Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) Review

KorrasTestpanel 28 december 2015, laatste update op 28 december 2015, 100 views

Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw) (Testpanel)

Prima smartwatch voor weinig geld. ondanks een paar gebreken zeker een nuttige toevoeging.

Pluspunten

• Goede samenwerking met Android telefoon
  • (spat)Waterdicht
  • Krasbestendig

Minpunten

• Grote bezel
  • Langere tekste schrijven niet mogelijk

Ook ik mocht een kadotje van Tweakers.net ontvangen:

Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik eigenlijk nooit een horloge draag. Het zit me normaal gesproken in de weg, en om enkel de tijd te bekijken zijn er andere mogelijkheden. Als een volwaardig tweaker zit ik uiteraard vaak achter een PC of laptop, waar altijd de tijd wel te vinden is.

Echter, wederom als volwaardig tweaker ben ik altijd wel te porren om een nieuwe gadget uit te proberen. En toen ik bericht kreeg van tweakers.net om deze te testen, ben ik dat zeker gaan doen, en uiteindelijk ben ik overtuigd. Waarom? Daarover meer in deze review. :)
De specificaties
Als eerste wat algemene specificaties.
• Afmetingen: 49.6 x 40.7 x 9.5 mm (LxWxH)
• Gewicht: 46 gram
• Waterdichtheid: IP67 (Beschermd tegen stof, beschermd tegen water gedurende 30 minuten op 1m diepte)
• Scherm: AMOLED 1.63", 320x320, 278ppi 2-finger Touch Display curved corning Gorilla® Glass 3
• Prijs: (169 euro ten tijde van schrijven review)
Technische specificaties
En dan natuurlijk de inhoud van het horloge zelf:
• Processor: Qualcomm Snapdragon 400 1.2GHz
• Geluid: Built-in microfoon, geen (werkende) speaker
• Accu: 400mAh
• Connectiviteit: Wifi and Bluetooth 4.1
Comfort
Voor iemand die niet gewend een horloge te dragen wende de Zenwatch 2 erg snel. Eerst was het wat onwennig, maar na een dag merk ik amper meer dat ik een horloge omheb. Het gewicht is zeker niet te zwaar, en het bandje zit prima. Ook de regen is geen probleem: spatwater gaat prima. Een stortbui heb ik niet geprobeerd. Ik hou niet van regen, en ben liever zo snel mogelijk weg bij een stortbui. Een horloge ga ik dan niet nog extra aandacht aan besteden. ;) Ook onder de douche heb ik niet geprobeerd, in verband met shampoo bij het leer.
Eerste gebruik
Het eerste gebruik is eigenlijk erg simpel. Opladen, en koppelen aan de telefoon. Zolang bluetooth aanstaat op het toestel, en Google Wear geinstalleerd is, gaat dit enorm simpel: 1 code overnemen, en klaar. Het horloge gaat vervolgens syncen, en updates opzoeken.
Scherm
Het scherm is prima. De PPI is niet enorm hoog, en de pixels zijn als je goed kijkt met blote oog te zien. Echter valt dit bij normaal gebruik niet op.
Accuduur
Zoals andere reviews ook opmerkten, de accuduur viel de eerste paar ladingen tegen. Echter, na een week gebruik gaat de accu ruim twee en een halve dag mee, met normaal gebruik. Dit is duidelijk langer dan de accu van mijn telefoon. Ook viel het me op dat de accu van mijn telefoon minder snel op is. Logisch, want ik kijk minder op de telefoon omdat meer info rechtstreeks in het scherm van het horloge te zien is. Voor werk gebruiken we diverse whatsapp groepen om te coordineren, en nu hoef ik niet meer voor elk berichtje de telefoon te pakken. Dit scheelt aanzienlijk.
Navigatie
Navigeren door het horloge gaat na het kennismaken intuitief. Vanuit het ‘horloge’ kom je eenvoudig in verschillende functies: van boven naar beneden swipen opent de verschillende instellingen (notificaties, geluid, helderheid, etc), van rechts naar links swipen opent de apps, en als dit nogmaals gedaan wordt de contactpersonen. Van beneden naar boven de notificaties. Van links naar rechts swipen gaat steeds een venster terug, of verwijderd een notificatie.
Apps
Dat brengt mij gelijk op het volgende punt: de apps. Een aantal apps staan standaard geinstalleerd, en andere komen mee met de apps op de gekoppelde telefoon. Wat het meeste opvalt, is dat bijna alle notificaties op de telefoon ook op het horloge komen. Dit is ook per applicatie te blokkeren, dus uiteindelijk heb je alleen nog notificaties die ook daadwerkelijk nuttig zijn.

