Specificaties koelpasta (passief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic MX-2 Thermal Compound (4g) Review

dlenstra 14 juni 2009, laatste update op 16 juni 2009, 3.324 views

Arctic MX-2 Thermal Compound (4g)

Pluspunten

• Mooie daling in temperatuur tov stock pasta
  • goed te doseren

Minpunten

• slecht uit te smeren

Warmtegeleiding Score: 5
Ik heb de AC MX-2 eigenlijk gekocht voor het gebruik in mijn desktop, maar omdat ik daar meteen meerdere componenten ging voorzien van andere koelers was het niet mogelijk om de veranderingen in temperatuur veroorzaakt door de pasta weer te geven. Nou heb ik ook een Dell XPS m1530 staan die nu op de leeftijd van iets meer dan een jaar toch wat warm wordt. In het XPS m1530 topic op GoT werd geadviseerd om de koelpasta te vervangen door een kwaliteitsproduct. Zo gezegd zo gedaan, hierbij mijn bevindingen

Algemeen

Over een koelpasta zijn nou eenmaal geen hele lange verhalen te verzinnen. De website van het product ziet er simpel, maar goed uit. Op de features pagina staat een grafiekje waaruit blijkt dat MX-2 net iets beter presteert dan Arctic Silver 5. Verder wordt er verwezen naar andere reviews, maar voor een objectiever oordeel kun je volgens mij beter zelf zoeken naar een review. Online is er ook een handleiding beschikbaar. Dit is een hele sumiere handleiding, maar beter dan wat je bij het product zelf krijgt, daar zit er namelijk geen bij.

Warmtegeleiding

Ik heb em zelf niet afgezet tegen een ander kwaliteitsmerk, maar basseer deze ervaring puur op het verschil met de pasta / uitgedroogde klei die gebruikt is in mijn XPS. Hier wat temps die ik met Everest heb gemeten. Ik heb ze alleen van de CPU aangzien ik mij later bedacht dat de GPU van dezelfde heatsink gebruik maakt. Ik heb zowel bij de CPU als de GPU de pasta vervangen

CPU: Intel T7250 @ 2,0 Ghz (stock)
Temps oude pasta
Idle: 52 graden
Load: 78 graden

Temps MX-2
Idle: 46 graden
Load: 69 graden

Load houdt in dat ik da laptop een half uur stress binnen Everest 5.02. de temperaturen van de beide cores zijn over het algemeen gelijk, wijken niet meer dan 1 graad af.

Zelf vind ik het een mooie daling in de temperatuur. Puur door deze koelpasta kunnen de procesoren hun warmte beter kwijt aan de heatsink.Mijn ervaring tijdens het gebruiken van de laptop is dat de ventilator minder en minder lang aanslaat. Dit werkt stiller en spaart de batterij een beetje (alle kleine beetjes helpen).

Gebruiksgemak

Aangezien er geen fysieke handleiding bij zit scoort het product hier in mijn ogen al een minpuntje. Als je je koelpasta vervangt heb je meestal de pc uit elkaar liggen en zowiezo niet in gebruik. Niet iedereen heeft een tweede pc of laptop bij de hand om even de handleiding op te zoeken. Ok, koelpasta aanbrengen is niet een van de moeilijkere dingen, maar ik kijk toch graag even in de handleiding.

Het aanbrengen is volgens de handleiding niet meer dan een halve rijstkorrel pasta op de schone CPU aanbrengen, koeler er op zetten, beetje draaien om de pasta te verspreiden en lucht te verwijderen en vast zetten. Ik spreid zelf liever de pasta voor dat ik de koeler er op zet, helemaal in de laptop, omdat daar de heatsink lastig te draaien is. Dit zelf spreiden bleek lastiger dan verwacht. Nadat ik appeltje eitje een halve korrel pasta had gedoseerd wou ik het gaan spreiden. Met een handschoentje aan en simpel met mn vinger de pasta gelijkmatig verspreiden bleek niet te gaan. Ik kreeg geen mooie dunne laag en zou niet genoeg hebben aan de halve rijstkorrel. Vervolgens met een pasje geprobeerd, dit ging beter, maar in mjn ogen toch nog een wat dikke laag. Ik denk dat het komt omdat de pasta zelf vrij dik en lastig smeerbaar is. Uiteindelijk een laagje kunnen creeŽren dat aan mijn eisen voldeed.

AC MX-2 is niet het goedkoopste product dat je kunt gebruiken. Ik heb er 6,50 voor betaald. Over het algemeen zal deze pasta iets duurder zijn dan Arctic Silver 5.
Als ik de prestaties afzet tegen de prijs kan ik niets anders zeggen an dat deze uitstekend zijn. Volgens de fabrikant doe je met het 4,5 gram spuitje ongeveer 15 chips. Per chip kost het dus geen kont en het temperatuurverschil is geweldig, prijs / kwaliteit dus zeer goed.

• Dell XPS m1530
  • Windows 7

Heb jij ook een Arctic MX-2 Thermal Compound (4g)?

Duidelijk, maar de vraag blijft hoe nou dat dunne laagje is gemaakt.
Dat dunne laagje is uiteindelijk met een pasje gelukt. Althans eerst een korreltje aanbrengen, spreiden met een pasje, heatsinks er weer op, allles goed aandraaien. Vervolgens heb ik de heatsink weer losgehaald en het overtollige beetje pasta verwijderd. Dit overtollige beetje wordt namelijk naar de randen van de chip gedrukt.
Zeker een mooie review, alleen jammer dat er geen foto's bij zitten.