak dusdanig zwaar dat je die bij lange na niet op een stick kan draaien. (Denk aan photoshop en visual studio)
Alle simpelere x86 applicaties zijn vaak al als app beschikbaar, of zullen de komende jaren een UWP applicatie krijgen, daar heb je dan weer geen stick voor nodig.
Op het meeste uit je post heb ik hier al antwoord gegeven: Richh in 'productreview: Microsoft Display Dock HD-500 review door Elephtera'
Die gaan dus ook niet werken op je smartphone, die is eveneens te traag haha :P bovendien is een actief gekoelde Atom-chip sowieso sneller dan een thermal-throttlende SD810/808.
De SD810/808 throttelen niet in een 950/XL ;)
SD810 heeft luchtkoeling en de 808 throttelt sowieso al niet.
Denk ook: de smartphone is al aan. De USB stick moet je ng boeten.
Of denk mobile apps zoals Whatsapp die alleen op een mobiel draaien.
Ze zijn hoe dan ook temperature limited, met actief koelen kom je hoe dan ook verder, zeker icm een kleiner productieproces. De 950xl heeft een heatpipe, geen luchtkoeling.

Booten van smartsticks duurt niet langer dan de boel inpluggen. En zelfs een vanuit technische redenen mobile-only app zoals WhatsApp heeft daar al prima alternatieven voor :)
Booten duurt net zolang als simpelweg 1 kabel inprikken?
Ik denk het niet hoor ;)
Ik denk dat het om meer te doen is dan die 10 seconden winst haha.
Hier had ik niet eens aan gedacht. Dat klinkt als een absolute killer applicatie.
Continuum, een instant business seller indien er VMware Horizon en/of RDP mogelijk is en bedrijven die hun werkplekvoorziening moeten updaten of voor bedrijven die HNW omarmen; one device fits all.
Bij dit product kijk ik alleen naar het feit dat Microsoft een goede stap in een goede richting heeft gezet. Wellicht gaan ze dit product uitkleden en verbeteren! Een betere/snellere Lumia met meer aps voor zowel de telefoon als voor de Display Dock klinkt verrassend goed.
Remote Desktop met Continuum is sinds gisteren beschikbaar :)
Ik heb jammer genoeg nog geen kans gehad het uit te proberen. Maar zodra ik het heb uitgeprobeerd zal ik mijn bevindingen melden
De RDP beta heeeft inmiddels meer instellingen, zoals het scalen van het scherm.
Is het ook mogelijk om een laptop met USB Type-C uitgang erop aan te sluiten? Dan gebruik ik 'm niet voor een Lumia, maar voor m'n laptop. Meer info hier op het forum.
Ja dat is mogelijk, met als voorwaarde dat de laptop displayport over usb-c ondersteunt.
http://www.displayport.org/displayport-over-usb-c/ (Daar staat een alienware 17 in de lijst)

Microsoft zelf noemt het niet officieel, maar er zijn al mensen die met bijvoorbeeld een MacBook hun beeld hebben kunnen streamen via het display dock. zie ook http://answers.microsoft....-a183-ee78e0ab3667?auth=1
Leuke en interessante review van een nog interessanter apparaatje. Zelf heb ik ook een 950 XL en ben erg benieuwd hoe je bevinden tov de Display Dock zijn nu we ruim vijf maanden verder zijn.
In het begin had ik niet verwacht de dock veel te gebruiken. Echter merk ik dat ik hem nog altijd gebruik.

Ik werk namens een detacherings bedrijf bij een ander bedrijf, daar heb ik geen toegang tot mijn zakelijke mail en omgeving. Nu kan ik daarvoor mijn telefoon via 4g prima gebruiken, maar de display dock is dusdanig makkelijk dat ik mijn telefoon dagelijks aan de dock hang en op die manier gebruik maak van continuum om bij mijn zakelijke omgeving te komen.

Wat is me zodoende opgevallen
- Er is inmiddels een RDP applicatie van Microsoft, deze werkt prima.
- Office werkt heerlijk in continuum modus (word/excel/outlook)
- Powerpoint werkt erg fijn, niet alleen met de dock, maar ook via de remote oplossing (miracast/WiDi)
- Steeds meer apps zijn UWP compatible, en werken dus ook op het volle scherm.
- Het is bijna trivial om de telefoon en het grote scherm door elkaar te gebruiken. (ook toetsenbord/muis werken op beide schermen)
- Thuis echter, heb ik ook een dock staan, waar ik vrijwel niks mee doe. Daar is een normale computer of tablet prettiger werken.
- nadeel: nog altijd maar een applicatie die fullscreen draait. Dat is met sommige applicaties overkill en zonde van de ruimte.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, Elephtera.
Duidelijk verhaal. Voor mij zou het vooral voor thuisgebruik zijn. Toevallig vandaag nog even bij mijn broertje langs geweest die een L950 met Display Dock (DD) heeft en we hebben dat even uitgetest op zijn tv, maar als je de standaard office apps niet gebruikt (inderdaad thuis toch veel makkelijker met een gewone computer) dan biedt de DD nog weinig meerwaarde. Het is een prachtig concept dat nog teveel in de kinderschoenen staat naar mijn idee, maar (groot) potentieel heeft het zeker. Ik ben benieuwd waar het over een jaar staat. En je ziet nu inderdaad al dat het aantal UWP-apps aan het groeien is. Leuke tijden!
Goede avond,

Ik heb een vraag die gezien jullie reacties waarschijnlijk niet al te moeilijk te beantwoorden is.
Helaas ben ik IT technisch niet geweldig onderlegd dus hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ben in bezit van een Microsoft telefoon en deze dock.

1. Is het mogelijk een draadloos toetsenbord/muis aan te sluiten middels een dongle in de dock?
2. Dient het scherm nog aan bepaalde specificaties te voldoen? Of is een HDMI aansluiting voldoende? Zo ja werkt het dan ook in combinatie met een 'gewone' tv of heb je een computerscherm (met bepaalde specificaties) nodig?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp!
1. geen idee, wat wel kan is een Bluetooth toetsenbord/muis rechtstreeks koppelen aan je telefoon
2. hdmi/displayport is voldoende. mede daardoor werkt het prima met een tv, of zelfs een beamer.
Ik kan hier nog eea aan toevoegen:
  • Het lukt om een Logitech muis met dongle aan te sluiten, dit werkt. Dus ik neem aan dat het met andere USB dongles waarschijnlijk ook werkt.
  • Er zijn bepaalde merken/typen USD/RJ45 converters die op het Dock werken, je kan dus jouw telefoon aan een LAN verbinding hangen. Wel effe googlen welke compatibel zijn.
  • Je kan de Dock aan verschillende typen schermen hangen, daarbij maakt het niet uit of de aansluiting HDMI, DVI of DP is. Mits je maar de juiste (verloop) kabels hebt. Ik weet niet of er verloop kabels zijn voor VGA