Helaas kunnen niet alle apps vanaf het toestel geopend worden. Van sommige is de bediening ook erg minimaal, maar vaak wel voldoende.

Openen van apps kan zowel via het menu als via spraakherkenning. ‘open Maps’ opent google maps. ‘navigate to [punt]’ daarentegen opent eerst de app op de telefoon, om de navigatie te starten. In praktijk kan dit best onhandig zijn, als je het toestel in je zak wilt laten zitten. ‘call (naam)’ start een telefoongesprek op het toestel. Dit werkt prima als er ook een headset verbonden is.

‘find my phone’ overruled de geluidsinstellingen van het toestel, en laat hem op vol volume afgaan. Voor sommige personen is dat erg nuttig als er vergeten wordt waar ze het toestel hebben gelaten. (ondergetekende is daar uiteraard geen voorbeeld van. O-) )

Een andere app die ik regelmatig gebruikt heb, is ‘flashlight’. Dit doet niet meer dan een wit scherm op volledige helderheid weergeven. Tegen een echte zaklamp kan het niet op, maar soms is een beetje licht en toch je beide handen vrij houden zeker nuttig.

Netflix en Spotify werken vergelijkbaar. Beide geven een kleine popup als iets draait (net zoals er op het toestel een permanente notificatie staat), en kan daar gepauzeerd worden. Na het verder te openen komen een paar extra opties naar voren. Beide zijn niet te openen vanaf het horloge, maar vervolgens wel te bedienen.
Maps
Maps werkt erg goed (zoals gezegd, zolang Navigate niet gebruikt wordt), en pakt direct de GPS van de telefoon over. Dit werkt vlekkeloos. De navigatie over de kaart is iets anders dan gebruikelijk. Pinch to zoom werkt niet, in plaats daarvan zijn knoppen. Dit bevalt beter dan pinchen op een klein scherm, vermoed ik.
Messaging
Zoals gezegd, ik gebruik whatsapp zakelijk erg veel, en de zenwatch werkt prima om het te lezen. Telegram idem dito. Je krijgt onder in beeld een kleine popup met de naam van de groep/persoon waarin iets gezegd wordt. Die kan je omhoog slepen voor meer info. Vervolgens kan je een persoon/groep aantikken die dan helemaal uitgevouwen wordt, en waar je in kan scrollen door berichten heen.

Het grote gemis hierin is het antwoorden. Snel een antwoord geven kan door te praten (instellingen worden van Google Now overgenomen). Ik heb hier totaal geen problemen mee gehad, zowel engels als nederlands worden goed herkend mits goed uitgesproken. Maar ook met laag volume in een volle trein iets antwoorden wordt goed herkend, tot een zeker punt.

dat punt is zodra het volledige zinnen worden. Dan wordt het sneller om de telefoon te pakken. Er hoeft maar 1 woord niet goed opgepakt te worden, en het wordt iets compleet anders door de patroonherkenning.

Een ander gemis is dat er geen nieuwe gesprekken gestart kunnen worden, enkel nieuwe ongelezen items kunnen worden geopend. Hierbinnen zijn dan wel de oude berichten te bekijken, maar je kan dus enkel antwoorden, niet een nieuw bericht sturen. Dit vind ik persoonlijk een behoorlijke tekortkoming, en ik hoop dat dit nog aangepast wordt.
Personaliseren
Er is via de telefoon een enorme hoeveelheid aan te passen op het horloge zelf. Diverse wijzers en wijzerplaten zijn uit te kiezen of zelf aan te maken. Echter, ik persoonlijk vind de voorgebouwde klokjes prima. Ik heb even lopen aanklooien om zelf iets te maken, echter is er al zoveel voorgebouwd, dat ik uiteindelijk daar iets uitgezocht heb. Wel zijn hierop nog wijzigingen aan te brengen, zoals welke items er worden getoond behalve de datum en tijd.
Ondanks dat ik sceptisch was, is het horloge mij zeer goed bevallen. Het grootste gemis is het niet kunnen starten van nieuwe gesprekken, maar mijn hoop is dat dit nog aangepast wordt. Voor mij is het een winst om niet steeds voor elke notificatie de telefoon te hoeven pakken. Behalve winst in batterijduur is even snel een bericht lezen tijdens een overleg nu ook een stuk eenvoudiger. Al met al, zeker een blijvertje. :)

Heb jij ook een Asus Zenwatch 2 (leren band) Zwart (Beige, Blauw)?