XFX GeForce 6800 LE 128MB DDR (DVI), PVT40LNAFB Review

Similar 18 april 2005, 1.269 views

XFX GeForce 6800 LE 128MB DDR (DVI), PVT40LNAFB

Pluspunten

• Goede kwaliteit
  • Veel features
  • 8 extra unlockable pipelines
  • Goed tot Zeer goed overklokbaar

Minpunten

• Molex aansluiting zit achterop de kaart, waardoor het moeilijk is om ruimte te vinden in kleinere kasten
  • Geen koeling voor het geheugen

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Ik heb al een tijd een soort verslaving voor videokaarten die beschikken over de nvidia chipset. Van een Geforce 2 MX400 ben ik uiteindelijk terecht gekomen op de XFX 6800LE 128mb. Na jaren op zoek te zijn geweest voor een videokaart die voldoet aan mijn eisen en tóch binnen mijn budget ligt ben ik terecht gekomen op deze kaart.

Over het algemeen scoort de videokaart naar mijn mening een ruime voldoende, Hij produceert een goede kwaliteit/prestatie, levert accepteerbaar veel geluid en warmte op en beschikt over de nodige features die belangrijk zijn voor hedendaagse videokaarten. En met de wetenschap dat de kaart standaard over 8 pipelines beschikt, maar dat de meeste kaarten uit deze serie 8 extra pipelines gelockt hebben (die unlockt kunnen worden met programma's als o.a. RivaTuner) is dit een kaart die naar mijn weten op dit moment de beste prijs/kwaliteitsverhouding draagt.

Het enige nadeel aan de kaart is dat hij groot is, dat er geen koeling aanwezig is voor het geheugen, en dat de molex aansluiting achterop de kaart zit, waardoor het met kleinere kasten moeilijk is om ruimte te vinden om deze kaart aan te sluiten op de voeding. Ook heb ik ervaren dat de kaart niet in alle AGP sloten evengoed past, ik heb gezien dat in sommige moederborden de kaart niet goed vastgeschroefd kan worden omdat hij dan een klein beetje uit het AGP slot gelicht wordt.

Heb jij ook een XFX GeForce 6800 LE 128MB DDR (DVI), PVT40LNAFB?

Interessante review! Ik heb deze videokaart zelf ook gehad, en deze is inderdaad zeer goed geprijsd voor wat er met deze plank mogelijk is (waarom slechts 'acceptabele' beoordeling?)! Maar (er is altijd een maar), dat geld alleen wanneer je ook daadwerkelijk van plan bent om deze kaart te gaan modden + over klokken. Standaard zal de 6800LE namelijk rond de 6600 3D Mark 03 punten hangen, tegenover 7500 punten van een Nvidia geforce 6600GT! Echter de meeste 6800LE kaarten kun je door middel van het opengooien van pipelines en het overklokken van geheugen en klok zelf, al aardig richting de 9500 punten krijgen! Dat is de kracht van de 6800LE tegenover de 6600GT, welke in hetzelfde prijssegment valt. Bovendien beschikt de 6800LE over een 256-bit brede geheugenbus tov een 128-bit bus van de 6600GT. Wanneer er gebruik wordt gemaakt van hoge resoluties en hoge AA waarden, zal de 6800LE daarom de 6600GT voorbijstreven.