Specificaties Android, iOS, Windows Phone compatibel en 29,6g - Bekijk alle specificaties

Garmin Vivosmart HR Zwart (Zwart) Review

hans.geurtsen 30 december 2015, laatste update op 11 januari 2016, 3.174 views

Garmin Vivosmart HR Zwart (Zwart)

Een fijne virtuele vriend die je op subtiele manier een schop onder je luie kont verkoopt ;)

Pluspunten

• Goede stappenteller
  • Mooie vormfactor
  • Veel mogelijkheden
  • Hartslagmeting (mits goed gedragen) bijna spot on!

Minpunten

• Move Bar zou instelbaar moeten zijn

Algemeen

Na twee weken een Jawbone UP3 omgehad te hebben, sinds een paar weken deze Garmin vivosmart HR om. En deze gaat niet terug! Waar de Jawbone een slechte band heeft en helemaal waardeloos wordt wanneer de servers van Jawbone uit de lucht zijn (wat vorige week zeker een dag het geval was), functioneert de vivosmart geheel zelfstandig waarbij de app alleen extra inzichten geeft. Vergeleken met de Fitbit Charge HR van mijn vrouw, vind ik de vivosmart ook beter. Hij biedt meer mogelijkheden die ik relevant vindt, zoals het stille alarm en de Move Bar, een subtiele hint om te gaan bewegen (wat ik ook zo waardeerde aan de Jawbone).

Move Bar (acitiviteitsmelding)

Over de Move Bar gesproken, helemaal perfect vind ik die niet. Ik heb een zittend beroep en ben altijd werkzaam op een kantoor. Daar kan ik wel ieder uur een wandelingetje maken naar de koffiemachine, maar de vivosmart vindt dat niet altijd genoeg. Zeker wanneer je niet binnen een kwartier reageert op de 'Bewegen!' melding, moet je nog meer stappen zetten om van de melding af te komen. Dat zou instelbaar moeten zijn, naar mijn mening. Ook krijg ik nog wel eens een 'Bewegen!' melding als je in het weekend uitslaapt... Je kunt de melding dus beter vrijdagavond even uitzetten! En soms krijg ik de melding terwijl ik gewoon behoorlijk actief ben. Anyway, het is goed dat je met een zittend beroep af en toe een subtiel hintje krijgt iets te gaan doen, maar hier is nog ruimte voor verbetering. De Jawbone deed dit in mijn beleving veel beter.

Trappen tellen

Het tellen van trappen, gaat ogenschijnlijk niet altijd goed, maar dat heeft meestal te maken met het tempo waarmee je de trap neemt. Loop je op je sloffen en in een rustig tempo de trap op, dan wil hij wel eens niet geteld worden. Loop je gewoon lekker door, dan gaat de teller netjes omhoog. Ook wordt een dubbele trap nog wel eens gezien als enkele trap. En gewoon een weg omhoog lopen, wordt ook als trap geteld. Kortom, zie dit als een indicatie. Als je aan het eind van de dag 10 trappen hebt gelopen, heb je gewoon aardig wat aan hoogte overwonnen in een goed tempo.

Stapgrootte kalibreren

Mooi is het feit dat je je stapgrootte vrij gemakkelijk kunt kalibreren. Gewoon een afstand lopen waarvan je de lengte kent (even opmeten in Google Maps) en het aantal stappen noteren, en klaar ben je. Vanaf dat moment is de afstand die de vivosmart aangeeft veel nauwkeuriger. Hoewel dat natuurlijk altijd staat en valt bij de stapgrootte die je bij een bepaalde wandeling maakt.

Hartslag

De gemeten hartslag is bij mij nagenoeg altijd spot-on. Vergeleken met een Polar band, klopt de vivosmart bijna altijd tot op de bpm met de Polar. Soms geeft de vivosmart echter een hele andere waarde aan. Check in dat geval altijd even of de vivosmart goed om je pols zit, strak, net boven het bot wat boven je pols zit.

Wekalarm

De vivosmart gebruiken als wekker, werkt uitstekend. Hij heeft dan wel niet de mooie feature die de Jawbone heeft waarbij je gewekt kunt worden op het moment dat je licht slaapt, maar het werkt wel goed (waar ik bij de UP in twee weken tijd zeker twee keer het alarm gemist heb). Je kunt 10 minuten snoozen en je moet vrij precies op de juiste knop op het scherm drukken om het alarm het zwijgen op te leggen. Je drukt hem niet zo maar per ongeluk uit.

