Sennheiser Urbanite XL Wireless (Zwart) Review

manuarmata 30 december 2015, laatste update op 3 april 2017, 428 views

Sennheiser Urbanite XL Wireless (Zwart)

Stevige koptelefoon met een stevig prijskaartje.

Pluspunten

• mooi geluid.
  • bluetooth pairing werkt goed
  • mooi afgewerkt.
  • Mogelijkheid om met audio kabel te luisteren.
  • stevig gebouwd.
  • oorkussens en kabel zijn vervangbaar.

Minpunten

• Touch bediening is meer een gimmick dan een volwaardige bediening.
  • duur
  • afstandsbediening op kabel is vrij lomp en overbodig
  • design is ok maar niet echt wow

Deze koptelefoon moet mijn philips cityscape downtown vervangen, Deze is gesneuveld in de garantieperiode en kon niet meer worden hersteld. Van mediamarkt netjes een aankoopbon gekregen met het aankoopbedrag.

In de prijsklasse van de Philips cityscapewas het 22 maand later echter triestig gesteld.
Dan maar ineens in een hogere prijsklasse gaan zoeken en uiteindelijk op deze sennheuser urbanite uitgekomen.

Bouwkwaliteit:

Heel degelijk, veel metaal en mooi afgewerkte stevige plastics. hij voelt ook stevig en zwaar aan.

Design:

Op zijn Duits, alles is wat lomper en zwaarder en net iets saaier. De poging enige frivoliteit in het massieve object te blazen is net zoals bij Duitse auto's vergeefse moeite.

Geluid:

Ook een beetje op zijn Duits, het klinkt goed en zuiver maar mist wat muzikale flair.

Draagcomfort :

Het geheel is vrij zwaar en om op zijn plaats te blijven klemmen de schelpen stevig op je schedel. de mousse is bovendien vrij hard. Ondanks alles is het best te doen deze koptelefoon langere tijd op te houden, maar ook niet meer dan dat.

Bluetooth connectiviteit:

Gebruik hem op de iMac en iPad en het werkt voortreffelijk en doodeenvoudig.
eenmaal ingesteld vind hij de iPad automatisch. bij de iMac moet je wel telkens manueel verbinden. het verbinden lukt wel keer op keer en bovendien binnen de twee seconden.

Batterijduur:

hij zingt het 25 uur uit, in praktijk betekent dat bij mij één maal laden per week.
Vind ik meer dan goed.

bediening:

Misschien de grootste misser is het aanraakvlak voor de bediening. als je het wil gebruiken wekt het niet en als je je koptelefoon even goed wil zetten gaat er plots muziek spelen of beter nog bel je iemand op een onmogelijk uur.
tot overmaat van ramp kan je het niet uitschakelen.

Conclusie:

stevig, degelijk en werkt goed maar gaat ergeren door de bediening.

Update 11-11-16
----------------------

Batterijduur is na minder dan een jaar al een flink pak minder. Hij moet regelmatig aan de lader en valt geregeld spontaan zonder spanning.

Sleetsporen zijn er nog niet, er is ook nergens breuk. De witte kunststof hoofdband is wel een vettige bedoening en moet zeer regelmatig worden schoongemaakt. de degelijkheid die het toestel uitstraalt blijkt geen schijnvertoning.

De touchbediening werkt ondertussen danig op mijn zenuwen dat ik al overwogen heb hem gewoon te verkopen en een andere te kopen. Ik weet echter dat ik dermate kieskeurig ben dat ik nooit mijn zin ga vinden. Maar het is echt bij momenten hemeltergend. koptelefoon afnemen betekent steevast dat mijn desktop of laptop achter mij aanslaat, mijn film pauzeert of ik om 1 uur 's nacht een collega uit bed bel.
en dat alles met een nette seconde vertraging zodat ik eerst nog tien maal dat onding op de verkeerde manier bedien vooraleer alles is zoals het was.

via de bluetoothverbinding gaat het geluid soms skippen. op andere momenten werkt het dan weer perfect.

Kortom na een tiental maand gebruik een toestel dat ik niet kan aanbevelen. het is een typisch product dat op papier alles in huis heeft om een topper te zijn maar in de praktijk gewoon ergert en tegenvalt. Ik hoop voor de verandering een keer dat de "planned abdolecense" wel zijn werk doet en hij binnen de garantietermijn stuk gaat.

Update 3-4-17
----------------------

De oorschelpen zijn afneembaar, ondertussen zijn de kunststoffen echter allemaal net wat soepeler geworden door het gebruik en sta ik zowat elke dag minstens één keer met een oorschelp in mijn handen. Deze er terug opzetten is bovendien lastig.

Heb jij ook een Sennheiser Urbanite XL Wireless (Zwart)?