Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart) Review

gruiten 30 december 2015, 488 views

Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)

Licht, onopvallend, veel functionaliteit voor de, relatief, lage prijs, maar niet perfect.

Pluspunten

• licht
  • onopvallend
  • relatief goedkoop
  • slaapfunctie uitstekend
  • prettige interface op de polsband
  • snel laden
  • mooie materialen
  • wekkerfunctie

Minpunten

• vermoedelijk slecht reparabel
  • slechte hr monitor bij fietsen
  • vaker dan 1 keer in de 5 dagen opladen
  • Telefoon notificaties aanzetten lastig.
  • android dashboard interface wat ingewikkeld
  • géén universele laadkabel

Gekozen omdat het de goedkoopste HR monitor is zonder borstband. Nu een kleine week om de pols. Ik draag 'm bijna de hele dag omdat dit de meest accurate resultaten geeft.

Voor het overgrote deel van de tijd heb ik geen last van de armband. Het is erg licht en onopvallend. Voor dat ik 'm ging dragen was ik een beetje bang voor de "man die juwelen draagt" effect, maar niemand heeft er een opmerking er over gemaakt! Af en toe knelt ie een beetje. Bij het typen doe ik 'm af, maar dat doe ik ook met mijn horloge. De band is goed in te stellen op de breedte van je pos. Slim vind ik dat aan de binnenkant van het bandje (waar ftibit op staat) dat het uitstekende stukje van je band vast houdt een klein uitsteeksel heeft aan de binnenzijde die in het gat van je armband past. Dit bandje schuift dus niet meer naar beneden! Simpel maar goed bedacht.

Jammer dat het oplaadkabeltje geen universele micro usb is. Ze zijn wel los te koop voor weinig, dus dat probleem is niet meer zo groot.

De polsband voelt robuust aan en degelijk. Er is gebruik gemaakt van mooie materialen. Heb het bange vermoeden dat het bandje de zwakke schakel zal blijken.Het lijkt stevig rubber, maar die zal niet tot het einde der tijden mee gaan. Bij de meeste horloges die ik heb gehad is dat namelijk het 1e wat kapot gaat.

Heb al op internet gelezen dat de de grote broer, Fitbit Surge, moeilijk (niet) te repareren is. Dat zal met de Charge niet anders zijn. Er zijn ook geen vervangende bandjes te koop.

Voor een wearable met een dergelijk prijs vind ik dat toch een minpunt. Let wel, als HR monitor zonder borstband is ie de goedkoopste, maar ik vind dat een gadget met een dergelijke prijs gewoon door een doorsnee consument te repareren moet zijn. Als het bandje kapot gaat en je bent "uit de garantie" dan kun je 'm weggooien.

HR monitor is waarom ik 'm heb gekocht. Werkt goed behalve, heel raar, bij het fietsen, dan geeft ie een te lage hr waarde aan. Ben volgens het internet niet de enige.

De stappenteller is ook niet echt accuraat, maar dat is voor mij minder relevant.

De slaapfunctie werkt prima, leuk en interessant om te zien hoe je slaapritme is, lijkt erg accuraat.

Het aanzetten van notificaties is erg ingewikkeld, er zijn op het android dashboard een aantal knopjes die je aan of om moet zetten.

De interface op de armband vind ik erg prettig. Een keer tappen op het scherm, draaien van je pos en je krijgt de informatie die je wil zien. Ik hou wel van de minimalistische led interface diep verzonken en lichtblauw, maar dat is persoonlijk.

De informatie is wel maar 3 tellen te zien. Het maken van een foto met mijn telefoon was daarom wel een uitdaging!

Het zou 5 dagen moeten meegaan met een lading, maar dat is mij nog niet gelukt...

Het laden gaat wel erg snel, na een uurtje of 2 is ie vol.

Concluderend: Veel functionaliteit voor een relatief lage prijs, maar niet perfect.

Heb jij ook een Fitbit Charge HR Large Zwart (Zwart)?