Myfitnesspal koppeling

Goed werkt ook de koppeling met myfitnesspal, al duurde het wel even voor beide apps correct gegevens twee kanten op synchroniseerden. Geduld bleek hier een schone zaak. Nu zie ik direct in MFP wat ik aan stappen met de Garmin heb gedaan en de andere kant op zie ik in Garmin Connect de geconsumeerde calorieŽn zoals geteld in MFP. Prima dus!

Smartwatch

De smartwatch functies, vind ik minder belangrijk. Ik heb al een Android Wear smartwatch, dus ik heb de meldingen op de vivosmart uitgezet. Maar het is wel leuk dat het kan en het maakt de prijs voor de vivosmart best interessant. Voor een prijs die maar iets hoger ligt dan de Fitbit Charge HR en zelfs lager is dan die van de Jawbone UP3, heb je eigenlijk wel een smartwatch met goede fitnesstracker in plaats van vooral dat laatste.

Stappentellen

Wat het stappentellen betreft, ik heb de indruk dat dat goed werkt. Het blijft natuurlijk een indruk, maar in ieder geval worden normale bewegingen zelden als stappen geteld en ligt een normale wandeling in de lijn der verwachting.

Bottom line ben ik heel tevreden met de Garmin vivosmart. Het is gewoon een feit dat een stappenteller zeer motiverend werkt te bewegen wanneer je dat in je normale leven te weinig doet wanneer je een zittend beroep hebt. Voeg daar de Move Bar en de Intensity Minutes van de Garmin bij en je hebt een virtuele vriend die je subtiel een schop onder je luie kont geeft. En daar is helemaal niets mis mee! Met de alarm functie van de vivosmart, de smartwatch functies en de (wat rommelige maar) uitgebreide app, ben ik van mening dat dit in het rijtje Jawbone UP3, Fitbit Charge HR en Garmin vivosmart HR met enige afstand de beste keus is!

Heb jij ook een Garmin Vivosmart HR Zwart (Zwart)?

Hi Hans, heb je ook ervaring met de functionaliteit, als er geen smartphone in de buurt is?
Blijft het tracken gewoon werken, alsmede het loggen van je hartslag en het tellen van traptreden? Of moet je eigenlijk -altijd- je smartphone binnen x meter hebben liggen?
Beste Cis, de VivoSmart blijft gewoon werken wanneer je smartphone niet in de buurt is. Ik weet niet precies hoe groot de buffer is, maar volgens mij best groot. Ik heb nog niet gemerkt dat ik gegevens kwijt was, zelfs wanneer ik mijn smartphone een poosje niet in de buurt had. Zo zet ik iedere nacht mijn telefoon helemaal uit en heb ik toch altijd gegevens over mijn slaapkwaliteit en de hartslag gedurende de nacht. Ik vind de band zelf juist rijk in functionaliteit zonder smartphone. De Jawbone UP heb je bijvoorbeeld helemaal niets aan zonder smartphone, de Fitbit ook minder. De Garmin heeft een groot touch display die al veel informatie laat zien. Enige wat ik op dat punt jammer vind is dat ik het alarm niet in kan stellen zonder smartphone. Ik vergeet dat wel eens; telefoon uit voor het slapen gaan en dan 'oeps'... Maar als je gaat hardlopen, hoef je niet je telefoon mee te nemen!
Thnx voor je reactie. Ik heb 'm besteld. 115 euro bij Decathlon lijkt me een mooie deal. :)
Goeie deal maar pas wel op met de 3.10 update want die heeft bij mij de bluetooth er helemaal uit gegooid. Nog geen oplossing voor kunnen vinden, ook niet via Garmin zelf. :(
Ben niet helemaal tevreden met de 3.10 update, maar ik heb geen problemen met de bluetooth. Ik voel de vibraties bijna niet meer, alsof ze de sterkte daarvan hebben aangepast. Verder geen issues.
Op het forum wel aardig wat klachten over de update, ik rommel nog even verder met bluetooth.

Edit: Inmiddels de bluetooth werkend gekregen, ging niet zo simpel maar dat is niks bij Garmin over het algemeen. Daar staat tegenover dat je wel heel veel opties hebt bij Garmin spullen.
Ik hoop wel op een snelle 3.2 update want toch wel aardig wat kleine bugs.

[Reactie gewijzigd door Rixter223 op 14 april 2016 19:50]